Annons

Montering i Ikea-ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)

nilag

Aktiv medlem
Jag ska montera ett par bilder i Ikea ramar, Ribba, och vill att det ska bli så snyggt som det går.
Hur gör man? Ska limma fast bilden på något jämnt först så att den håller sig rak? Typ montering på kartong? Förutom själva ramen vad behöver jag? Ska jag beställa något extra från crimson när jag köper förstoringerna.

Är rätt ny på att montera i ramar.
//Niklas
 

Cambo

Aktiv medlem
Jag ska montera ett par bilder i Ikea ramar, Ribba, och vill att det ska bli så snyggt som det går.
Hur gör man? Ska limma fast bilden på något jämnt först så att den håller sig rak? Typ montering på kartong? Förutom själva ramen vad behöver jag? Ska jag beställa något extra från crimson när jag köper förstoringerna.

Är rätt ny på att montera i ramar.
//Niklas
Ribba är ett bra alternativ då de är ganska robusta och har riktigt glas samt medföljande passepartout. Använder dem själv och tycker att de är lättarbetade. Men! Skaffa ett syrafritt bakstycke, kartong 1,5 - 2mm så skyddar du bildens baksida. Om du inte har riktig papperstape, som ramverkstan, kan du använda en vanlig tape som du fäster bilden med mot bakstycket. Du måste alltså anpassa din bild till Ribbas passepartoutöppning. Annars blir det bökigt om du måste skaffa speciell kniv för att få en fin vinklad kant. Ett annat tips är att du efter utskrift väntar ett par dar med montering för att undvika beläggning på glasets insida.
Lycka till!!
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Kartong lever ju också sitt liv vad gäller att påverkas av luftfuktighet med mera. Gängse montering är ju att man hänger bilden i överkant mot passepartouten. Sedan kan bilden röra sig fritt efter vädrets makter.

Bakpapp är något som skyddar ytterligare och ger ett professionellt intryck.

Kom ihåg att putsa ramglaset in och utvändigt!
 

apersson850

Aktiv medlem
Så att smacka upp bilden i tretexen med några bra skott med häftpistolen är att betrakta som lite B, menar ni?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Clas Ohlsson säljer snygga syrafria passepartouter som passar i ikea-ramarna. Det är mitt snabba bekväma sätt.

Man kan alltid försegla baksidan om man vill hindra luftgenomströmningen.
 

Cambo

Aktiv medlem
Kartong lever ju också sitt liv vad gäller att påverkas av luftfuktighet med mera. Gängse montering är ju att man hänger bilden i överkant mot passepartouten. Sedan kan bilden röra sig fritt efter vädrets makter.

Bakpapp är något som skyddar ytterligare och ger ett professionellt intryck.

Kom ihåg att putsa ramglaset in och utvändigt!
Ja bilden ska fästas i bakstycket, inte i passepartouten. Bakpappens material är nästan viktigare än "ramen" då den ligger an mot hela fotografiet. Är kartongen av syrahaltig kvalitet påverkar den på sikt bilden och får den att gulna. Se på alla gamla inramade litografier som är förstörda av att bakstycket varit av usel kvalitet.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Ja bilden ska fästas i bakstycket, inte i passepartouten. Bakpappens material är nästan viktigare än "ramen" då den ligger an mot hela fotografiet. Är kartongen av syrahaltig kvalitet påverkar den på sikt bilden och får den att gulna. Se på alla gamla inramade litografier som är förstörda av att bakstycket varit av usel kvalitet.

Helt rätt Bo


Försökte beskriva hur bilden var fri från passepartouten.. men ser nu att det inte var heeeelt soklart.

Dagens självinsikt
Man ska inte försöka sammanfatta bra artiklar - man ska länka till dem istället..

Här kommer en bra beskrivning på hur man monterar bilder

mvh
Johan
 

Grimmer

Aktiv medlem
Ja bilden ska fästas i bakstycket, inte i passepartouten. Bakpappens material är nästan viktigare än "ramen" då den ligger an mot hela fotografiet. Är kartongen av syrahaltig kvalitet påverkar den på sikt bilden och får den att gulna. Se på alla gamla inramade litografier som är förstörda av att bakstycket varit av usel kvalitet.
Varför ska fotografiet fästas på bakstycket? Vad är teorin bakom detta?
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Kasta glaset. Har ännu inte sett en snygg bild bakom glas utan en massa störande reflexer i glaset.
 

andreassofus

Aktiv medlem
lyfter en gammal tråd.
har fått en beställning på en av mina bilder som jag säljer. 70x50 ska den va. passpartou är viktigt på den bilden. såg då att ikea säljer den storleken med passpartou.
det pratas även om syra, och att sätta dit ett bakstycke och att köra utan glas och allt det här är nytt för mig så här kommer några frågor.

1: vad är det för syra det pratas om?
2: bakstycke? finns det inte redan ett bakstycke när man köper ramen? är det inte alltid en pappskiva eller nåt bak på ramen och varför ska man limma bilen på den?
3: ikearamarna, är det helt ok ramar? eller ser och känns dom väldigt B ut?

tacksam för svar
/andreas
 

Cambo

Aktiv medlem
Helt rätt Bo


Försökte beskriva hur bilden var fri från passepartouten.. men ser nu att det inte var heeeelt soklart.

Dagens självinsikt
Man ska inte försöka sammanfatta bra artiklar - man ska länka till dem istället..

Här kommer en bra beskrivning på hur man monterar bilder

mvh
Johan
Inget blir någonsin solklart. Ett litet tillägg är att den tejp som bilden ska "hängas" upp i bör vara av kvalitet som dom använder på ramverkstäder. Ser ut som fönsterremsor. Man tar några cm och viker ihop så att det blir som ett gångjärn. Två stycken i överkant räcker.
Jag är ingen kemist men allt som innehåller trä har en syra som angriper ett fotografi. Det gulnar med tiden. Använd därför speciellt mellanlägg av syrafritt material som ett slags spärr.
Gör man en utskrift, inkjet, så låt den vila i några dagar innan den monteras bakom glas.
 
ANNONS