Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)

Pyrst

Aktiv medlem
Hej jag har en liten portfolj pa istock. Det har varit en himla massa forandringar ang priser, jag har inte orkat att satta mig in i alla forandringar. Noterar bara att jag fortfarande far in en liten summa pengar per ar. Ganska ok med tanke pa hur liten min portfolj ar.

Om du bara ska valja en, sa ar det nog shutterstock som kan ge dig bast resultat. De ar dock ratt tuffa med att godkanna bilder: av min portfolj pa ca 1000 bilder har jag bara lyckats fa upp 460 pa shutterstock.

Om man lyssnar pa de erfarna ravarna sa ar stock foto utvecklingen fruktansvard och det gar bara utfor. Men onekligen, om du ar beredd att lagga in manga timmar, sa kan du fa ut pengar. Men for att bli framgangsrik sa maste du nog ha valdigt bra bilder, bra koncept tankande och tid att lagga ned! Lycka till!

Mvh
Anne
 

ducedo

Aktiv medlem
Om man lyssnar pa de erfarna ravarna sa ar stock foto utvecklingen fruktansvard och det gar bara utfor. Men onekligen, om du ar beredd att lagga in manga timmar, sa kan du fa ut pengar. Men for att bli framgangsrik sa maste du nog ha valdigt bra bilder, bra koncept tankande och tid att lagga ned! Lycka till!
Har säkert länkats tidigare men här är en intressant inblick hos Yuri Arcurs - en av de mest kända inom branschen. 2012 hade han 100 anställda (varav 15 fotografer) och sålde över 4 miljoner bilder. Det är i princip en studio med rekvisita på hjul så att man kan skapa vilken miljö som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=VYkNKP96b84

Tvivlar på att man som ensam fotograf på sikt kan konkurrera med den effektiviteten.
 

iSolen.se

Guest
Har säkert länkats tidigare men här är en intressant inblick hos Yuri Arcurs - en av de mest kända inom branschen. 2012 hade han 100 anställda (varav 15 fotografer) och sålde över 4 miljoner bilder. Det är i princip en studio med rekvisita på hjul så att man kan skapa vilken miljö som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=VYkNKP96b84

Tvivlar på att man som ensam fotograf på sikt kan konkurrera med den effektiviteten.
Har haft förmånen att få fota med honom och träffade honom igen nyligen. Tom han klagar på det som händer men såna som Yuri lyckas ändå klara sig på något sätt. Han är tillbaka på Istock som exklusiv.
 

Brix

Aktiv medlem
Har nyligen blivit godkänd på iStock och tänkte börja ladda upp bilder, men jag funderar lite på vad man behöver fylla i på "Tax interview". Måste man fixa ett ITIN-nummer först för att dom inte automatiskt ska dra 30%?
Jag är även reggad på t.ex 123RF och Fotolia och där behövdes inget ITIN-nummer utan det räckte med att fylla i ett W-8 BEN-formulär.

Hur har ni som säljer på iStock gjort?
 

RolandM

Aktiv medlem
Har nyligen blivit godkänd på iStock och tänkte börja ladda upp bilder, men jag funderar lite på vad man behöver fylla i på "Tax interview". Måste man fixa ett ITIN-nummer först för att dom inte automatiskt ska dra 30%?
Jag är även reggad på t.ex 123RF och Fotolia och där behövdes inget ITIN-nummer utan det räckte med att fylla i ett W-8 BEN-formulär.

Hur har ni som säljer på iStock gjort?

Det ska räcka att fylla ditt svenska personnummer som TIN på Istocks e-blankett. (de har när jag fyllde i den ett fält för TIN)

Ange att du bor i Sverige,skattar i Sverige och inte har någon rörelse i USA så ska det gå att dra nytta av skatteavtalet med USAs om förhindrar dubbelbeskattning.


Info om TIN
https://ec.europa.eu/taxation_customs/tin/pdf/sv/TIN_-_country_sheet_SE_sv.pdf
 
ANNONS