Annons

dcraw och färgprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

claesh

Aktiv medlem
Hej,

är det nån som har använt möjligheten att ange kameraprofil när man använder dcraw? Det finns en inställning -p som beskrivs så här:

-p camera.icm [ -o output.icm ]
Use ICC profiles to define the camera's raw colorspace and the desired output colorspace (sRGB by default).

När jag använder den, tillsammans med flaggan -4 - som anger linjärt 16 bitars resultat - ser det ändå ut som bilden har gamma applicerat. Den kameraprofil jag använder hittade jag på nätet. Hur vet man om en profil applicerar gamma? Eller är det något annat som spökar?
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej,

är det nån som har använt möjligheten att ange kameraprofil när man använder dcraw? Det finns en inställning -p som beskrivs så här:

-p camera.icm [ -o output.icm ]
Use ICC profiles to define the camera's raw colorspace and the desired output colorspace (sRGB by default).

När jag använder den, tillsammans med flaggan -4 - som anger linjärt 16 bitars resultat - ser det ändå ut som bilden har gamma applicerat. Den kameraprofil jag använder hittade jag på nätet. Hur vet man om en profil applicerar gamma? Eller är det något annat som spökar?
sRGB har ett gamma som ligger i närheten av 2,2. Om du konverterar till sRGB så kommer du alltså att göra en gammakorrigering. Om du verkligen vill ha ett linjärt slutresultat så bör alltså skapa en färgrymd som har ett gamma=1.

Stefan
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Använder du dcraw med bara parmeter "-4" får du en linjär bild, så strunta bara i "-p" och "-o" så får du en bild med gamma 1.
 

claesh

Aktiv medlem
Vad är det du försöker göra?
Jag försöker utveckla ett kommandoradsbaserat / batchbaserat flöde byggt på dcraw och ett bildbehandlingsprogram som heter gmic. Jag går från linjär bild i dcraw in i gmic och applicerar gamma där, lägger på kontrast och färgjusteringar och får en fin bild ut. Men nu vill jag testa att bygga in färgprofiler i flödet, och då verkar det plötsligt som -4-flaggan inte får någon effekt. För den som är intresserad har jag jag skrivit lite om detta i min blogg med start här http://claes-particle.blogspot.com/2009/10/gmic-why-you-should-try-it.html
 

claesh

Aktiv medlem
sRGB har ett gamma som ligger i närheten av 2,2. Om du konverterar till sRGB så kommer du alltså att göra en gammakorrigering. Om du verkligen vill ha ett linjärt slutresultat så bör alltså skapa en färgrymd som har ett gamma=1.

Stefan
Aha, det kan onekligen vara en förklaring. Men i så fall är nog inte sRGB en lämplig profil som arbetsprofil för mig - som jag förstår det så sker exempelvis exponeringsjusteringar i praktiken på linjär data.
 
ANNONS