Annons

Hur många bilder bör man leverera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Nu har jag gått färdigt mina fotokurser och dags att testa vingarna.
Jag har några heldags bröllopsfotograferingar inbokade i sensommar och det jag kommit underfund med är dilemmat med hur många bilder man bör leverera.
Brudparet vill förstås ha så många bilder som möjligt, men vet de verkligen det? Själv tycker jag det är jobbigt att titta på 800 bilder från en hel dag.
Men förstår att de vill ha så månhga gäster med på bilderna också.
Hur många levererar ni?

Hur många porträttbilder?
Hur många vigselbilder?
Hur många festbilder?

Sen hur många redigerar ni? Levererar man 300 bilder så kanske jag kan tänka mig gå igenom 1/3 extra noggrant.
 

Lazzze

Aktiv medlem
Nu har jag gått färdigt mina fotokurser och dags att testa vingarna.
Jag har några heldags bröllopsfotograferingar inbokade i sensommar och det jag kommit underfund med är dilemmat med hur många bilder man bör leverera.
Brudparet vill förstås ha så många bilder som möjligt, men vet de verkligen det? Själv tycker jag det är jobbigt att titta på 800 bilder från en hel dag.
Men förstår att de vill ha så månhga gäster med på bilderna också.
Hur många levererar ni?

Hur många porträttbilder?
Hur många vigselbilder?
Hur många festbilder?

Sen hur många redigerar ni? Levererar man 300 bilder så kanske jag kan tänka mig gå igenom 1/3 extra noggrant.
Jag fotograferar heltid, men tar inte på mig bröllop, så hur många bilder man normalt levererar vet jag ej. Nu vet jag inte om jag missuppfattade dig, men om du levererar 300 bilder så är mitt bestämda råd att du går igenom alla 300 lika noga. Orkar du inte det, leverera färre bilder. Enligt mig så skall aldrig leverera bilder man inte är nöjd med eller har kollat att de är bra. En av de bilder som är så där kanske är den brudparet helst ville ha, men om den inte är lika bra som övriga finns risken att det skapar irritation hos kunden.
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Antal bilder

Hej Roger

Nu är ju jag amatör men jag brukar göra så här:

Gå igenom ALLA bilder, de du inte kan stå för - tag bort.
Jag granskar och ser till att alla bilder är jämna i exponering och ton, horisonten är rak (såvida inte det är meningen att den SKA vara sned...) alla röda ögon är borta.

Jag delar in bilderna i mappar med förberedelser, vigsel, mottagning, mingel, fest, porträtt o.s.v. efter hur nu dagen sett ut. Sedan gör jag en "Visningsmapp" där jag samlar ett fåtal bilder att visa vid leverans eller för brudparet att visa för vänner mm där samlar jag de bästa (kopiera) ur varje kategori och ser till att det finns ett flow i bilderna från hela dagen. De återstående mapparna får de utforska själv.

Antalet kan nog bli 4-600 och kanske 50-80 i Visningsmappen. Men har du fler BRA bilder så ska de med. Antalet är inte det viktigaste. 10-20 BRA bilder kommer att glädja dem mer än 500 halvbra... Tänk KVALITET!

Så gör jag i alla fall och det har fungerat hittills.

Vi ett tillfälle levererade jag två bilder från vigseln som var lätt oskarpa men valde att ta med dem för att känslan och stämningen i bilden var så underbar. Jag talade om detta för brudparet och skrev det också i följebrevet där jag var tydlig med hur jag resonerat och att de var oskarpa. Gissa vilka två bilder de anmärkte på. Jag hade naturligtvis kunnat skippa dessa bilder men jag gjorde ett val som jag står för men det blir lätt så fel.

Ja, det var mina tankar.
Lycka till!
 

iSolen.se

Guest
Hej Roger

Nu är ju jag amatör men jag brukar göra så här:

Gå igenom ALLA bilder, de du inte kan stå för - tag bort.
Jag granskar och ser till att alla bilder är jämna i exponering och ton, horisonten är rak (såvida inte det är meningen att den SKA vara sned...) alla röda ögon är borta.

Jag delar in bilderna i mappar med förberedelser, vigsel, mottagning, mingel, fest, porträtt o.s.v. efter hur nu dagen sett ut. Sedan gör jag en "Visningsmapp" där jag samlar ett fåtal bilder att visa vid leverans eller för brudparet att visa för vänner mm där samlar jag de bästa (kopiera) ur varje kategori och ser till att det finns ett flow i bilderna från hela dagen. De återstående mapparna får de utforska själv.

Antalet kan nog bli 4-600 och kanske 50-80 i Visningsmappen. Men har du fler BRA bilder så ska de med. Antalet är inte det viktigaste. 10-20 BRA bilder kommer att glädja dem mer än 500 halvbra... Tänk KVALITET!

Så gör jag i alla fall och det har fungerat hittills.

Vi ett tillfälle levererade jag två bilder från vigseln som var lätt oskarpa men valde att ta med dem för att känslan och stämningen i bilden var så underbar. Jag talade om detta för brudparet och skrev det också i följebrevet där jag var tydlig med hur jag resonerat och att de var oskarpa. Gissa vilka två bilder de anmärkte på. Jag hade naturligtvis kunnat skippa dessa bilder men jag gjorde ett val som jag står för men det blir lätt så fel.

Ja, det var mina tankar.
Lycka till!
Lämpligen skalar man ner de som inte räcker till i 100%.
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Bra bilder får dom. Frågan var hur många är lämpligt att ge gom.
Av 1000 bilder jag tar så är 800 bra. Av dessa är säkert 500 keepers och av dom är 200 suveräna och av dom är säkert 100 exceptionella och av dom hafde jag säkert velat ha 20 till min portfolio.

Antalet 300 var ett exempel på vad jag hade kanske tänkt mig att det blir på en heldag som är kanon att ge dom. Av dessa kanske 100 som jag går igenom med bildbehandling, exempelvis delvis retusch och färgsättning (sepia, svartvit, färgtoning etc). Jag går visst igenom de andra snabbt men kan redan nu konstatera att jag kommer att fotografera med omsorg och radera på plats sådana vars komposition inte överensstämmer.

Kärnfrågan är hur många bilder en bröllopsfotograf normalt levererar och vilken fördelning. Visst kan jag leverera 50 suveräna bilder, men är det 2 vigselbilder och 20 mingel och resten porträtt?

Hur gör ni? Om ni skulle gifta er och vill dokumentera hela dagen och betalar 25000 kr för det så kanske ni förväntar er mer än 100 bilder. Det hade jag iaf......
Jag kanske kan tänka mig 4-600 bilder inkl festbilder.

Så... Hur många levererar Ni som fotar bröllop och hur brukar fördelningen bli?
 

jridell

Aktiv medlem
inte för många

Jag fotograferar heltid, men tar inte på mig bröllop, så hur många bilder man normalt levererar vet jag ej. Nu vet jag inte om jag missuppfattade dig, men om du levererar 300 bilder så är mitt bestämda råd att du går igenom alla 300 lika noga. Orkar du inte det, leverera färre bilder. Enligt mig så skall aldrig leverera bilder man inte är nöjd med eller har kollat att de är bra. En av de bilder som är så där kanske är den brudparet helst ville ha, men om den inte är lika bra som övriga finns risken att det skapar irritation hos kunden.
Jag levererar 25 proffs bilder o en drös oredigerade mingelbilder mvh Johan
 

ludvig_lindqvist

Aktiv medlem
Jag brukar leverera 300-400 bilder för en heldag (då har jag tagit 1500 ungefär) inkl festen. Alla redigerade och klara. Sen är det klart att jag lägger olika mycket tid på varje bild, en bild från ett mingel där lägger jag på mitt standard filter i LR = 2 sek. En pangbild då kan ju pilla betydligt mer innan man blir nöjd.

Jag resonerar att jag ska leverera så som jag själv skulle vilja ha det och för mig är det inga dolda kostnader och bilder från hela dagen.

Fördelningen är (ingen exakt vetenskap) ca:
- Förberedelser 75
- Porträtt innan vigsel 75
- Vigsel 50
- Mingel och middag 150
- Fest 50
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Förra bröllopet blev det ca 70 bilder på brudparet, 100 för vigsel (före, akten och efter) och 2-300 bilder för fest, mingel, detaljbilder och omgivningen.
Så totalt runt 4-500 för en heldag. Dock var jag inte med på förberedelserna, men det kanske hade bidragit med 50 bilder till.
Antalet bilder tycker jag också är ett dilemma. Försöker få ner det ytterligare.
Intressant tråd. Vad förväntar man sig för 25000 kr! Någon tyckte 25 perfekta bilder och resten orörda mingelbilder.




/Stefan R. Nilsson
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kulle nog vilja vända på frågeställningen.
Vad vill brudparet ha ut av fotograferingen. Vad är leverablerna?
De kanske vill ha ett bildspel, ett tackkort, några förstoringar att hänga på väggen, en fotobok att ge bort till närstående.
Regeln inom marknadsföring är att ha valt för kunden innan. Ställ dem inför få val.
Om man nu gör en fotobok så visa dem få alternativ. Välj för dem och låt dem välja mellan några olika bilder och lay-outer.
Första gångerna var jag så stolt att jag tagit många fina bilder att de fick se alla lyckade. Det skapade givetvis beslutsångest och evig debatt om hur man skulle välja för olika slutprodukter . Det är verkligen inte lätt att välja ut en bild bland 300 för ett tackkort. Eller 60 för en fotobok, eller 5 för att hänga på väggen. Dessutom kan vi leverera i B/W eller i sepia eller i färg eller...... Gör ett val åt dem
Det är här ni som är fotografer har en större erfarenhet om vad som fungerar än kunden. Har ni intervjuat dem rätt innan vet ni vad de vill ha.
Bestäm redan från början med kunden vad som skall hända med bilderna. Gör sedan ett förslag för varje produkt de beställd med ett fåtal alternativ.
Gör sedan som reklambyråerna att ni har en övertygande argumentation varför detta är rätt koncept.
Jag är övertygad om att de bästa i branschen inte frågar kunden om hur något skall se ut. Vi får nog också bli bättre på detta.
Att bara sälja ett antal bilder är en att sälja en lågförädlad produkt.
 

Lazzze

Aktiv medlem
Bra bilder får dom. Frågan var hur många är lämpligt att ge gom.
Av 1000 bilder jag tar så är 800 bra. Av dessa är säkert 500 keepers och av dom är 200 suveräna och av dom är säkert 100 exceptionella och av dom hafde jag säkert velat ha 20 till min portfolio.

Antalet 300 var ett exempel på vad jag hade kanske tänkt mig att det blir på en heldag som är kanon att ge dom. Av dessa kanske 100 som jag går igenom med bildbehandling, exempelvis delvis retusch och färgsättning (sepia, svartvit, färgtoning etc). Jag går visst igenom de andra snabbt men kan redan nu konstatera att jag kommer att fotografera med omsorg och radera på plats sådana vars komposition inte överensstämmer.

Kärnfrågan är hur många bilder en bröllopsfotograf normalt levererar och vilken fördelning. Visst kan jag leverera 50 suveräna bilder, men är det 2 vigselbilder och 20 mingel och resten porträtt?

Hur gör ni? Om ni skulle gifta er och vill dokumentera hela dagen och betalar 25000 kr för det så kanske ni förväntar er mer än 100 bilder. Det hade jag iaf......
Jag kanske kan tänka mig 4-600 bilder inkl festbilder.

Så... Hur många levererar Ni som fotar bröllop och hur brukar fördelningen bli?
Om du lyckas med bravaden att få 25000 för ditt första bröllop så är du bara att gratulera. Att lyckas få 800 av 1000 bilder bra är rent fenomenalt. Sålde min första bild för 33 år sedan och ligger inte i närheten av 80% utdelning av bra bilder. Uppenbarligen slutade du just en bra fotoutbildning, grattis.

Jag förstår inte varför man till varje pris skall leverera drösvis med bilder. Ok, bra om man får med alla gäster på någon bild. Men sker det på avkall på kvalitet är man farligt ute. Bland gästerna som kommer ta del av bilderna kryllar det av potentiella kunder. Bättre då att någon saknas än att leverera halvdana bilder.
 

Lazzze

Aktiv medlem
Roger, du får ursäkta mitt tidigare svar som kanske verkade lite hårt. Men tittar man på dina tidigare trådar här på fotosidan så går det hela inte ihop. Den 15 maj i år frågar du om TFP är en väg för att bygga upp en portfölj, för du har varken erfarenhet eller bra bilder. Plötsligt fotar du bröllop för 25000 och tar 80% bra bilder.
Men, jag kan säkert vara helt fel ute, bättre att lämna tråden än att starta något bråk, lycka till med brödloppet.
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Roger, du får ursäkta mitt tidigare svar som kanske verkade lite hårt. Men tittar man på dina tidigare trådar här på fotosidan så går det hela inte ihop. Den 15 maj i år frågar du om TFP är en väg för att bygga upp en portfölj, för du har varken erfarenhet eller bra bilder. Plötsligt fotar du bröllop för 25000 och tar 80% bra bilder.
Men, jag kan säkert vara helt fel ute, bättre att lämna tråden än att starta något bråk, lycka till med brödloppet.
Helt ok,
Det inlägget du refererar till är inlagt med mitt konto åt en vän som är emot att registrera sig och fläka ut sig på nätet för mycket. Det han frågade om har jag redan diskuterat med honom, men han ville ha fler inputs av fler fotografer vilket han inte fick så mycket av. Det beror säkert på att de flesta är emot grejen med TFP i syfte ökad kunskap och erfarenhet medan man konkurrerar gratis med yrkesverksamma fotografer.

För min egen del har jag redan fotograferar ca 10 heldagsbröllop och 5 halvdagsbröllop och otaliga modelluppdrag (både studio och naturligt ljus) alla inom ramen av TFP. Alla dessa i syfte med att öka min portfolio, kunskap, erfarenhet och bygga upp ett kontaktnätverk.
Så jag är långt ifrån oerfaren och har utbildning bakom ryggen samt FA-skattesedel sedan 1 år tillbaka.
När det gäller prissättningen anser jag det ligga inom ramen för vad en bröllopsfotograf bör ta och skummar man igenom alla forumtrådar här på FS så anser alla här att man bör ta rejält betalt direkt.
De flesta anser att man bör ta 800-1000 kr/timme och ligga på över 600.000 kr/år brutto för att livnära sig som fotograf.
Det betyder att jag bör ligga på ca 20-25-000 kr för en heldag och 12-16 för halvdag. Sen tillkommer annan ersättning i form av transport och övernattning etc.

Jag har redan 3 heldagar och 4 halvdagar inbokade för denna säsong och det tycker jag ör bra med tanke på att jag precis är klar att testa vingarna helt på egen hand.

Det jag slagits med är egentligen piss i mississippi när det gäller antalet bilder och hur många av dessa genomgår fulständig bildbehandling. Änsålänge har jag levererat 800 bilder för en heldag pga jag kört TFP och bara en handfull har jag bildbehandlat på brudparen. Resten har jag bildbehandlat för min portfolio.

Tror dock jag kommer bestämma mig att försöka hålla ca 400 bilder för heldag och ge dom ett album på knappt 100 bilder som jag fixat till.

Tack alla som svarat på hur ni gör. Prissätt det ni är värd! Glöm inte det!
 

Lazzze

Aktiv medlem
Roger, märkligt att du i så fall inte upplyser om att du för en diskussion åt en kompis. Samma i denna diskussion. Du inleder med att du just slutat din fotokurs och skall testa dina vingar. Men i ditt senaste inlägg så framstår du som väletablerad fotograf. Jag brukar försöka bedöma nivån en person bör ligga på innan jag svarar, men i ditt fall är det omöjligt..
 

iSolen.se

Guest
Helt ok,
Det inlägget du refererar till är inlagt med mitt konto åt en vän som är emot att registrera sig och fläka ut sig på nätet för mycket. Det han frågade om har jag redan diskuterat med honom, men han ville ha fler inputs av fler fotografer vilket han inte fick så mycket av. Det beror säkert på att de flesta är emot grejen med TFP i syfte ökad kunskap och erfarenhet medan man konkurrerar gratis med yrkesverksamma fotografer.

För min egen del har jag redan fotograferar ca 10 heldagsbröllop och 5 halvdagsbröllop och otaliga modelluppdrag (både studio och naturligt ljus) ...
Tips: Om du är tydlig med din bakgrund kommer du få mycket bättre hjälp och du riskerar inte att hamna "fel" i diskussionerna.

Vad det gäller din kompis: Om han skiver i ditt namn eller du skiver åt honom som han vore du måste du vara väldigt tydlig med detta, om det ens är tillåtet i forumreglerna, resultatet är ju att du missleder de andra deltagarna. Varför han inte kan registrera ett eget konto är för mig ett mysterium, det går att vara anonym.

Kul att det går så bra för dig. Det vore skoj att få se lite bilder. Jag kollade just din portfölj och det finns inte en enda bröllopsbild att titta på. Ladda upp och visa upp :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
10-20 BRA bilder kommer att glädja dem mer än 500 halvbra... Tänk KVALITET!
Då vet jag inte vad du har träffat för trevliga brudpar. Jag berättar redan innan bröllopet att jag satsar på kvalitét istället för kvantitet. Men sen när de får sina 25-50 fantastiska bilder från sitt bröllop så är de jättebesvikna, trots att de hade fått betala fyrdubbelt för samma kvalité från kända bröllopsfotografer.. Blir så trött.. Oförskämda jävla otacksamma människor. FY fan säger jag bara. Aldrig bröllop igen.. eller jo, kanske, det är ju väldigt roligt att fotografera bröllop när själva bröllopet är.. men efterarbetet är inte lika roligt och att sen bara få "åh, eh.. hm.. va fint.. eh hmm.. men..öh okej då.. tack då.." :)
Om man levererar 1000 bilder, då blir det annat ljud i skällan kan jag lova.. men varför inte bara be morfar eller brudens far fota hela bröllopet då kan man undra?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Avtal?

Det bästa antalet är det ni kommit överens om. Varken mer eller mindre. Då vet båda parter vad som väntas och du vet hur mycket jobb du har framför dig.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag bryr mig inte hur du lyckats eller du bara svammlar, men jag tycker dock det är intressant för vad ett brudpar förväntar sig för bilder och hur många när de bokar bröllopsfotograf för en heldag.
Där jag bor tar åtminstone 2 fotografer runt 25000 kr för en heldag, precis som du.
Vissa tycker 25-40 bilder i en bok är tillräckligt medan några runt 500 st.
För en fotograf kanske det är bäst med så få grymma bilder som möjligt än flera halvdana.
Men för ett brudpar då? För mig låter inte ens 200 bilder kunna skildra bröllopsdagen om man ska få med förberedelserna som håruppsättning, tärnor, bestman etc fixar till sig, porträttbilder, vigsel, mingel, festbilder, dekoration/detaljbilder samt omgivning.
För 25000 kr så förväntar jag mig fler bilder. Är det en erfaren fotograf så lär det inte bli halvdana bilder oavsett hur många bilder han än tar. Man måste tänka på att flertalet av bilderna inte kräver supermycket av dig, varken på plats eller i efterarbete. Tänker mest på mingel, fest och detaljbilder.

/Stefan
 
ANNONS