Annons

Nybörjare, i behov av hjälp med slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

akarlsson

Ny medlem
Som rubriken lyder så är jag nybörjare vad det gäller systemkamera. Har haft den ett tag nu och pillat och mixtrat en hel del. Kameran är en Canon EOS 500D med objektiv EF-S 18-55 MM f/3,5-5,6 IS.

Har pillat lite med både korta och långa slutartider och nu vill jag vill ta reda på vad kameran går för när det gäller korta slutartider. Har därför tagit en bild (bifogad fil) på ett luftgevär som avfyrar ett skott. Bilden är tagen med slutartid 1/200 (blixt). Går jag lägre än detta dvs 1/250 och neråt så kan jag inte använda blixten, men för att frysa skottet utan rörelse så vill jag ju gå ner till 1/4000 i slutartid, men där ligger problemet. Vad ska jag ändra för att bilden inte ska bli svart? Tar ju i bra ljus. Tacksam för bra svar och tips!

Låter kanske som en dum fråga hos er, men har ingen i min umgängeskrets som jag kan fråga så därför vänder jag mig hit =)
Tack på förhand!
 

Bilagor

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Du måste helt enkelt ha mer ljus för att komma ner på så snabba slutartider. Utomhus när solen står högt på himlen bör det funka. Inomhus blir svårt, kanske inte omöjligt men svårt.
 

offetoffe

Aktiv medlem
Ett tips kan vara att använda en blixt som stöder HSS (high speed synk), då kommer du ner i slutartid, kanske till och med 1/4000sek är möjligt då. Canons 430 (tror jag) och 580 har denna funktion. Den inbyggda har det inte.

Alternativt så brallar du på med massor av lampor, skruvar upp ISO till 1600 och försöker igen.

/Olof

www.rymark.com
 

akarlsson

Ny medlem
Ja ljuset har jag förstått är viktigt. Men tar jag ett kort riktat in i en glödlampa så blir det en svart bild även där. Dem kan väll inte marknadsföra en kamera där denna funktionen inte är användbar i de lägre slutartiderna?
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Men det är rätt stor skillnad på en lampa och solen i ljusstyrka som föregående talare sa så finns det bättre blixtar än den inbyggda kanske 2 st 500 watts bygglampor skulle hjälpa men jag vill ändå hävda att det bästa är om du gör det utomhus mitt på dagen. Dessutom om du fotar in i lampan kommer du bara få siluetter eftersom inget ljust kommer på motiven, de hamnar liksom i skuggan av sig själva.
 

akarlsson

Ny medlem
Jo det är klart, dagsljus är väll lämpligast. Men det låter ju som att en "HSS" blixt är alternativet om man inte vill ge sig. Fattar kamerans progeramering om du sätter dit en extern blixt att den är kapabel att användas med blixt i lägre slutartider? Dvs att nu kan jag inte minska dessa tider mer om blixten inte är avaktiverad
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Om man antar att kulans hastighet är 200 m/s, vilket inte torde vara helt orimligt för ett luftgevär, hinner kulan 1 meter på 1/200 sekund. Det är alltså inte kamerans slutartid som fryst kulan i ditt bildexempel, utan det är kamerablixtens korta brinntid som gör att kulan syns relativt skarpt. Om man i stället för 1/200 sekund exponerar med 1/4000 sek hinner kulan 5 cm. Fortfarande långt ifrån en skarp bild alltså. För att få blixten att lysa ännu kortare tid än du har nu så skruva ner blixtstyrkan maximalt. Med ledning av din bild gissar jag att lystiden på blixten ligger runt tiotusendelar av en sekund. Alltså omkring tio ggr kortare tid än du kan uppnå med hjälp av kamerans slutartid.

Hur har du lyckats exponera just då kulan är på rätt plats i luften?
 

Nitobert

Aktiv medlem
har pillat lite med höghastighetsfilmning, och som sägs i tråden, du behöver otroligt mycket mer ljus är du tror
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Om man antar att kulans hastighet är 200 m/s, vilket inte torde vara helt orimligt för ett luftgevär, hinner kulan 1 meter på 1/200 sekund. Det är alltså inte kamerans slutartid som fryst kulan i ditt bildexempel, utan det är kamerablixtens korta brinntid som gör att kulan syns relativt skarpt. Om man i stället för 1/200 sekund exponerar med 1/4000 sek hinner kulan 5 cm. Fortfarande långt ifrån en skarp bild alltså. För att få blixten att lysa ännu kortare tid än du har nu så skruva ner blixtstyrkan maximalt. Med ledning av din bild gissar jag att lystiden på blixten ligger runt tiotusendelar av en sekund. Alltså omkring tio ggr kortare tid än du kan uppnå med hjälp av kamerans slutartid.

Hur har du lyckats exponera just då kulan är på rätt plats i luften?
Exakt, kort brinntid på blixten är det som gäller. Skruva ner styrkan på max eller om det inte går att justera så behöver man ett så stort ljusinsläpp (bländaröppning) som möjligt så att automatiken fixar kortare brinntid. Ett ljusstarkt objektiv skulle mao underlätta. Om du nu inte har det så prova med att zooma ut max för att få högre ljusstyrka. Ditt objektiv har ju 3.5 i bländarvärde vid max utzoomning. Sedan kanske du får flytta kameran närmare för att behålla samma utsnitt. Höjer du dessutom ISO så kan du nog få till riktigt kort tid. Det omgivande ljuset kan du i det närmaste strunta i då det inte kommer att hjälpa dig att frysa rörelsen. Det kan tom vara så att det är enklare att få till det med mörkare omgivning.

Lycka till.

M
 

akarlsson

Ny medlem
Har variute och provat i dagsljuset idag, hade dessvärre inget tillfälle att prova med luftgeväret. Tar jag en bild med 1/4000 så blir det hyffsat ljust med en speciell riggning.

"Hur har du lyckats exponera just då kulan är på rätt plats i luften? " 30 försök med bra synk mellan luftgevär och kamera innan kulan fastnade där.=)
 

RolandM

Aktiv medlem
Som rubriken lyder så är jag nybörjare vad det gäller systemkamera. Har haft den ett tag nu och pillat och mixtrat en hel del. Kameran är en Canon EOS 500D med objektiv EF-S 18-55 MM f/3,5-5,6 IS.

Har pillat lite med både korta och långa slutartider och nu vill jag vill ta reda på vad kameran går för när det gäller korta slutartider. Har därför tagit en bild (bifogad fil) på ett luftgevär som avfyrar ett skott. Bilden är tagen med slutartid 1/200 (blixt). Går jag lägre än detta dvs 1/250 och neråt så kan jag inte använda blixten, men för att frysa skottet utan rörelse så vill jag ju gå ner till 1/4000 i slutartid, men där ligger problemet. Vad ska jag ändra för att bilden inte ska bli svart? Tar ju i bra ljus. Tacksam för bra svar och tips!

Låter kanske som en dum fråga hos er, men har ingen i min umgängeskrets som jag kan fråga så därför vänder jag mig hit =)
Tack på förhand!

Mörklägg rummet, ställ slutaren på några sekunder eller så och låt en blixt sköta om belysningen. Blixten triggar du på vapnets avtryckare så att den belyser när projektilen är på rätt ställe. Kameran fyrar du av strax innan.

En annan metiod är att fuska genom att i förväg fästa kulan på önskad plats och på så sätt skapa ett trickfoto.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vissa blixtar t ex Nikon SB800 har en stroboskopfunktion där korta blixtar fyras av regelbundet i olika Hz. Testa detta med lång slutartid i mörk belysning. Då får du också kort brinntid.
 
ANNONS