Annons

Leica M10

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim d

Aktiv medlem
M10 (och andra digitala Leica) är ju i allra högsta grad spegelfria kameror, om än inte så kompakta som vissa andra. De drar mycket ström per default, om man inte stänger av displayen (eller har den Leica som helt saknar display). På min X-Pro 2 är uppstarttiden så kort att jag alltid stänger av den när jag fotograferat klart, och sätter på den i samband med att jag lyfter den till ögonhöjd - det går inte på alla kameror tyvärr.

Att komma upp i samma standbytid som DSLR på en spegelfri är inte möjligt med dagens teknik.
Vad menar du med att de drar mycket ström? Eftersom det är en optisk sökare skulle jag vilja säga tvärtom, när jag använder min M-246 som en mätsökarkamera, dvs ingen live view eller extern EVF, så känns de som batteriet räcker hur länge som helst. M9 var inte lika bra men den har ju ett klenare batteri.
 

afe

Aktiv medlem
Vad menar du med att de drar mycket ström? Eftersom det är en optisk sökare skulle jag vilja säga tvärtom, när jag använder min M-246 som en mätsökarkamera, dvs ingen live view eller extern EVF, så känns de som batteriet räcker hur länge som helst. M9 var inte lika bra men den har ju ett klenare batteri.
Jag menar det jag skrev - stänger man av LV o´ch sökare drar de inte mycket.
 

joakim d

Aktiv medlem
Ok men du borde fundera på vad "...per default" betyder för en Leica M, det är knappast att köra med live view eller EVF påslagen.
 

martinot

Aktiv medlem
Men en fråga: Vad menar man med uppstartstid?
Om det handlar om hur lång tid det tar från att man sätter på strömmen tills dess att det går att ta en bild är det ju helt ointressant, strömmen sätter man ju på när man går ut.
När jag fotar med mina DSLR så har jag jämt på strömmen så att de är hela tiden redo att snabbt plocka en bild, men när jag fotar med mina spegellösa så kan jag inte gå runt en hel dag med strömmen på. För att inte behöva med massor med lösa batterier i fickorna så måste jag snabbt stänga och sätta på strömmen emellan varven för att spara på batterierna. Då är uppstartstiden på en kamera väldigt viktig för mig så att man hinner få en bild när något intressant ögonblick dyker upp (tex. vid gatufotografering).
 

alf109

Aktiv medlem
När jag fotar med mina DSLR så har jag jämt på strömmen så att de är hela tiden redo att snabbt plocka en bild, men när jag fotar med mina spegellösa så kan jag inte gå runt en hel dag med strömmen på. För att inte behöva med massor med lösa batterier i fickorna så måste jag snabbt stänga och sätta på strömmen emellan varven för att spara på batterierna. Då är uppstartstiden på en kamera väldigt viktig för mig så att man hinner få en bild när något intressant ögonblick dyker upp (tex. vid gatufotografering).
Det är ju precis det jag skriver, en Leica är ju att betrakta som en dslr i den aspekten, alltså ingen elektronisk sökare som man måste ha på. Den har j en helt optisk mätsökare.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag menar det jag skrev - stänger man av LV o´ch sökare drar de inte mycket.
Som andra varit inne på så är det ju helt ointressant, på samma sätt som jag inte har skärmen igång på min D750 när jag är ute och plåtar har jag det ju inte heller på en Leica. Blir lite larvigt att hänga upp sig på en sådan sak när det handlar om 1,5 sek när man tar på sig skorna i hallen, eller?
 

martinot

Aktiv medlem
Det är ju precis det jag skriver, en Leica är ju att betrakta som en dslr i den aspekten, alltså ingen elektronisk sökare som man måste ha på. Den har j en helt optisk mätsökare.
Stämmer! Blir ju närmast att jämföra med en DSLR i detta fallet precis som du säger (min kommentar gällde bara hur jag använde mina spegellösa).

Du har förresten en väldigt fin Shetland! 🙂 🐕
 
ANNONS