Annons

Nattbilder med en helvxxxxs Massa röda/gröna/vita Prickar

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Tja, har trots ganska många år med kamera inte upplevt detta som så störrande som nu med Canon. =)

Finns det något smidigt sätt att få bort alla de små prickarna?? Och vad kallar man det fenomenet? Det har ett namn vill jag minnas... =)
 

Bilagor

Walle

Aktiv medlem
Bilden är liten och hårdkomprimerad, så det är svårt att veta om det är Hot Pixels eller bruset du syftar på.

Det finns program för att "tvätta" bilder från brus, t.ex. Neat Image och Noise Ninja. Heta pixlar kan enkelt klonas bort i valfritt bildbehandlingsprogram. Eftersom heta pixlar sitter på samma ställe varje gång så kan man spela in ett makro/action (i de program som stödjer det) för att göra kloningen automatiskt nästa gång.

Problemet med brus eskalerar på riktigt långa slutartider, därför får du mycket mer brus i dina star trail-bilder än i andra bilder. Dessutom så ökar problemet med hot pixels också vid längre slutartider.
 

Per

Aktiv medlem
Vet inte om du fotar råformat eller jpg, men när jag kör lååånga nattexponeringar så tycker jag att Nikons egna råkonverterare (NX) gör ett betydligt bättre jobb än ACR i 'hot-pixel-avseende'.

Per
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Tackar för snabba o bra svar...Hm...Brus vet jag ju att det ska komma mer av vid nattbilder..Det är mest röda, gröna prickar vid närmare titt, Kan det vara Hotpixels ..OCH sjukt många. ...Fotar i JPG. MArk3, 1D.
(Har inte raw-program till canon.)
 

Bilagor

eos30

Aktiv medlem
Jo det är med all säkerhet hot pixels, och då har du bara 2 alternativ. Slå på brusreduceringen för långa exponeringar, har inte använt den själv, så vet inte hur effektiv den är. Eller fota i Raw, så tar rawframkallaren bort dom automatiskt, olika program är olika bra, men dom flesta försvinner iaf.
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Jo det är med all säkerhet hot pixels, och då har du bara 2 alternativ. Slå på brusreduceringen för långa exponeringar, har inte använt den själv, så vet inte hur effektiv den är. Eller fota i Raw, så tar rawframkallaren bort dom automatiskt, olika program är olika bra, men dom flesta försvinner iaf.
Stort tack..då vet jag vad jag ska jaga efter =) Tack
 
ANNONS