Annons

Bildförvaring, RAID-disk mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Mesch

Aktiv medlem
Om man använder en NAS med RAID1 som backup så är det väl visst en backup. Att RAID i sig inte är backup har vi redan påpekat flera gånger.
Om man använder sin NAS som backup, kör sin backupprogramvara från lokal disk till NAS och inte arbetar mot detta data så finns det ju ingen större anledning att ta backup på detta data också.
Fast inget hindrar ju att man dumpar på USB-disk en gång om året eller så.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
På väg ut på ett sånt sätt att det börjat bli svårt att läsa dem, moderkorten slutar stödja PATA.
Det är då fortfarande i undantagsfall som moderkort inte har stöd för ata133, men tids nog så...
Men att det skulle vara svårt att läsa såna diskar bara för moderkortet inte har nån kontakt är inte sant - det finns ide till sata-adaptrar, så det är inga bekymmer.
 

iSolen.se

Guest
Det är då fortfarande i undantagsfall som moderkort inte har stöd för ata133, men tids nog så...
Men att det skulle vara svårt att läsa såna diskar bara för moderkortet inte har nån kontakt är inte sant - det finns ide till sata-adaptrar, så det är inga bekymmer.
Men du håller ju med mig, PATA är på väg ut, sluta argumentera emot mig :)
 

iSolen.se

Guest
Var mest grejen att det blir svårt att komma åt datan på grund av det som jag argumenterade mot, egentligen...för det blir det inte förräns SATA fasats ut :)
Det var bara ett exempel helge...Mina 5 1/4 floppy till Amiga, band till Commodore 64,databanden till Apolloprojektet...alla är svårlästa idag.

Tänk efter, hur ofta använder du CD/DVD idag jämfört med för 5 år sedan.
 

iSolen.se

Guest
Lika lite, faktiskt. När jag installerar ett nytt spel, t ex.
Men att jag använder cd/dvd så lite beror på att jag inte behöver använda det oftare, inte på att det är omodernt.
Följden av att det inte behövs blir att det inte längre kommer stödjas av rent ekonomiska skäl.

Eftersom program, musik, spel film osv distribueras direkt över nätet och filkopiering sker direkt dator-dator är även CD/DVD/bluray dödsdömt, det kommer fler och fler datorer helt utan CD-läsare och i långa loppet försvinner även adaptrarna. Så långtidslagring (det räcker med 10 år) på fasta medium är ingen hållbar lösning, man måste lagra om med jämna mellanrum.

Ett av NASA-problemen, det finns fler :

http://olddirt.wordpress.com/2009/04/16/a-nasa-archivist-a-junkyard-warrior-and-a-technoarchaeologist-save-lunar-history/

(Igår var jag en millimeter, hade tryckt på del men ej okejat, ifrån att radera min mp3-samling som jag konverterat från CD med mycket möda. Jag kör mest spotify och internetradio ändå. Nästa gång ryker den säkert.)
 

h.pettson

Aktiv medlem
Du glömde Flash teknologin, mer kapacitet för mindre kostnad i en allt snabbare prduktions cirkel.

Ta t.ex. LaCie's senaste usb pinne. Man törrs inte köpa den för man vet att man tappar bort den rätt omgående. http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=11546

Sett på storlek var det snart halvåret sen 256 GB pinnarna kom och andra flashbaserade minnes enheter blir också större och större och billigare och billigare.

Ser även hur Flash diskar även tar andelar på server/lagring lösningar i IT drift och förväntar mig att inom 5 år så sitter det antingen flash baserad disk i allt eller lågvarviga och energibesparande monsterdiskar på kanske 20 TB.
 
ANNONS