Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hinder vid backup i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Vad kan jag göra åt följande systemmeddelande när jag försöker göra en backup på databasen?

Det gick inte att säkerhetskopiera katalogen "Lightroom catalog"
Kontrollera mappbehörigheter och se till att du har tillräckligt med utrymme på säkerhetskopierings- och huvudkatalogenheten.


Huvudkatalogenheten är lite ansatt men det finns ca 20GB ledigt.
Har testat att spara på den respektive en med 800GB fri yta.

Tips mottages tacksamt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 spara inte backup av katalogen på samma disk som originalet.
Alternativt om du sparar bilder på en bärbar för att dela mellan flera datorer.
Spara katalogen på den bärbara o gör backup till datorn.
2 meddelandet tyder på att LR inte har rättighet att skriva på den disk du försöker spara på eller så är disken full.
 

Dadid

Aktiv medlem
Det du skriver är värt att nämnas. I detta fall tas dock backup på hela dokumentkatalogen som innehåller alla användarfiler så filerna säkras av en annan process.

Det är behörighetsfrågan jag inte förstår mig på. Inget annat har förändrats så jag undrar vad som skett och hur jag löser problemet.
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Följer

Har samma problem. Kan inte dra mig till minnes att jag gjort några förändringar i behörigheternaa och när jag tittar efter ser det okej ut? Trotts det kommer just detta felmeddelande.
 
ANNONS