Annons

Samsung EX-1 kompakt med f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Blanco

Medlem
Minneskort

Jag köpte 8gb SDHC men kameran använde bara 4gb av dom.
Det finns en firmware upgrade som fixar detta:
Länk
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej, jag har precis fått min EX1 levererad. Beställde den via Dustin, men dom har slut i lager.
Däremot finns den hos Scandinavian Photo:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=601528
Lite bilder redigerade och bildbehandlade från Raw- filer tack :)

Inga medljussituationer heller, det klarar alla kameror, tom med min mobil.

Visa oss motljusbilder, porträtt i hårt solljus och hög iso bilder utan brusreducering.

Tack på förhand!
 

Blanco

Medlem
En STOR miss med kameran är RAW formatet.
Samsung kör med SRW (Samsung Raw) och det stöds inte av Adobe CS4.
Man måste använda Samsungs eget program som suger....

Det skrivs om att nya Adobe Camera RAw har stöd för filerna om man döper om dom till RAW och importerar som DNG, men inget jag kunnat testa än tyvärr.

Annars är det en riktigt bra kamera. Återkommer med mer info sen :)
 

timofej

Aktiv medlem
Nu är jag riktigt besviken! Det har visat sig att det inte är möjligt att välja RAW format om man fotograferar på den gröna rutan eller med någon av de fördefinierade scenerna. Varför?!! Vilken idiotbegränsning! Även nybörjare som inte kan så mycket fototeknik kan vara i behov av möjligheterna som RAW format ger. :-/

RAW-formatet var det absolut största kriteriet vid mitt kameraval. Tanken var att kameran skulle huvudsakligen användas av min fru. Min fru kan inte något om fototeknik och väljarratten lika gärna skulle kunna vara fastklistrad på den gröna rutan. Men den här RAW-begränsningen gör att jag skulle kunna lika gärna välja vilken kamera utan RAW som helst. :-(
 

timofej

Aktiv medlem
Adobe har släppt en ny ACR idag. Kameror som fått stöd var annonserade januari-mars i år. EX1 var annonserad i februari men inget stöd för den än. :-/ Beror säkert på när kamerorna började levereras...

Kommer stödet till EX1 någon gång tror ni? Finns det kameror med RAW format som Adobe bestämt sig att inte stödja?
 

timofej

Aktiv medlem
Hej. Finns det fjärrutlösare / fjärrkontroll och nätadapter som tillbehör till EX1 ?

Finns det stöd i medföljande programvara att styra kameran från dator ?
Nätadapter medföljer kameran. Fjärrkontroll finns som extratillbehör.

Vet inte hur programvaran fungerar (har ingen PC) men det låter ganska osannolikt att det skulle stödja fjärrstyrningen. Utgår ifrån att det är rätt avancerade (system)kameror som stödjer fjärrstyrning via programvara hos de andra tillverkarna.
 

Pixelmania

Aktiv medlem
Samsung EX1

Vad tycker ni om kameran, ni som köpt kameran Samsung EX1 ?

Framförallt bildkvaliteten och brus samt kontraster vid svårare förhållanden....


MVH
.
 

timofej

Aktiv medlem
Vad tycker ni om kameran, ni som köpt kameran Samsung EX1 ?

Framförallt bildkvaliteten och brus samt kontraster vid svårare förhållande...
Jag har hittills använt mest DSLR kameror. Därför häpnar jag inte direkt över bildkvaliteten även om jag tycker att den är helt ok. Den är säkert mycket bra för att vara en kompaktkamera. Å andra sidan är jag ingen pixelpipare heller.

Den ovannämnda gäller jpg bilder. Har inte hunnit testa RAW så mycket, mest för att Samsungs mjukvara är mycket främmande för mig och Adobe har inte släppt stödet för EX1 än. Men det lär inte bli sämre i alla fall.

+ I övrigt ger kameran mycket gediget intryck. Rätt tung är den också vilket jag tycker är bra - ger mer stabilitet.

- Saknar sökare (är mycket van från SLR).

+ Roterande display är ett stort plus för mig som jag använder kameran.

+ Ljusstarkt objektiv är naturligtvis alltid bra att ha. Inte direkt dåligt på telesidan heller

- Inga bilder i RAW på "den gröna rutan". Begränsar efterarbetet när man lånar kameran till någon annan.

- lite långsam vid fotorafering i RAW vilket inte stör mig så mycket (jag fotograferar långsamt) men kanvara avgörande för någon

- inget val för fokuseringsmetod direkt på kamerahuset. Måste gå in i menyerna. Synd, för att det är en av de mest ändrande inställningar jag har

+ dock många andra inställningar med knappar direkt på kamerahuset, även om många dem jag använder sällan eller aldrig.
 

KingArtur

Medlem
Jag har hittills använt mest DSLR kameror. Därför häpnar jag inte direkt över bildkvaliteten även om jag tycker att den är helt ok. Den är säkert mycket bra för att vara en kompaktkamera. Å andra sidan är jag ingen pixelpipare heller.

Den ovannämnda gäller jpg bilder. Har inte hunnit testa RAW så mycket, mest för att Samsungs mjukvara är mycket främmande för mig och Adobe har inte släppt stödet för EX1 än. Men det lär inte bli sämre i alla fall.

+ I övrigt ger kameran mycket gediget intryck. Rätt tung är den också vilket jag tycker är bra - ger mer stabilitet.

- Saknar sökare (är mycket van från SLR).

+ Roterande display är ett stort plus för mig som jag använder kameran.

+ Ljusstarkt objektiv är naturligtvis alltid bra att ha. Inte direkt dåligt på telesidan heller

- Inga bilder i RAW på "den gröna rutan". Begränsar efterarbetet när man lånar kameran till någon annan.

- lite långsam vid fotorafering i RAW vilket inte stör mig så mycket (jag fotograferar långsamt) men kanvara avgörande för någon

- inget val för fokuseringsmetod direkt på kamerahuset. Måste gå in i menyerna. Synd, för att det är en av de mest ändrande inställningar jag har

+ dock många andra inställningar med knappar direkt på kamerahuset, även om många dem jag använder sällan eller aldrig.

Jag har haft kameran nu i ett par veckor och är riktigt nöjd med både funktionerna och bild kvalitén.

Men ett stort problem är att mina blixt tillbehör inte tycks fungera med Samsung. Min trådlösa utlösare till studioblixten fungerar inte ihop med kameran. Inte heller med sladd från blixt kontakten via adapter fungerar det att använda den extern blixtutrustning. Är det någon som provat och lyckat? Det är kanske fel på min blixsko kontakt. Har mejlat Samsung men fick bara svaret att "deras blixtar passat till kameran"
Var liksom inte alls det som var problemet....

Provade att utlösa studioblixten med slavtändaren för att se viken blixt synk tid EX1 har.
Den synkade på alla slutartider upp till 1500/sek


Ett annat "fel" är att slutartiden är allt för långsam för att kunna använda just bländare 1,8 en ljus sommar dag. Den har en kortast slutartid på 1500/sek och då blir bilden helt överexponerad vid bländare 1,8 och upp till 2,8
Går ju inte att kompensera med ND filter då filter möjlighet inte finns.

Annars är jag nöjd än så länge.
 

filakimsy

Avslutat medlemskap
Den har kommit!

Kan bara uppmana alla att springa till butiken, jag fick min idag...
2999:- Nok ifrån Japan Photo, skål för den =)
 

timofej

Aktiv medlem
recension

Om det har undgått från någon finns det ett ingående test av kameran på dpreview. Där alla era frågor om kamerans prestation kan besvaras.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ett annat "fel" är att slutartiden är allt för långsam för att kunna använda just bländare 1,8 en ljus sommar dag. Den har en kortast slutartid på 1500/sek och då blir bilden helt överexponerad vid bländare 1,8 och upp till 2,8
Går ju inte att kompensera med ND filter då filter möjlighet inte finns.
Tyvärr samma problem med t ex Canon S90.
 
ANNONS