Annons

Snabbaste CF-kortläsaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
varför skulle det överhuvudtaget behövas "nytt" stöd för en sådan enhet? Den är ju en Mass Storage Profile-enhet som allt annat.

Så länge de som tillverkar hårdvaran till gränssnittet (må det vara USB3.0, SATA, whatnot) fixar drivrutiner så är det ju det enda som behövs.

Blanda inte in Microsoft i det där.
*asg* Jodå, microsoft har ju verkligen varit snabba och duktiga med USB3 stödet.....

Hjälper inte med driver stöd när man misslyckats med att få stödet för USB3 att fungera som det skall i OS.

Med det kommer nog fullt fungerande stöd i Win7 Sp7 eller så...
 

j2^

Aktiv medlem
*asg* Jodå, microsoft har ju verkligen varit snabba och duktiga med USB3 stödet.....
Din poäng är?

Linux fick grundläggande USB3-stöd i 2.6.31 (090909).

NEC släppte Win7 drivare till sitt USB3-chip nångång under Q3-09. De släppte sin berömda 1.0.20.1 driver som ger USB3 stöd till alla Windowsversioner från XP och framåt under Q2-10.

Att Microsoft inte skeppar några drivrutiner till USB3 med sin plattform betyder _inte_ att windows inte stöder USB3.0
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Är det någon som hört något nytt om USB 3 kortläsare?

Behöver skaffa en snabbare kortläsare nu omgående och har inte tid att vänta längre..

Någon annan kortläsare som kommit på sistone, än de som finns i tråden?

Annars så funderar jag på dessa...

http://www.lexar.com/products/lexar-professional-expresscard-compactflash-cf-reader?category=213
Lexar Professional ExpressCard - (CF) Reader = 133MB/s

http://www.addonics.com/products/flash_memory_reader/AEPDDESU.asp
Addonics eSata variant = 187,5 MB/s
Samma med USB = 60 MB/s


http://www.lexar.com/products/lexar-professional-dual-slot-card-reader?category=213
Lexar Professional Dual-Slot Card Reader
USB 2 variant med både CF och SD..


Ingångar jag har är USB 2, USB 3, FW 400 och eSata..

Firewireläsare verkar vara svårt att få tag i..? Annars kan man ju köpa ett kontrollerkort med FW800... om dessa är bättre.
Finns ju även kort för montering internt med sata eller på PCIE plats med frontpanel, men dessa har jag inte kollat.
Är de något att ha och var köper man dessa i sådana fall...?

Tips mottages jättegärna!
Ärligt talat, hur bråttom har ni egentligen?
Jag har en Lexar Professional Dual-Slot Card Reader som "bara" har USB-anslutning.
Den klarar att läsa 15 bilder (okomprimerad NEF) på c:a 20 sekunder från min D700. Då tar första bilden c:a 5 sekunder, sedan går det snabbare. Detta är inklusiv kopia till en extra hårddisk.
Nu har jag en "snabb" dator, som jag tror påverkar resultatet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ärligt talat, hur bråttom har ni egentligen?
Jag har en Lexar Professional Dual-Slot Card Reader som "bara" har USB-anslutning.
Den klarar att läsa 15 bilder (okomprimerad NEF) på c:a 20 sekunder från min D700. Då tar första bilden c:a 5 sekunder, sedan går det snabbare. Detta är inklusiv kopia till en extra hårddisk.
Nu har jag en "snabb" dator, som jag tror påverkar resultatet.
Det beror nog väldigt mycket på volymen. Har man 15 bilder så spelar förstås överföringshastigheten ingen större roll. Kommer man hem med 1500 bilder från kvällens sportevenemang så är man nog mer känslig för hastigheten.
 

Danne B

Aktiv medlem
Ärligt talat, hur bråttom har ni egentligen?
Jag har en Lexar Professional Dual-Slot Card Reader som "bara" har USB-anslutning.
Den klarar att läsa 15 bilder (okomprimerad NEF) på c:a 20 sekunder från min D700. Då tar första bilden c:a 5 sekunder, sedan går det snabbare. Detta är inklusiv kopia till en extra hårddisk.
Nu har jag en "snabb" dator, som jag tror påverkar resultatet.
Tid är pengar... om man har fotograferingen som yrke.

Om jag skulle använda min nuvarande kortläsare, så skulle jag förlora ett jobb om dagen på den tid det tar att föra över bilderna från de andra. Vilket gör att jag förlorar igenomsnitt 1000kr per dag.... eller får jobba sena kvällar, till frugans förtret.
 
Senast ändrad:

Rommel

Avslutat medlemskap
Tid är pengar... om man har fotograferingen som yrke.

Om jag skulle använda min nuvarande kortläsare, så skulle jag förlora ett jobb om dagen på den tid det tar att föra över bilderna från de andra. Vilket gör att jag förlorar igenomsnitt 1000kr per dag.... eller får jobba sena kvällar, till frugans förtret.
Ärligt talat. Har du fotografering som yrke och tror på att du förlorar jobb för att det tar 2 min extra att föra över till datorn för att du inte har den snabbaste läsaren så har du verkligen problem.
Lösningen till ickeproblemet är ju extrakort. Medan den tankar så har du ett kort du fotograferar med.
Vill du ha snabbare så kör med tethered shooting.

Mina kunder får vänta på korten för då kan jag se över bilderna en och en för att kvalitetssäkra dom före leverans och det accepterar dom.

Eller du för över dom så fort som möjligt, tittar inte på dom. Bränner ut som och ger kunden bilderna direkt?

Jag kör fortfarande kabelöverföring från kameran till datorn brygger mitt kaffe så länge.
Därefter backup till extern HD innan jag sätter mig ner och justerar dom en och en för godkännande.
Det är INTE minneskortsöverföringen som är den svagaste (läs långsammaste) länken i kedjan. Det är kvalitetssäkringen och det är det jag hoppas kunden betalat för och inte hur snabbt man kan fotografera och leverera.......såvida man inte är press och sportfotograf och rapporterar LIVE,

/Stefan

/Stefan
 

sikis

Aktiv medlem
Kör med scandinavian Photos egen läsare för usb. 60mb/s och kostar strax över 100:-
lite plastig å så men funkar fin fint :D
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kör med scandinavian Photos egen läsare för usb. 60mb/s och kostar strax över 100:-
lite plastig å så men funkar fin fint :D
Det där är teoretisk bandbredd som jag har mycket svårt att tro att du någonsin ser. Normalt sett får man inte ut mer än någonstans mellan 20-25 MiB/s över USB2.
 

Danne B

Aktiv medlem
Ärligt talat. Har du fotografering som yrke och tror på att du förlorar jobb för att det tar 2 min extra att föra över till datorn för att du inte har den snabbaste läsaren så har du verkligen problem.
Lösningen till ickeproblemet är ju extrakort. Medan den tankar så har du ett kort du fotograferar med.
Vill du ha snabbare så kör med tethered shooting.

Mina kunder får vänta på korten för då kan jag se över bilderna en och en för att kvalitetssäkra dom före leverans och det accepterar dom.

Eller du för över dom så fort som möjligt, tittar inte på dom. Bränner ut som och ger kunden bilderna direkt?

Jag kör fortfarande kabelöverföring från kameran till datorn brygger mitt kaffe så länge.
Därefter backup till extern HD innan jag sätter mig ner och justerar dom en och en för godkännande.
Det är INTE minneskortsöverföringen som är den svagaste (läs långsammaste) länken i kedjan. Det är kvalitetssäkringen och det är det jag hoppas kunden betalat för och inte hur snabbt man kan fotografera och leverera.......såvida man inte är press och sportfotograf och rapporterar LIVE,

/Stefan

/Stefan
Allt beror ju på hur man jobbar.. Själv arbetar jag så att jag redigerar bilderna i bilen mellan uppdragen. Det är tidspress och man vill ju inte komma försent till nästa uppdrag/eller boka in ett mindre, bara för att det tar tid att tanka över en massa RAW-filer som man ska gå igenom och skicka iväg.
Visst jag kan strunta i att redigera bilderna mellan uppdragen, men då får jag sitta hemma om kvällarna/nätterna istället. Och då undrar jag hur familjefriden kommer bli efter ett tag...
 

sikis

Aktiv medlem
Det där är teoretisk bandbredd som jag har mycket svårt att tro att du någonsin ser. Normalt sett får man inte ut mer än någonstans mellan 20-25 MiB/s över USB2.
De må vara, men kan konstatera att jag upplever en bättre fart på denna än min andra sandisk läsare, den vet jag itne vad det heter att de ska klara av för fart men fortare´går det i alla fall. sedan om bandbredden"usb" ingången begränsar eller inte vet jag inte.
 

sikis

Aktiv medlem
Ärligt talat. Har du fotografering som yrke och tror på att du förlorar jobb för att det tar 2 min extra att föra över till datorn för att du inte har den snabbaste läsaren så har du verkligen problem.
Lösningen till ickeproblemet är ju extrakort. Medan den tankar så har du ett kort du fotograferar med.
Vill du ha snabbare så kör med tethered shooting.

Mina kunder får vänta på korten för då kan jag se över bilderna en och en för att kvalitetssäkra dom före leverans och det accepterar dom.

Eller du för över dom så fort som möjligt, tittar inte på dom. Bränner ut som och ger kunden bilderna direkt?

Jag kör fortfarande kabelöverföring från kameran till datorn brygger mitt kaffe så länge.
Därefter backup till extern HD innan jag sätter mig ner och justerar dom en och en för godkännande.
Det är INTE minneskortsöverföringen som är den svagaste (läs långsammaste) länken i kedjan. Det är kvalitetssäkringen och det är det jag hoppas kunden betalat för och inte hur snabbt man kan fotografera och leverera.......såvida man inte är press och sportfotograf och rapporterar LIVE,

/Stefan

/Stefan
Kan också konstatera att hastigheten har stor betydelse, jag fotar mycket hcokey och ska då i period pauserna hinna in till pressrumet, ladda in periodens bilder och välja ut och redigera, tagga upp ca 5 bilder och skicak upp det via FTP allt på en tid av ca17 min och sedan ner till isen igen för nästa period, och då gör 1-2 min stor skillnad.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Allt beror ju på hur man jobbar.. Själv arbetar jag så att jag redigerar bilderna i bilen mellan uppdragen. Det är tidspress och man vill ju inte komma försent till nästa uppdrag/eller boka in ett mindre, bara för att det tar tid att tanka över en massa RAW-filer som man ska gå igenom och skicka iväg.
Visst jag kan strunta i att redigera bilderna mellan uppdragen, men då får jag sitta hemma om kvällarna/nätterna istället. Och då undrar jag hur familjefriden kommer bli efter ett tag...
Aha då fattar jag.

Kan också konstatera att hastigheten har stor betydelse, jag fotar mycket hcokey och ska då i period pauserna hinna in till pressrumet, ladda in periodens bilder och välja ut och redigera, tagga upp ca 5 bilder och skicak upp det via FTP allt på en tid av ca17 min och sedan ner till isen igen för nästa period, och då gör 1-2 min stor skillnad.
Japp, allt har med hur arbetssituationen ser ut. Men det låter stressigt.
 

nivas

Aktiv medlem
Sen ska vi inte glömma gruppen filmare.
Vi har ju idag både DSLR, semi-pro videokameror och HD-inspelare som t.ex. nanoFlash och alla använder minneskort som lagringsmedia. Ett 16gb kort rymmer inte alltför mycket video i full-HD men tar en evighet att tanka ur.
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Jag har massvis med tid men vill att utvecklingen går frammåt och inte bakåt.
Därför vill jag sträva efter det snabbaste.
Att det går snabbt och att man slipper vänta när man behöver hastigheten är en ren bonus.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Går det inte att ansluta kameran till en dator med kabel och tanka ner bilderna direkt dom är tagna? Trådlöst kanske också går, men bör vara långsammare.
 

clawfinger

Aktiv medlem
Tack, ska läsa om den och kolla den i morgon. Är USB 3.0 snabbast överföring just nu ?
Andra saker att tänka på än hastighet ?'

Tack
 
ANNONS