Annons

stacka bilder för makrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har köpt en makrosläde och börjat med hjälp av den kunna stacka bilderna för att få ett större skärpedjup.
Jag undrar vad ni använder för tekniker för att få fram en bild med större skärpedjup.
Jag har provat stacka bilderna i PS cs6. Men tycker inte att resultatet blev så bra.
Då jag lägger ihop en 10 -15 bilder, så får PS inte ihop bilderna på ett bra sätt.
Hur många bilder ska man stacka? Är 10-15 bilder för mycket?
Jag kör oftast på bländare 11.
Finns det andra alternativa program som gör ett bättre jobb än PS?
Eller ska man arbeta mer med maskerna i PS?

Tacksam för lite synpunkter

Ola
 

RolandM

Aktiv medlem
Ett tilt-shift-objektiv där tilt-funktionen används kan hjälpa till att förlänga skärpedjupet genom att detta kan lutas och på så vis omsluta motivet i djupet. Skärpeplanet som är vinkelrätt mot objektivet kan lutas, vilket gör att det i sitt extremaste fall går att få överdel och underdel av bilden suddig och skärpa i mitten från optik till oändligheten.

Kan den funktionen vara något som löser ditt behov?

En annan betod är en kamera med en liten men bra sensor, gör att kortare brännvidder kan användas vilka i sin tur ger längre skärpedjup vid samma avstånd och bländare som en kamera med större sensor som då arbetar med längre brännvidder.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nej, ett tilt-objektiv kommer inte att ge det som Roland är ute efter, men det finns ett antal olika stackningsprogram tillgängliga som gör det, såväl gratis- som kommersiella program.

Ett av de mera välkända och populära är väl Helicon Focus:
www.heliconsoft.com

För grundprogrammen ligger priserna från USD 30 för en ettårslicens av Lite-versionen och till drygt USD 200 för en obegränsad licens av Premium-versionen.

Gratisprogrammet CombineZP finns här:
www.hadleyweb.pwp.blueyonder.co.uk

Observera att jag inte har någon egen erfarenhet av dessa program, och att det finns många andra att välja på.
.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Vilka fotografer är det mest synd om?



Fokusstackarna... ;-)



Varför tycker du inte att CS6 ger dig bra resultat? Använder du autoalign layers först, så att bilderna korrigeras för förändringar mellan exponeringarna? Jag märker stor skillnad om jag gör det eller inte, men jag har just börjat pyssla med det här jag också.
 

joey_bazooka

Aktiv medlem
Jag har köpt en makrosläde och börjat med hjälp av den kunna stacka bilderna för att få ett större skärpedjup.
Jag undrar vad ni använder för tekniker för att få fram en bild med större skärpedjup.
Jag har provat stacka bilderna i PS cs6. Men tycker inte att resultatet blev så bra.
Då jag lägger ihop en 10 -15 bilder, så får PS inte ihop bilderna på ett bra sätt.
Hur många bilder ska man stacka? Är 10-15 bilder för mycket?
Jag kör oftast på bländare 11.
Finns det andra alternativa program som gör ett bättre jobb än PS?
Eller ska man arbeta mer med maskerna i PS?

Tacksam för lite synpunkter

Ola
Jag har provat stacka både i Helicon som jag tycker funkar bäst och Zerene samt CS6. Tycker det är helt OK i CS6 men jag fotar inte med släde utan har kameran fast på stativ och ändrar på fokusringen. Är det inte svårare för programmen att stacka om man ändrar kamerans läge mellan exponeringarna?
 

b-krantz

Aktiv medlem
Det finns en trevlig funktion i programmet ControlMyNikon för stackning http://www.youtube.com/watch?v=H7b5VtdHWbQ&hd=1

Du använder din focussläde för att få ett perfekt utgångsläge. Sedan använder programmet kamerans focusmotor i små steg och tar serien med bilder. Har du Zerene stacker kan du automatiskt skickar över serien till det programmet. Annnars får du själv ta serien till vilket stackningsprogram du vill använda.

Sedan kan det ju vara så att stackningsprogrammen har problem med vissa motiv. Jag har fått fantastiska bilder av blommor och insekter. Men bilder av flugor för fiske i krokstorlek 32 har jag problem med.

Edit: Många gånger har det blivit 35-40 bilder i bildserien.
 

EJM68

Aktiv medlem
Hur många bilder ska man stacka? Är 10-15 bilder för mycket?
Jag kör oftast på bländare 11.

Ola
John Hallmén, ena halvan av sajten makrofokus.se höll föredrag om insektsfotografering på fotomässan i höstas. Han menade på att en fördel med stackning är att han kan använda objektivets skarpaste bländare som oftast ligger kring 4-5.6. Det korta skärpedjupet per bild ger en renare bakgrund som kräver mindre bearbetning efter stackning.
Antalet bilder som behövs i stackningen beror på förstorningsgraden så det går inte att säga hur många bilder som behövs. Fler ger jämnare skärpa.
 

Kjell Nilsson

Aktiv medlem
bländaröppning

Har provat olika program för stackning, min absoluta favorit är Zerene. Finns i två versioner, den enklaste (och billigaste) duger gott för amatöranvändare. Om du skall fotografera vid stor förstoring så skall du använda större (lägre tal) bländare än 11. Antalet bilder du behöver ta blir fler då men skärpan blir bättre.
Som nämnts tidigare i tråden så är www.makrofokus.se en bra site med förklaringar och länkar till andra makrositer.
Vill du kolla in lite mer amatörmässig stacking så bloggar jag sporadiskt i ämnet: http://www.fotosidan.se/blogs/closeup/index.htm?date=2012-02-01
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns en trevlig funktion i programmet ControlMyNikon för stackning http://www.youtube.com/watch?v=H7b5VtdHWbQ&hd=1

Du använder din focussläde för att få ett perfekt utgångsläge. Sedan använder programmet kamerans focusmotor i små steg och tar serien med bilder. Har du Zerene stacker kan du automatiskt skickar över serien till det programmet. .....kortat...
Intressant, har du testat om det är någon skillnad att använda objektivet eller släden, bildfelet bör vara mindre att använda släden men detta kan kompenseras bort i mjukvaran när lagren optimeras. Det borde kräva mindre justeringar av mjukvaran om man använder släden
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Förstoringsgraden

Jag har provat stacka både i Helicon som jag tycker funkar bäst och Zerene samt CS6. Tycker det är helt OK i CS6 men jag fotar inte med släde utan har kameran fast på stativ och ändrar på fokusringen. Är det inte svårare för programmen att stacka om man ändrar kamerans läge mellan exponeringarna?
Det är tvärtom. Om du använder objektivets vanliga fokusering så ändras också förstoringsgraden. Genom att använda släden så blir förstoringsgraden intakt och det blir lättare att lägga ihop bilderna med bra resultat.
 
Orsaken är att PS "väljer" fel fokusområden på de olikja bilderna. I ett område är där fokus och bredvid i ofokus. Vissa bilder blir bättre och andra sämre.
Ska prova med Helicon och Zerene också

/Ola



Vilka fotografer är det mest synd om?



Fokusstackarna... ;-)



Varför tycker du inte att CS6 ger dig bra resultat? Använder du autoalign layers först, så att bilderna korrigeras för förändringar mellan exponeringarna? Jag märker stor skillnad om jag gör det eller inte, men jag har just börjat pyssla med det här jag också.
 

b-krantz

Aktiv medlem
Intressant, har du testat om det är någon skillnad att använda objektivet eller släden, bildfelet bör vara mindre att använda släden men detta kan kompenseras bort i mjukvaran när lagren optimeras. Det borde kräva mindre justeringar av mjukvaran om man använder släden
Det blir bra resultat av båda metoderna enl. mig. Dock är det enklare att programmet flyttar fokuset och tar bilderna. Det är mindre risk att kameran rubbas ur läge, samt att varje steg som flyttas är exakt lika stort.

Det är min erfarenhet, om den ena eller andra metoden teoretiskt är bättre vet jag inte. Det jag sett är att båda funkar rent praktiskt.
 
ANNONS