Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Korpkraxarn

Aktiv medlem
Tack! Lyckades inte reda ut om det var slåttergräshoppa eller backgräshoppa, men jag litar på dig ;)
Jo, det är inte lätt, eftersom benet på denna skymmer nästan hela vingen. Men man kan skymta början på utbuktningen precis. Jizzet stämmer också för slåtter, back brukar kännas kraftigare. Dessutom brukar back vara mer dovt och mörkare färgad och ha fläckade vingar, även om det varierar!

/Rasmus
 

Mankan-B

Aktiv medlem
Liten spindel

Hej

Kanske någon kan hjälpa mig att arta denna lilla spindel vi hade inomhus strax efter nyår 2011?
Den sitter på en strömkontakt som är ca 5cm lång så spindeln är liten.

/Mankan
 

Bilagor

aasaboe

Aktiv medlem
Jag gick en sväng med kameran i dimman, solen bröt igenom och en slända kom flygande. Den såg litet annorlunda ut så att säga, så jag följde den med blicken och när den satte sig gick jag ditåt. Inte lätt att gå i högt gräs med dolda gropar och stenar med blicken stenhårt fästad én bit upp i en gran, hade jag släppt fixpunkten hade jag aldrig hittat sländan igen ;-) Den är välkamoflerad när den sitter på en grankvist, hoppas att ni ser den ;-) Tur att jag hade mitt 100-400mm, den satt en bit upp och jag fick bara fotochans en mycket kort stund.

Nu till saken, eller frågan rättare sagt. Kan det vara en blå mosaikslända, Aeshna affinis?
 

Bilagor

Korpkraxarn

Aktiv medlem
Jag gick en sväng med kameran i dimman, solen bröt igenom och en slända kom flygande. Den såg litet annorlunda ut så att säga, så jag följde den med blicken och när den satte sig gick jag ditåt. Inte lätt att gå i högt gräs med dolda gropar och stenar med blicken stenhårt fästad én bit upp i en gran, hade jag släppt fixpunkten hade jag aldrig hittat sländan igen ;-) Den är välkamoflerad när den sitter på en grankvist, hoppas att ni ser den ;-) Tur att jag hade mitt 100-400mm, den satt en bit upp och jag fick bara fotochans en mycket kort stund.

Nu till saken, eller frågan rättare sagt. Kan det vara en blå mosaikslända, Aeshna affinis?
Nej, affinis är mycket sällsynt i Sverige, och har bara setts ett fåtal gånger. Det här är en blågrön mosaikslända, Aeshna cyanea, hane!

/Rasmus
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tack Rasmus! Jag sökte en stund och tyckte att den blå var i närheten även om den här hade en hel del mindre blått, tänkte att det kunde vara könsskillnad. Men nu vet jag att det var artskillnad ;-) Tack igen!
 

ampernos

Medlem
Kyckling?

Hej!
En liten filur kom och hälsade på i köket. Den satt länge på köksbänken och bara kollade läget.
Vad kan det vara för något? En påsk kyckling?

Skämtosido. Vad är det för nåt? Fick ett tips att det kanske kan vara "Hepialus humuli" men jag vet inte..
Någon här som vet?
 

Bilagor

Korpkraxarn

Aktiv medlem
Hej!
En liten filur kom och hälsade på i köket. Den satt länge på köksbänken och bara kollade läget.
Vad kan det vara för något? En påsk kyckling?

Skämtosido. Vad är det för nåt? Fick ett tips att det kanske kan vara "Hepialus humuli" men jag vet inte..
Någon här som vet?
En lite svår vinkel, men det här tror jag är en alflikmätare, Ennomos alniaria! :)

/Rasmus
 
ANNONS