Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra objektiv till modellfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej !

Jag är ute efter lite hjälp angående objektiv i budgetklassen som duger fin fint till modellfotografering ?
Har en D3000 och ett 18-135mm objektiv. Och ett 18-55mm objektiv...Skulle dom duga fint till de eller ska jag köpa nåt annat ?
Just nu har jag bara 1800kr att lägga på de och förstår själv att de är för lite, men vad ska jag köpa då så det blir schyssta bilder ?
Typ kan jag lägga pengarna på olika filter, såfall vilka ?
Behöver verkligen hjälp med detta nu...

Mvh Daniel
 

erro.se

Aktiv medlem
Antar att du menar fotomodeller/människor...

Börja med det du har så får du se vad du tycker att du saknar. Det många brukar inse är att man vill kunna få oskarp bakgrund och/eller kort skärpedjup, vilket innebär ljusstarka objektiv (typ bländare 1,4-2,8-4). Sen brukar man vilja ha lite tele också, för dig nånstans 50-200mm, vilket du ju redan har, men då gärna i kombination med ljusstyrka. En blixt, eller två, ger många möjligheter.
 

punchline82

Aktiv medlem
Antar att du menar fotomodeller/människor...

Börja med det du har så får du se vad du tycker att du saknar. Det många brukar inse är att man vill kunna få oskarp bakgrund och/eller kort skärpedjup, vilket innebär ljusstarka objektiv (typ bländare 1,4-2,8-4). Sen brukar man vilja ha lite tele också, för dig nånstans 50-200mm, vilket du ju redan har, men då gärna i kombination med ljusstyrka. En blixt, eller två, ger många möjligheter.
okej...menar du en extern blixt eller en blixt man sätter på kameran i skon ?
 

punchline82

Aktiv medlem
duger denna blixt bra då ? Nikon Speedlight SB-400
stödjer min Nikon D3000 denna blixt?
hur kollar man de ?
 

erro.se

Aktiv medlem
Nikon har ju sitt trådlösa blixtsystem. Vet inte om din karmera stöder det, men det borde stå i nån manual eller liknande. Likaså vilka blixtar som klarar det.
 

RolandM

Aktiv medlem
Hej !

Jag är ute efter lite hjälp angående objektiv i budgetklassen som duger fin fint till modellfotografering ?
Har en D3000 och ett 18-135mm objektiv. Och ett 18-55mm objektiv...Skulle dom duga fint till de eller ska jag köpa nåt annat ?
Just nu har jag bara 1800kr att lägga på de och förstår själv att de är för lite, men vad ska jag köpa då så det blir schyssta bilder ?
Typ kan jag lägga pengarna på olika filter, såfall vilka ?
Behöver verkligen hjälp med detta nu...

Mvh Daniel
Båda objektiven du har kommer att fungera utmärkt. Om du måste göra av med pengarna, lägg dem på en reflexskärm och uppmuntran till en kompis som håller i reflexskärmen,. Blir det pengar över kan ett stativ vara bra att ha.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag tror du klarar dig bra med de objektiv du har, speciellt i början. Tusen gånger viktigare är att tänka på ljussättningen. Det finns på nätet mängder av tips om ljussättning som du kan googla fram.

Nånting som definitivt är bra att satsa på är en reflexsskärm, men en extern blixt är nog också väldigt bra att ha. Jag skulle dock inte satsa på en mindre modell än SB-600, speciellt inte om du vill softa blixten genom att studsa den via en matt reflexsskärm eller så. Effekten i SB-400 är inte mycket större än i den inbyggda blixten. Man brukar vilja sträva efter mjukt ljus (ljus som inte ger några skarpa störande skuggor på bilden), och det får man genom att skapa en stor ljuskälla som träffar motivet. Det åstadkommer man t.ex. genom att låta blixten studsa mot nån stor matt yta typ reflexskärm, köra den genom ett tunt tyg som hänger en bit framför blixten, eller helt enkelt studsa solljuset via en reflexskärm.

Obs. jag har inte sysslat med modellfoto själv ännu, men har läst på lite om grunderna och tagit del av lite tips jag hittat....
 

Tokoza

Aktiv medlem
Spara pengarna till en bättre blixt än sb400. Funkar säkert med d3000 men den är väldigt begränsande eftersom den endast går att rikta runt en axel.

Finns säkert bra blixtar på begagnatmarknaden, fast då får du vara beredd att använda blixten i det manuella läget, eftersom älde blixtar inte är helt kombatibla med de senaste kamerahusen. Själv använder jag en sb-26 och är mycket nöjd med denna.

Filter är ganska onödig eftersom ditt optik inte är speciellt ljusstark. Om du istället hade haft f/2.5 opik kunde det varit bra att ha ett neutralt filter som "stoppar" ljus så att större bländarvärde går att användas (om ljuset är starkt kan det hända att vissa mindre bländarvärden inte är möjliga eftersom det då leder till överexponering).
 

Goldex

Avslutat medlemskap
Kör på det du har tills du märker vad du känner att du saknar. Finns en mängd personer som kommer påstå att du behöver köpa dittan och dattan, men det kommer inte göra någon skillnad om du inte själv har kommit till insikten att du behöver det.

Men ett spontant tips är väl att inte ha två st. objektiv som täcker samma brännvidd (såvida inte en möjligtvis skulle vara fast och ljusstarkare).
 
ANNONS