Annons

Hjälp, jag drunknar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Har varit intresserad av bilder redan som liten pojke, bilder av alla de slag som förekommit, bilder som även framkommer från många filmer genom åren, man sa om Fanny och Alexander att där var nästan varje filmruta som en vacker tavla, undrar hur många som missat dessa otaliga vackra finurliga bilder som förkommit, hur ofta sveper dom inte bara förbi, unga människor även äldre fastnar vid någon spektakulär vålds scen, hästhuvudet på sängen i Gudfadern som ett exempel, efter texterna som snabbt rullar förbi, ingen tar notis om fotografens fantastiska arbete.

Genom telefonerna tas det fler bilder än någonsin i dag, vad som händer med alla dessa bilder kan man undra över, när TV apparaterna kom in i stugorna så fick vi serverat många fantastiska naturfilmer, inte minst han fransmannen med sina undervattens filmer, Cou.... kan inte stava till namnet.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Tycker det här är en rolig tråd och diskussion. Kanske det det frågas efter. Egentligen, när jag läst igenom hela tråden, finns ju allt som efterfrågas annorstädes: bläddrar ibland i någon fototidning på bibblan, eller hastigt ögnar igenom vid tidningsdisken på mataffären.

Massor med tips på hur man fotograferar, hur man ställer in kameran, vad som gör bilder bra, ljusets och tidpunktens betydelse, komposition, foto inom olika motivområden mm mm. Proffs som kommenterar och ger synpunkter o förslag på bilder. Fototidningarna är fyllda av det.

Men om Fotosidan utvecklats i rätt riktning? Det tror jag.

För egen del har behovet av bildkritik via Fotosidan minskat till näst intill noll. Laddar aldrig upp något sedan länge, och kommenterar heller aldrig någon bild här mera. Är liksom klar med den biten. Bilder vet jag hur de skall fotograferas numera, och är säker på hur jag vill att de skall se ut och komponeras mm. Bloggarna här och på andra ställen läser jag heller knappt alls längre, om ens någonsin. Egentligen av samma anledning.

Forumet är kul då det kommer kul ämnen, eller någon fråga jag kan bidra med lösning på.

Fler unga nybörjare kanske skulle vara kul, då jag gissar att det skulle sätta fart på sidan och de bitar som eventuellt saknas.

Upplever att Fotosidan är mer eller mindre fylld av fullblodsproffs, även om bara några få har foto som yrke. Proffsamatörer :)

Själv räknar jag mig till en sådan, och då har kanske en sida som Fotosidan en annan uppgift att fylla, och det gör den förmodligen rätt bra :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Några exempel:

Jag kommer att satsa mycket mer på rörelseoskärpa, att tex vid fågelfotografering ibland använda 1/100 istället för 1/2000 och förhoppningsvis göra en korrekt följning så att huvudet är skarpt och vingarna med rörelseoskärpa

Har tidigare fotograferat med långa tider och gjort rörelse i horisontell och vertikal led under exponeringen, men testade nu också att zooma in och ut under exponeringen, kan ge en snygg effekt

Vid närbilder i natur att täcka i förgrunden med tex granris för att få in mer oskärpa i bilden och få det ljus som är att sippra igenom granrismönstret
Se där - det finns alltså ämnen att prata om som inte har med utrustning att göra. Och i naturbilder dessutom. Borde passa Terje!
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Håller med dig Terje. När jag träffar andra fotografer och fotar natur, då diskuterar vi nördigt vad vi vill fota den dagen och vad vi har fotat nyligen, det är ju skitskoj.

I fotocommunities är det en bristvara verkar det som ibland. Bara prylsnack.
 

Terje H

Aktiv medlem
Är inte hemma, tillbaka ikväll. Oj, vad många trevliga inlägg. Återkommer med kommentarer när jag är hemma vid datorn igen. Gillar inte att skriva i mobilen.

Tvi-tvi, härlig diskussion hittills! 😀
 

martinot

Aktiv medlem
Alltså, du är ju en av dem som inte skriver nåt. Kollade din profil; 319 inlägg. Inga blogginlägg, 10 bilder. Är det inte bara att börja diskutera själv, eller hade du tänkt att nån annan ska sköta den saken så att du kan läsa?

Men visst, forum i allmänhet är på utdöende på grund av facebook och andra sociala medier. Vilket för mig är ganska obegripligt eftersom publiken där är en helt annan och förutsättningarna inte optimala (sönderkomprimerade bilder till exempel).

För mig är tekniken det intressanta att diskutera. De bilder jag vill ta vet jag redan hur jag ska åstadkomma, så där finns inget direkt intresse för diskussion. Vet ej om andra funkar likadant, men det handlar förstås om i vilken genre man håller till.
Håller med min name till 100%.

De flesta som klagar på det som diskuteras, antingen att det diskuteras fel saker, eller att man hellre borde diskutera mer om annat - är oftast de som aldrig eller mycket sällan bidrar med något själva.

Sitt inte passiva och vänta på att alla andra, eller någon annan, skall göra allt jobb...

Sätt i gång och posta i forum, bloggar och bildkommentarer om sådant ni själva vill ha diskussion om - istället för att bara vara så negativa och klaga på alla andra.

Klart mycket mer konstruktivt! 😊

Det värsta (både här, och i verkligheten) är enligt mig de som alltid/ofta klagar på allt och alla, men ytterst sällan själva bidrar med något.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Testa att konvertera via DNG converter och därefter läsa in filerna i LR
Många konverterare har genom året funkat som följer:

Trots att man konverterat till DNG, så har mottagande konverterare inte accepterat att importera filerna därför att programmet saknar importprofil för kameran i fråga. Konverteraren accepterar alltså inte filerna fast de konverterats till DNG. Först gången jag drabbades av den insikten var när jag körde den av Adobe uppköpte och direkt medlagda RAW Shooter från danska Pixmantec. Detta var när jag testade att ta in en Sony A100 DNG som konverterats från en då helt ny Sony RAW. Samma problem har jag sett ett antal gånger senare också och det har verkligen varit ett problem.

Idag när man kör dagens konverterare så är det ju så att man så fort man tagit en bild med en ny kamera eller objektiv, så får man en fråga om man vill uppdatera sina importprofiler (så är det i alla fall med Capture One och DxO Photolab), detta förutsatt att det finns några profiler framtagna. Dessa profiler kan vara fantastiskt bra att ha eftersom de dels underlättar att komma till färdig bild i bästa fall och dessutom ger de tillgång till funktioner i konverterarna som annars är avstängda. Lensprofile i DxO är exv. inte tillgängligt utan profil. Då får man nöja sig med gamla "Unsharp mask".

Men det jag aldrig förstått är varför man MÅSTE ha profiler för att kunna importera en bild. Det hade väl bara kunnat få vara så att man då fick börja från 0, som om man själv stängt av de automatiska korrigeringarna.
 

Terje H

Aktiv medlem
Naturligtvis inte. Men foto har alltid varit teknikorienterat. Även på den gamla analoga tiden. Gå tillbaka till arkivet och bläddra i gamla godingen FOTO. Jag tycker nog att det skrivs en hel del intressanta artiklar här på FS som inte är teknikorienterade. Vidare så finns det många pooler och diskussionsgrupper där bild och bildskapande diskuteras.

Har du något exempel på vad du skulle vilja se mer av på förstasidan?
Fast på den analoga tiden hade vi heller ingen mötesplats på det sätt som Fotosidan är och kan vara. Så vi har egentligen bättre förutsättningar, om vi tänker till, än vad som erbjöds på den gamla tiden.

Överlag tycker jag att den redaktionella inriktningen på Fotosidan går mer mot tekniska prylar än mot ALLT DET ANDRA som sker i fotovärlden. Det finns så många böcker, utställningar, workshops, föreläsningar, fotografnyheter man kan få fram. Men det förutsätter ju också hur den redaktionella sammansättningen ser ut.

Ibland kom det något, men det blir bara någon procent (promille?) av allt. Sedan saknar jag även djupare porträtt av spännande fotografer.

Märk väl; detta är om Fotosidan, inte mot Fotosidan Magasin.

Visst kan man ha mer bilddiskussioner, mer fotoskolor - men det är inte det jag i första hand saknar.

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Jo det fotograferas och publiceras mer än någonsin. Men idéer om komposition har inte förändrats. En av de vanliga ljussättningarna är sedan Rembrandts dagar!

Jag säger inte att jag också kan sakna diskussioner om den andra sidan av fotoämnet. Men jag gav en möjlig förklaring till att tekniksidan är störst.

En annan sida är den juridiska och etiska sidan. De diskussionerna blir nog vanligare och vanligare ytterligare en tid.
Idéer om komposition har visst ändrats, även rätt så mycket. Om vi går vidare från de mer klassiska grunderna som står i fotoläroböckerna. Även ljussättningar och färganvändning har gjort stora förändringar.

Sedan ser jag till fotovärlden i stort, som läget är nu på Fotosidan tycker jag ”ankdammen” verkar minska i storlek - och alltmer i fotovärlden hittar mot andra kanaler. Om jag får sticka ut hakan lite extra och sätta det på sin spets.

Jag tror att det med att tekniksidan är störst, är en av de största myterna inom fotomiljön. Varför minskar aktiviteten på Fotosidan (min känsla) - och varför har många fotoklubbar vikande medlemstal?

Jag brukar ofta jämföra med musikbranschen; tänk om tidningen Sweden Rock Magazine mer skulle handlat om nyheter om gitarrer, trummor, bashögtalare och datorprogram för bästa mixningen - än som nu om musikartister, skivor och skivsläpp och konserter. Hade den tidningen haft lika många läsare?

Varför är Instagram så stort? För att vi fotograferar mindre? Där finns det ju bilder i extrema mängder; oftast av låg kvalitet - men det är fotografier från mängder av entusiaster.

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Alltså, du är ju en av dem som inte skriver nåt. Kollade din profil; 319 inlägg. Inga blogginlägg, 10 bilder. Är det inte bara att börja diskutera själv, eller hade du tänkt att nån annan ska sköta den saken så att du kan läsa?

Men visst, forum i allmänhet är på utdöende på grund av facebook och andra sociala medier. Vilket för mig är ganska obegripligt eftersom publiken där är en helt annan och förutsättningarna inte optimala (sönderkomprimerade bilder till exempel).

För mig är tekniken det intressanta att diskutera. De bilder jag vill ta vet jag redan hur jag ska åstadkomma, så där finns inget direkt intresse för diskussion. Vet ej om andra funkar likadant, men det handlar förstås om i vilken genre man håller till.
Att det inte blivit mer foruminlägg, beror på att jag sällan hittar intressanta trådar att skriva i. Märk väl, jag har även startat ett flertal som berör den samma problematiken tidigare. Att jag inte publicerat flera bilder är för att det diskuteras för lite bilder, så för närvarande tycker jag inte det är lönt. Dessutom har jag lämnat flera kommentarer än jag fått. Bloggar gör jag inte på fotosidan, men väl i en egen blogg där jag är synnerligen aktiv.

För närvarande tycker jag inte Fotosidan är en tillräckligt intressant plats att lägga ned extra tid på. Men jag haft flera medlemskap genom åren (från 2002) så jag har tillsammans genom dessa skrivit mycket och publicerat mycket bilder här på Fotosidan. Det tror jag nog många kan skriva under på, åtminstone bland de som varit medlemmar här en längre tid.

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Håller med dig Terje. När jag träffar andra fotografer och fotar natur, då diskuterar vi nördigt vad vi vill fota den dagen och vad vi har fotat nyligen, det är ju skitskoj.

I fotocommunities är det en bristvara verkar det som ibland. Bara prylsnack.
Här också träffat många fotografer ute i naturen genom åren, ibland också grupper av fotografer. Det kan bli många djupa, men också roliga och stundtals utflippade diskussioner. Inte minst är det många roliga minnen.

Tyvärr kan det ofta också bli ”jämföra-utrustningsdiskussioner”, och då drar jag mig alltid undan och väljer att fotografera istället. 😉

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Håller med min name till 100%.

De flesta som klagar på det som diskuteras, antingen att det diskuteras fel saker, eller att man hellre borde diskutera mer om annat - är oftast de som aldrig eller mycket sällan bidrar med något själva.

Sitt inte passiva och vänta på att alla andra, eller någon annan, skall göra allt jobb...

Sätt i gång och posta i forum, bloggar och bildkommentarer om sådant ni själva vill ha diskussion om - istället för att bara vara så negativa och klaga på alla andra.

Klart mycket mer konstruktivt! 😊

Det värsta (både här, och i verkligheten) är enligt mig de som alltid/ofta klagar på allt och alla, men ytterst sällan själva bidrar med något.
Jag är normalt inte den gnälliga typen, är mer positiv till allt här i livet. Men ibland måste man få sticka ut hakan; då jag gärna vill ha en betydligt intressantare och roligare Fotosidan!

Annars gör jag så gott jag kan, uppmärksammar också andra direkt när de gör liknande försök. Men det känns svårt att skapa större förändringar. Då måste många fler börja agera här på Fotosidan; både bland medlemmarna och i redaktionen.

Mvh Terje
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Idéer om komposition har visst ändrats, även rätt så mycket. Om vi går vidare från de mer klassiska grunderna som står i fotoläroböckerna. Även ljussättningar och färganvändning har gjort stora förändringar.
[...]
Kan detta ha med att göra att den digitala tekniken ger så många fler möjligheter att prova sig fram jämfört med hur det var för femton år sedan?

Sociala medier har dessutom förändrat förhållandet mellan självporträtt och andra bilder. Förr var väl självporträtt en på tusen bilder eller så. Nu är det nog nittionio av hundra.

Men hur menar du att komposition, ljussättning och färg har ändrats? Kan du ge exempel?
 

Terje H

Aktiv medlem
Kan detta ha med att göra att den digitala tekniken ger så många fler möjligheter att prova sig fram jämfört med hur det var för femton år sedan?

Sociala medier har dessutom förändrat förhållandet mellan självporträtt och andra bilder. Förr var väl självporträtt en på tusen bilder eller så. Nu är det nog nittionio av hundra.

Men hur menar du att komposition, ljussättning och färg har ändrats? Kan du ge exempel?
Imperfect is perfect, en fras som framstår som ett mer modern tankesätt. Ljussättningar med höga kontraster/extrem blixt i dagsljus. Färgskalan har ju i synnerhet i det digitala gett möjlighet till kombinationer som den analoga filmen inte kunde ge.

Bara några snabba exempel. Dina frågor behöver egentligen målas ut i längre och mer förklarande texter, av fotografer för fotografer. Men det är inte många fotografer som skriver om detta, kanske för att det är få som frågar (kanske för att de inte vet om detta och därför behöver fråga).

Mvh Terje
 
ANNONS