Annons

Eizo CX270 vs Macbook Pro 15"

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej forum!

Jag har idag en stor svart burk till dator och en Eizo CX270 (en 27" bildskärm) vars enda ändamål är bildbehandling. Jag bor i en liten etta och tycker att det här paketet tar alldeles för stor plats och därför överväger jag att sälja hela kitet och köpa en Macbook Pro 15". Det blir en laptop från Apple då de är de enda som ger delbetalning till studenter.

Så till min fråga. Hur stor skillnad kommer jag märka på skärmarna, förutom just storleken? Jag tänker på färgrymd, kalibreringsmöjligheter osv. Jag är en amatörfotograf, fotograferar med en fullformatare från Canon och det händer att jag skriver ut mina bilder via Crimson då och då.

Tack på förhand!

Vänligen,
Johannes Karlsson
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Behåll skärmen

Du kommer uppskatta en extern skärm även till en MBP


Hej forum!

Jag har idag en stor svart burk till dator och en Eizo CX270 (en 27" bildskärm) vars enda ändamål är bildbehandling. Jag bor i en liten etta och tycker att det här paketet tar alldeles för stor plats och därför överväger jag att sälja hela kitet och köpa en Macbook Pro 15". Det blir en laptop från Apple då de är de enda som ger delbetalning till studenter.

Så till min fråga. Hur stor skillnad kommer jag märka på skärmarna, förutom just storleken? Jag tänker på färgrymd, kalibreringsmöjligheter osv. Jag är en amatörfotograf, fotograferar med en fullformatare från Canon och det händer att jag skriver ut mina bilder via Crimson då och då.

Tack på förhand!

Vänligen,
Johannes Karlsson
 

martinot

Aktiv medlem
Nu skall jag inte lägga mig finansieringsformer av inköp av prylar och elektroniska produkter (skulle inte själv köpt något sådant på kredit/avbetaltningsplaner, brukade som student jobba ihop till de prylar och resor jag ville finansiera).

Lämnar vi det därhän så kan jag bara hålla med föregående skribent; behåll din nuvarande fotoskärm till din nya MBP!

Det blir en kraftfull och utmärkt lösning tillsammans (du kommer nog troligen ändå inte få så mycket för en sådan beg. skärm, och skulle sakna den då den inbyggda skärmen på MBP inte kan hårdvarukalibreras på samma sätt/grad).
 

sinclairql

Medlem
Behåll den gamla skärmen!

På en bärbar dator så varierar skärmens upplevda ljusstyrka kraftigt beroende på vilken lutning skärmen har för tillfället. Att skapa en stabil och kalibrerad skärmbild blir i därför praktiken omöjligt.

Mvh
/Johan Landin
 
ANNONS