Annons

Lightroom - importera ej/endast video

Produkter
(logga in för att koppla)

reboot81

Aktiv medlem
Jag vill inte få in filmer i LR när jag importerar, och har tyckt att det varit lite småjobbigt att leta igenom alla bilder vid import för att bocka ur de få videofiler som finns.

Men det finns ett enklare sätt: håll nere ⌥ (alt) och Markera/Markera alla byter funktion till Markera videor/Avmarkera videor.
 

Bilagor

JFfoto

Avslutat medlemskap
Jag vill inte få in filmer i LR när jag importerar, och har tyckt att det varit lite småjobbigt att leta igenom alla bilder vid import för att bocka ur de få videofiler som finns.

Men det finns ett enklare sätt: håll nere ⌥ (alt) och Markera/Markera alla byter funktion till Markera videor/Avmarkera videor.
Tackar för det, dock har jag alltid videoklipp i lightroom också, men bra att veta, när man tror sig veta allt om lightroom kommer det nya tips hela tiden.
 

pdahlen

Aktiv medlem
När vi nu pratar trixs,

efter import så börjar jag oftast att markera med vit flagg de som jag är intresserad av, och sedan filtrerar och går vidare till framkallaren

därefter kommer jag på att jag gärna skulle vilja ta bort de övriga, finns det något sätt att svartmarkera de som inte är vitflaggade? Utan att välja dem en och en?
 

reboot81

Aktiv medlem
När vi nu pratar trixs,

efter import så börjar jag oftast att markera med vit flagg de som jag är intresserad av, och sedan filtrerar och går vidare till framkallaren

därefter kommer jag på att jag gärna skulle vilja ta bort de övriga, finns det något sätt att svartmarkera de som inte är vitflaggade? Utan att välja dem en och en?
Välj Stödrastervisning (G) och Aktivera filter (⌘+L).

Håll nu inne ⌘ och klicka på flaggan i mitten, "Oflaggade foton". Kringlan gör att det blir en markering av alla bilder som passar in på den flagga du väljer, i det här fallet oflaggade foton (varken flaggade eller avvisade foton).

Sen trycker du delete och tar bort bilderna.

Själv kör jag tvärtom - dvs jag avvisar bilder med "X" och när jag har gått igenom dagens bilder trycker jag ⌘ + backspace, som frågar "Vill du ta bort eller radera avvisade foton?"
Och ett trix till: tryck ⇧+P eller ⇧+X så flaggas/avvisas bilden och sedan markeras nästa bild.
Detta gör att man kan sålla bilder sjukt snabbt.
 

Bilagor

ANNONS