Annons

Får inte fokus rätt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mårran

Aktiv medlem
Vid ett stort antal tillfällen har jag försökt ta bilder på hundar eller hästar som kommer springande mot mig - och misslyckas varenda gång. Jag har experimenterat med slutarhastighet, skärpedjup, förfokusering, kontinuerlig fokus, manuell fokus, autofokus på fast fokuspunkt eller låtit kameran välja - jag behöver HJÄLP!
Att det är fullt möjligt ser jag ju på alla fantastiska bilder, tagna av folk som vet vad de håller på med...
Alla tips mottages mycket tacksamt!
 

Mårran

Aktiv medlem
Det är just det som är problemet, nix det blir inte bra. Antingen kommer fokus på svansen eller så blir allt oskarpt. Jag inser ju att en del av problemet är att djuret byter fokusplan i hög fart, men jag ser ju att andra lyckas!
 

Przemek

Aktiv medlem
Prova att ta bilder på stillastående objekt, kan vara djur, ett träd osv. Blir det skarpt då?
Om det inte blir skarpt så kan du ha ett objektiv som "bakfokuserar", dvs. lägger fokus bakom motivet hela tiden. Blir det däremot skarpt så kanske du har ställt in fel fokusläge på kameran, det ska vara s.k. följande fokus, kallas servo-AF hos canon eller continous-AF hos nikon.

Vad har du för kamera och objektiv?
 

Mårran

Aktiv medlem
Jadå, då blir det skarpt och fint. Följande fokus hjälper lite, men inte helt. Jag har en sony
a350, för tillfället använder jag mest ett minolta af50/1,7 som fungerar perfekt på stillastående motiv.
 

Przemek

Aktiv medlem
Jag skulle testa ställa kameran på seriebildstagning och ta en serie med bilder när djuret kommer mot mig, man brukar få några bilder där fokus hamnar rätt.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Har man en kamera/objektivkombination som "inte hänger med" - du sade ju att de sätter skärpan perfekt på stillasdtående mål - kan man bli tvungen att arbeta "runt" problemet.

Förfokusera på något i motivet vid den punkt där du vill ha bilden, lås fokus (det står i manualen hur man gör). Snabbvarianten är att ha enkelfokusering (fokusläge "S", single), sikta på tidigare nämnda ställe i motivet, och håll sedan halvtryck på avtryckaren tills "rätt" tillfälle inträffar.

Rörliga motiv är tyvärr inte Sonys starka sida, men kontinuerlig rörelse - hund/häst som springer rakt mot dig borde den egentligen fixa... Det är nog bara till att fortsätta öva / experimentera.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Vid närmre eftertanke (350 är en bra kamera) borde följande fokus fungera så länge inte målet är närmre än kanske 5-8m (då går det för fort).

Prova följande fokus ("C"-läge), se till att vald fokuspunkt ligger på ditt mål, och börja halvtryck en liten stund innan du tänker ta fotot så att kameran hinner "förbereda sig" - tryck inte bara ner avtryckaren pang-tjoff - om du förstår vad mitt svammel betyder... :)
 

RolandM

Aktiv medlem
Vid ett stort antal tillfällen har jag försökt ta bilder på hundar eller hästar som kommer springande mot mig - och misslyckas varenda gång. Jag har experimenterat med slutarhastighet, skärpedjup, förfokusering, kontinuerlig fokus, manuell fokus, autofokus på fast fokuspunkt eller låtit kameran välja - jag behöver HJÄLP!
Att det är fullt möjligt ser jag ju på alla fantastiska bilder, tagna av folk som vet vad de håller på med...
Alla tips mottages mycket tacksamt!
Något som rör sig emot dig flyttar sig. Låser du fokus precis innan du tar bilden har motivet hunnit att flytta sig ut ur fokus. Det tar någon tiondels sekund för slutaren att öppna sig från det att du har fokuserat tills att bilden tas, vilket ger några decimeter ur det kameran anser vara fokus när det fokuserades.

Det finns AI-servo (kontinuerlig fokus)på en del kameror som har som idé att förutsäga var motivet kommer att vara när bilden tas. Det kan fungera bra ibland.

En manuell metod är att förfokusera dit motivet kommer att att komma och sedan lagom innan (slutarfördröjningen) motivet anländer ta bilden, eller en serie bilder. Koppla bort autofokus innan du tar bilden.

Räkna med att det träffprocenten för fokus där du vill ha den blir runt 10% oavsett vilken medtod du använder.
 

Mårran

Aktiv medlem
Stort tack, nya tips att testa, och nytt hopp om att efter 1000 bilder så får jag till någon som jag faktiskt är nöjd med...
Detta är det bästa med FS - möjlighet att få hjälp att komma vidare när man fastnat i ett problem! :)
 
ANNONS