Annons

Fuji adapter för Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fuji rumors har länge hyllat Fringer adaptern. Har nu själv beställt en. Inte helt billig med 299 USD.
Fast vad jag lyckats läsa mig till är den riktigt bra.
AF verkar sitta nästan lika bra som med Fujinon objektiven.
Nu har jag ett gäng gamla Canon L-objektiv som jag tycker får för lite för som begagnade. Kan lika gärna behålla dem och köra dem på mina Fujiikameror.

Så här lite info om Fringer EF-X adaptern.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=31&v=aqaPdrqGf8I

En test av lite olika objektiv.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=a5Y3zg8xwWg
 

curtf

Aktiv medlem
Jag har haft min sedan i början av april. Den kom med leverans hem till dörren bara ett par dagar efter att den skickades från Kina!

Hur den funkar? Jag har inte så många Canonobjektiv och har inte hunnit prova så mycket ännu. Det är tydligen så att adapterns firmware måste vara optimerad för varje objektivvariant för att AF ska funka optimalt. På tillverkarens hemsida finns en förteckning över objektiv som adaptern hittills har optimerats för.

Jag hoppas kunna använda min adapter för mitt 400 / 4,0 DO 2 . Men tillverkaren har ännu inte optimerat för detta objektiv och därmed funkar det ännu inte alls bra. Det är ju ett lite ovanligare objektiv så jag befarar att det dröjer innan optimeringen för detta blir gjort.

Jag har också ett gammalt 400 /5,6 liggande. När adaptern kom var den inte optimerad för detta objektiv heller och funkade inte alls. Det kom en uppdaterad firmware nyligen där optimering var gjord för fler objektiv, bl a för detta objektiv, och då funkar det faktiskt. Både AF-S och AF-C. Jag har bara testat enstaka skott så jag vill inte uttala mig om hur bra det sätter fokus men det verkar lovande.

Den yttre kvaliteten på adaptern känns bra och bländarringen känns helt OK.
 

Astacus

Aktiv medlem
Mycket intressant!
Synd att jag hunnit sälja min 100-400 men har fortfarande en del L-optik kvar. Har någon en länk till var man köper den från seriös handlare?
 

Jewster

Aktiv medlem
Whoah! Den här verkar ju superintressant.
Googlar och hamnar på en massa kinesiska (japanska?) sidor som ju är lite svårlästa. ;-)
Bländarringen, styr den objektivets bländare eller har den egna bländarlameller i adaptern? (Jag antar det första, men måste ändå fråga).

Antar det påverkar maxbländare och brännvidd när man hänger på den?
Isf hur stor skillnad?
 
Senast ändrad:

curtf

Aktiv medlem
Whoah! Den här verkar ju superintressant.
Googlar och hamnar på en massa kinesiska (japanska?) sidor som ju är lite svårlästa. ;-)
Ser jag rätt att den har en egen bländarring med egen bländare i adaptern?

Antar det påverkar maxbländare och brännvidd när man hänger på den?
Isf hur stor skillnad?
Ja, adaptern har en bländarring men den styr bländaren i objektivet. Så det blir som med ett fujiobjektiv med bländarring utan markering med bländarvärden.. Det finns alltså inga bländarlameller i adaptern!

Det finns inget glas i adaptern som skulle påverka maxbländare och brännvidd.

Hemsida på engelska: www.fringeradapter.com
 
ANNONS