Annons

Öppna flera bilder i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

JennyLar

Medlem
Hej, När jag ska öppna en bild i Photoshop får jag ett meddelande "bild.jpg" kan inte öppnas eftersom det kommer från en oidentifierad utvecklare. Dina säkerhetsinställningar tillåter bara installation av program som kommer från App Store och identifierade utvecklare. Jag kör Mac och har precis installerat Photoshop CC 2019. Någon som vet varför det blir så?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är lite tveksam. Den där inställningen handlar om program ("appar") och inte om bildfiler (eller andra datafiler).

Jenny: hur gör du när du försöker öppna bildfilen?
 
Hej, När jag ska öppna en bild i Photoshop får jag ett meddelande "bild.jpg" kan inte öppnas eftersom det kommer från en oidentifierad utvecklare. Dina säkerhetsinställningar tillåter bara installation av program som kommer från App Store och identifierade utvecklare. Jag kör Mac och har precis installerat Photoshop CC 2019. Någon som vet varför det blir så?
Vilken version av operativsystemet har du i din dator?
 

FiCa1

Aktiv medlem
Hej, När jag ska öppna en bild i Photoshop får jag ett meddelande "bild.jpg" kan inte öppnas eftersom det kommer från en oidentifierad utvecklare. Dina säkerhetsinställningar tillåter bara installation av program som kommer från App Store och identifierade utvecklare. Jag kör Mac och har precis installerat Photoshop CC 2019. Någon som vet varför det blir så?
Jag har haft samma problem. Klickar på en bild i Finder --> Öppna med PS --> "Bilden kan inte öppnas etc."
Öppnar då filen inifrån PS = inga problem; funkar perfekt.

/ mvh, FiCa1
 

JennyLar

Medlem
Jag är lite tveksam. Den där inställningen handlar om program ("appar") och inte om bildfiler (eller andra datafiler).

Jenny: hur gör du när du försöker öppna bildfilen?
Jag markerar 10 bilder i finder och väljer öppna med Photoshop, går jag in i Photoshop och väljer öppna bilder fungerar det. Men så jobbar inte jag :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag gissar på en bug i operativsystemet. Meningen med den säkerhetsinställning som visats i inlägg #2 är att skydda datoranvändaren mot skadlig kod genom att bara tillåta att man startar program som innehåller ett certifikat som visar att det är en av Apple godkänd programmakare som har gjort programmet.

Jag misstänker att operativsystemet tittar på fel ställe när det ska avgöra om ett program man försöker starta ska tillåtas starta. Om operativsystemet av någon anledning tittar på den fil man klickar på istället för det program man faktiskt försöker starta så lär resultatet i stort sett alltid bli "kan inte öppnas" i TS situation. (Under förutsättning att säkerhetsinställningarna ser ut som i bilden i inlägg #2).

Det går nog inte att göra något på egen hand för att komma runt problemet, utan det är bara att vänta på en fix från Apple.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du har High Sierra kan du välja Security & Privacy/General "Allow apps download from: Anywhere" vad det nu blir på svenska…
Det är ett lite farligt råd. Om man ställer in systemet på det viset så bör man ha full koll på vilka program man öppnar och veta säkert var de kommer ifrån.

Själv har jag ställt in det som det ser ut i inlägg #2, och ställer tillfälligt om i de fall jag vill köra ett program som varken kommer från Apple Store eller från en av Apple godkänd programmakare. Det gör att jag måste ta ett aktivt beslut varje gång jag vill gå utanför sandlådan.
 

Ingemar Björling

Avslutat medlemskap
Det är ett lite farligt råd. Om man ställer in systemet på det viset så bör man ha full koll på vilka program man öppnar och veta säkert var de kommer ifrån.
Ja, det har du rätt i. Tänkte väl bara i mitt eget perspektiv, jag har Bitdefender installerat samt Firewall på. Och då är jag inte speciellt orolig för att virus eller annan ohyra ska infektera datorn när "Allow apps download from: Anywhere".
 

Ingemar Björling

Avslutat medlemskap
Om du har High Sierra kan du välja Security & Privacy/General "Allow apps download from: Anywhere" vad det nu blir på svenska…
RÄTTELSE: Ovanstående val finns inte i High Sierra. Jag uppdaterade från El Capitan Till High Sierra för några veckor sedan och jag har inte kikat på systeminställningar sedan dess. Och när jag nu låste upp Security & Privacy/General försvinner alternativet "Allow apps download from: Anywhere".
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Fundering

OM det är så att filerna är hämtade någonstans ifrån på nätet (dvs inte fotograferade med egna kameran) kan det eventuellt vara så att filerna innehåller virus/exekverbar kod? I så fall gör datorn precis det den ska - dvs skyddar Dig och Din dator.
Bara en fundering. :)
 

Fredsson

Aktiv medlem
Fungerar bra för mig att markera flera jpg bilder och välja öppna i Photoshop (2019). har dock uppgraderar till senaste OS Mojave.
 

PMD

Aktiv medlem
OM det är så att filerna är hämtade någonstans ifrån på nätet (dvs inte fotograferade med egna kameran) kan det eventuellt vara så att filerna innehåller virus/exekverbar kod? I så fall gör datorn precis det den ska - dvs skyddar Dig och Din dator.
Bara en fundering. :)
Om man dubbelklickar på en fil som slutar med .jpg så försöker Finder öppna filen med det program ("app") som är associerat med den typen av fil. Om man försöker luras och ger en exekverbar fil ändelsen .jpg så kommer Finder att klaga på att filen antingen är skadad eller har fel format, och försöker inte öppna den. (Det har inget med säkerhetsinställningen i Systeminställningar att göra).
 

Artis

Aktiv medlem
Jag markerar 10 bilder i finder och väljer öppna med Photoshop, går jag in i Photoshop och väljer öppna bilder fungerar det. Men så jobbar inte jag :)
Du kan försöka på annat sätt: markera en bild som "ställer till" i Finder välj från Arkiv visa info (eller cmd + I) > välj öppna med > Photoshop.
Om du väljer vidare "Ändra alla" då öppnas alla jpeg bilder med Photoshop i stället för Förhandsvisning. Men det vill du kanske inte ;)
 
ANNONS