Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

afe

Aktiv medlem
Jag ska ringa dit imorgon eller på torsdag, och skulle inte bli förvånad när jag frågar om personnummer att han säger det jag fått från blocket.
Personnumret stämmer säkerligen, men det är nog dessvärre inte så säkert att han sålt någon kamera till dig :(
 

Klintan

Aktiv medlem
Vad tror ni om detta, väldigt seriös annons MEN dom vill inte köra med kontant betalning vilket får min varningsklocka att ringa..

http://www.blocket.se/malmo/NY_CANON_5D_MK3_MARK_III_for_direkt_lev_40358216.htm?ca=23_3&w=3
Hahaha!
"Du kan hämta den på plats utanför Malmö, MEN vi vill inte ha hand om så mycket kontanter, för vår bådas säkerhet, därför får ni sätta in pengar i förhand, vilket är säkrast för oss båda."
Så talar maffian.

Malmö är rena Atlantis, helt dränkt i bullshit.

Heja Reepalu!
 

atotowi

Aktiv medlem
Vad tror ni om detta, väldigt seriös annons MEN dom vill inte köra med kontant betalning vilket får min varningsklocka att ringa..

http://www.blocket.se/malmo/NY_CANON_5D_MK3_MARK_III_for_direkt_lev_40358216.htm?ca=23_3&w=3
Den är annonsen är problematisk i flera aspekter. Förutom den uppnbara bedrägeririsken med förskottsbetalningar.
Det är oklart om mot parten är en person eller ett företag. I texten förekommer ord som lager och vi vilket indikerar att det är en företagsannons. Då gäller konsumentköplagen samt att utlovade garantier är åtaganden som säljande företag ska stå för som motpart.
Men nu är det nog inget företag som skatteverket känner till där näringsidkaren registrerat F-skatt etc utan några personer som hittat en kanal där de kan köpa grejerna lite billigare utomlands och nu tänker grå/svart-importera dessa och sälja vidare och tjäna en hacka på vägen. Hela idén verkar bygga på att skicka sakerna som gåvor eller med falsk varudeklaration för att undvika Tull + Moms. Detta antyds med att Avgifter kan tillkomma om man väljer att de skickar direkt från "lagret".

Canon har som tidigare nämnts inte Världsgaranti på alla sina produkter. men det lär vara möjligt att få sin Garanti flyttad från en världsdel till en annan av Canon så att man kan få Canons garanti att gälla i t ex Europa även om den är inköpt i Asien. Men det gller enstaka inköp som man kan visa tas med till Europa och inget som man som "gråsäljare" kan få.

Så i bästa fall får man en 5D mkIII typ1500:- billigare än via en etablerad kanal samt bidrar till ökad krimilaitet och mister sina garantier och sina rättigheter i konsumentköplagen.
I sämsta fall bidrar man bara till kriminaliteten och blir 28 papp fattigare.

För mig är det lätt val.
 

Drogen

Aktiv medlem
Annars tar man som i mitt fall, med sig sin Nordea dosa och android/iphone och betalar på plats. I mitt tycke den absolut bästa lösningen.
Jag föreslog det när jag skulle sälja en bil via Blocket. Köparen var dock så ärlig att han berättade att det kan fungera bra om säljare och köpare har samma bank. En överföring till till en annan bank kan däremot stoppas en ganska lång tid efter det att du har "sett överföringen genomföras". Det är ju lite tråkigt om man ser när överföringen görs, men när man kollar nästa dag så är den återkallad. Säkrast är nog tyvärr fortfarande kontanter vid affär öga mot öga...
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag föreslog det när jag skulle sälja en bil via Blocket. Köparen var dock så ärlig att han berättade att det kan fungera bra om säljare och köpare har samma bank. En överföring till till en annan bank kan däremot stoppas en ganska lång tid efter det att du har "sett överföringen genomföras". Det är ju lite tråkigt om man ser när överföringen görs, men när man kollar nästa dag så är den återkallad. Säkrast är nog tyvärr fortfarande kontanter vid affär öga mot öga...
Eller om man nu vill ha det som en liten affärsid'e kanske Izettle kan vara en lösning....
 

M.B

Medlem
Hur gick det, fick du kameran?
Nej det gjorde jag inte, det var väl inte helt oväntat heller. Lite får man väl skylla sig själv när man vet att sådant förekommer. Trist, saken är då anmäld på alla sätt som går och mycket mer än så kan jag väl inte göra. Bara spara ihop nya pengar och låtsas se glad ut.
 

Hebbe77

Avslutat medlemskap
Oxå lurad på blocket, eller?

Försöker sälja ett av mina objektiv på blocket. I morse pep det till i mobilen där en Jennifer vill att jag svarar henne på en mail adress vad objektivet kostar i euro.
-Jag skickar henne priset och hon svarar snabbt med att hon vill ha mitt konto nr samt vad jag heter. Hon vill även att jag skall skicka objektivet till London.
-Jag tänker inte efter så mkt (trots att jag är i försäljnings branschen) utan skickar detta på mailen.
- Får ett snabbt svar att leverenns uppgifter samt pengar kommer inom kort...

Jag tyckte nu att detta var lite märkligt, varför anger hon inte sin leverans adress på en gång? Samt varför vill man köpa ett begagnat objektiv i Sverige som skall skeppas till London? Är mitt pris så bra?

Då jag blir orolig för att jag håller på att bli utsatt för nån slags bluff. Mailar tillbaka och påpekar att jag är orolig, inget svar, skickar sms, inget svar. Märkligt efter den tätta dialog som var i morse...

Hur som helst har jag mailat tillbaka och meddelat att mitt konto är spärrat och att jag inte kommer sälja objektivet till henne.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad skulle någon kunna göra om de har ditt kontonummer?

Sätta in pengar är det enda jag kan komma på, och det behöver man väl inte bli speciellt orolig för? :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad skulle någon kunna göra om de har ditt kontonummer?

Sätta in pengar är det enda jag kan komma på, och det behöver man väl inte bli speciellt orolig för? :)
Kolla tidigare i trådan där jag avböjde att sälja med samma upplägg:
"köparen" får ditt kontonr eller Paypal konto (kontroll av adress görs inte utanför eBay i Sverige). Han/hon sätter upp egen annons till väldigt förmånligt pris (exakt samma som ditt) och anger ditt konto. Du ser att pengarna kommit och postar till "köparen". Den som betalat in till "köparens" annons får inget och polisanmäler dig.
 

PMD

Aktiv medlem
Nog brukar det stå på kontoutraget vem som gjorde inbetalningen? Jag har inte sålt någonting via banköverföring så jag har lite dåligt hum om hur det ser ut.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag ska av olika skäl inte här i detalj exemplifiera en del modus som slipade bedragare kan använda sig av. Många är dock oerhört skickliga och uppfinningsrika i sitt värv och har stora förutsättningar att lura skjortan av godtrogna, blåögda och artiga svenskar. Förutom den manipulativa förmågan kan man också vara oerhört bevandrad rent tekniskt. Idag är det inte bara Nisse i källaren som lurar folk utan, än vanligare, personer som ingår i mer eller mindre organiserad brottslig verksamhet.

Håll i person- och kontouppgifter! Vid minsta tvekan, skicka inga pengar eller varor! Check and doublecheck! Misstänker du att det håller på att gå åt pipan..gör polisanmälan! Polisen har en mer eller mindre absolut skyldighet att ta upp anmälan så nöj dig inte med det besked som beskrevs i något inlägg. Att man ska "vänta". Ju snabbare man agerar med polisanmälan, kontakt med ev sajt samt ev bankkontakt, ju större är förutsättningarna att undvika skada.
 

denstorre

Aktiv medlem
Tyvärr är det dock så att om man aldrig vågar chansa, så gör man heller inga klipp.
Under de senaste 10 åren, så har jag handlat friskt på Blocket och Ebay. Många hobbies gör det mer eller mindre nödvändigt att köpa begagnat. Under den tiden har jag blivit lurad två gånger. För mig är det en ganska bra statistik, och om man jämför med att köpa nytt, eller betala "säkra tjänster" såsom internetgirot, så är det en bråkdel. Självklart ska man hålla ögon och öron öppna, och fundera över ifall det är rimliga priser som sats m.m, men det går inte att misstänka alla för att ha onda avsikter heller.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast just det här med UK är en klassiker. Mailar eller smsar och vill ha bankkontonr eller PayPal konto och vill köpa direkt.
 
ANNONS