Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, jag drunknar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Jojust. Läs denna https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-provar/fotosidan-provar-sony-a9-ii.htm. Där resonerar jag en hel del kring kamerans teknik och hur den står sig när det gäller bildskapande och om det är tillräckligt för ett proffs att byta system.
Är inte Plus-medlem, så jag kan inte läsa den.

Sedan måste det ju inte nödvändigtvis vara nya prylar som testas, det kan också vara något som är äldre. Varför inte låta någon testa och berätta om en gammal Hasselblad?

MvhTerje
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Genom åren har jag blivit betydligt bättre på att avvakta, för att inte ta på mig för mycket. Det har ofta blivit så att jag sitter och drar ett antal släp själv, där flera olika entusiaster skulle kunnat skapa mer styrka och ork. Sedan har jag blivit bättre på att välja bort sådant som jag inte känner tillräckligt mycket för. Gillade själva idén med Tisdagsbilden, men det blev lite för krystat och led som sagt av för få deltagare.

Lovar inget, men har inga problem att uppskatta sådant som ligger i min linje. Vill minnas att jag lämnade några kommentarer, men det kan ha varit i någon liknande bilddiskussion här i forumet.

Mvh Terje
Jag har grundligt och med stor eftertänksamhet läst vad du har skrivit i kontakten med följare, MEN med facit i hand. Vilket självklart väcker frågor.

Du vill inte betala medlemsavgiften och kan därmed inte läsa artiklar. Det har också gjorts försök att skapa diskussionstrådar runt bilden, men där har du heller inte velat delta pga ”att du har blivit bättre på att avvakta”.

Min spontana undran är, vad vill du egentligen?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag stör mig inte heller på pryl- och teknikdiskussioner. Självklart ska man få prata prylar och teknik, men gärna då i egna trådar. Det jag stör mig på är den dåliga disciplinen att hålla sig till ämnet, som finns hos en handfull medlemmar. Jag tror att många FS-medlemmar finner det meningslöst att starta en diskussion i ett ämne när man på förhand vet att tråden efter några inlägg spårar ur och börjar handla om helt ovidkommande saker, inte sällan prylar och teknik i maratonlånga inlägg. Det är respektlöst beteende mot trådstartaren. Vill man babbla om något annat än TS’s ämne, då startar man en ny tråd. Det är en självklarhet i min värld.
Det finns gott om tekniktrådar där bildkramare gått in och stört just med den typen av störande inlägg jag lyft - d.v.s. typ " var inne på din profil och såg att du inte lagt in en enda bild!". Så det är nog inte så enkelt för en del som för dig - oss. I mitt fall kunde det desutom vara så att jag haft 100-tals bilder i mina portfolios men på Fotosidan så lever vanliga bildalbum och Portfolios i olika världar så en del kan t.o.m. missa det :).

Jag är heller inte helt säker på att jag är en slavisk tillskyndare av absolut stringens. Nackdelen med den typen av förhållningssätt är tyvärr att man missar att få till en dynamisk och levande diskussion. Med de mentala begränsningarna hade några av FS viktigaste trådar aldrig hänt. Fotosidan präglas tyvärr inte av för mycket av intellektuell rörlighet utan för lite. Associativ diskussionsstyrning är faktisk väldigt fruktbar många gånger.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag kan hålla med delvis i det du skriver Terje. Jag uttryckte och har uttryckt mig liknande bakåt i tiden också.
Jag saknar verkligen den tiden då alla kommenterade varandra mer och det blev diskussioner och man kände att just detta VAR mer utvecklande. Tyvärr är det inte unikt för den här sidan utan det speglar nog mer hur samhället är idag eller iaf tror jag det är en del i det som gör boven till att många hemsidor och forum inte besöks eller skrivs på som det var tidigare. Folk har för många saker i sin vardag och för många andra sociala medier och ställen på nätet att tiden och tålamodet inte längre finns för att lägga ned den tiden man hade tidigare.
Om man går tillbaka till sig själv så är iaf jag själv delvis skyldig till det, och även om jag har e önskan om att hänga här mer( kollar dock in här dagligen) och skriva mer så tar annat upp tiden så att jag inte känner att jag kan gå igenom lika mycket bilder eller kommentera lika mycket längre.
Tycker också att flödet av bilder tyvärr inte är lika intressant längre. Personligen var de grupper jag fann mest intressanta tidigare Svartvitt och tex porträtt eller bildjournalistik, och de ända grupper jag tycker fortfarande verkar ha lite diskussioner är gatufotografi( vilket jag iof också gillar mycket), och några andra grupper. Det verkar som att folk fortfarande lägger upp många bilder, men att just kommenterandet och diskussionerna har dött ut mycket.
Personligen så är en stor del att jag inte har lika mycket tid, har numer 2 barn etc som tar tid, men också andra intressen som tar tid. Fotointresset är nog mitt nästan största intresse dock, men då går tiden mer till fotograferandet och redigering etc istället.
Dock saknar man ett bra forum med den dynamiken som fanns här förr, där folk verkligen stöter och blöter allt mellan himmel och gjord foto relaterat.
Jag är en hel del på DP review där jag tycker att diskussionerna är lite mer levande just nu, men skulle föredra en svensk sida.
En annan är Photo.net som är en stor sida men också den har dött ut och det är inte mycket som skrivs där heller tycker jag.
Tråkigt som sagt.
Livet går i cykler, vilket är både naturligt och förståeligt. Så även för mig. Visst finns det tider då jag är mer inne i mitt fotograferande, andra tider så arbetar jag mer utåt med de bilder jag gör. Däremot saknar jag en plattform i fotografi; och då om fotografi i stort. Som jag skrivit tidigare. Jag hoppas ju verkligen att Fotosidan kan bli detta, och då som så mycket mer än det är idag. Jag kan inte göra det själv, utan komma med mina synpunkter i denna tråd, för att sedan hoppas att vi är flera som delar dessa synpunkter och ambitioner.

DP review känner jag inte till, däremot.

Mvh Terje
 

MattiasL

Aktiv medlem
8 - Pryltester. Själv tycker jag de vanliga testerna av nya prylar är väl teoretiska och saknar direkt koppling till livet för en fotograf. Låt framstående fotografer testa prylarna under en längre tid, få in mer hanteringsfrågor - sedan kan dessa fotografer hitta intressanta moment och även brister, som ofta inte framkommer i de mer teoretiska standardtesterna.

Några konkreta saker som i stort saknas på Fotosidan idag!

Kommentarer?

Mvh Terje
Måste säga att jag tycker testerna är väldigt verklighetsnära, något jag uppskattar.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag är heller inte helt säker på att jag är en slavisk tillskyndare av absolut stringens. Nackdelen med den typen av förhållningssätt är tyvärr att man missar att få till en dynamisk och levande diskussion. Med de mentala begränsningarna hade några av FS viktigaste trådar aldrig hänt. Fotosidan präglas tyvärr inte av för mycket av intellektuell rörlighet utan för lite. Associativ diskussionsstyrning är faktisk väldigt fruktbar många gånger.
Där har vi diametralt motsatt syn. Jag tog upp denna fråga redan för 17 år sedan, i en av de gamla trådar som David länkade till tidigare i denna tråd, och min inställning är fortfarande densamma:
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=30928&postcount=18

Men det är iofs inget problem för mig eftersom jag har många andra ställen och sammanhang att bedriva mitt fotointresse på. Jag var väldigt aktiv på FS de första åren, skrev foruminlägg, kommenterade bilder, och tyckte att det var en härlig community, men mitt intresse svalnade för mer än 10 år sedan. Redan då hade forumet blivit en ankdamm med ett antal människor som systematiskt avvek från ämnet, kapade trådar och samlade på inlägg. Numera tittar jag in i forumet några gånger per år bara för att se om det har hänt något, men varje gång inser jag att det är status quo. Det är talande att se att alla gamla medlemmar (med undantag för Terje) som förgyllde FS-forumet de första 5-6 åren är helt borta. Jag hittar inte något av de gamla namnen. Det är uppenbart att alla vi som var med från början har tröttnat.

Men för all del, fortsätt gärna att babbla på ohämmat om ditt och datt, t.ex. Pentax LX och Sony NEX5, utan hänsyn till trådskaparens frågeställning, ni som trivs i ankdammen och vill bevara den. För mig förblir dock forumet ointressant under rådande förhållanden.

Jag kanske tittar in igen om ett halvår eller ett år. Ha det gott och plaska på! ;-)
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Där har vi diametralt motsatt syn. Jag tog upp denna fråga redan för 17 år sedan, i en av de gamla trådar som David länkade till tidigare i denna tråd, och min inställning är fortfarande densamma:
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=30928&postcount=18

Men det är iofs inget problem för mig eftersom jag har många andra ställen och sammanhang att bedriva mitt fotointresse på. Jag var väldigt aktiv på FS de första åren, skrev foruminlägg, kommenterade bilder, och tyckte att det var en härlig community, men mitt intresse svalnade för mer än 10 år sedan. Redan då hade forumet blivit en ankdamm med ett antal människor som systematiskt avvek från ämnet, kapade trådar och samlade på inlägg. Numera tittar jag in i forumet några gånger per år bara för att se om det har hänt något, men varje gång inser jag att det är status quo. Det är talande att se att alla gamla medlemmar (med undantag för Terje) som förgyllde FS-forumet de första 5-6 åren är helt borta. Jag hittar inte något av de gamla namnen. Det är uppenbart att alla vi som var med från början har tröttnat.

Men för all del, fortsätt gärna att babbla på ohämmat om ditt och datt, t.ex. Pentax LX och Sony NEX5, utan hänsyn till trådskaparens frågeställning, ni som gillar ankdammen och vill bevara den. För mig förblir dock forumet ointressant under rådande förhållanden.

Jag kanske tittar in igen om ett halvår eller ett år. Ha det gott och plaska på! ;-)
Ja men nu var det ju faktiskt inte alls jag som spårade det spåret om Pentax LX och Sony NEX 5 och lyckan att fota med manuella objektiv. Om du bläddrar högre upp i tråden så ser du det. Äras den som äras bör eller bespootas den som bespottas skall. Genom att göra slarviga referenser kan man också orsaka onödiga störningar i en tråd.

Sen är det faktiskt inte alls konstigt att folk hittar på annat efter 17 år än att vara väldigt aktiv på ett och samma forum. Konstigt vore väl annars! Om man inte hittat någoyt annat att intressera sig för efter 17 år behöver man nog hjälp. Jag ser heller inte alls samma lockelse som tidigare att delta särskilt aktivt i Fotosidans forum och det är som sagt helt naturligt. Jag gör det alltmer sporadiskt och bara under årets mörkare perioder. Mars till oktober gör jag mest annat. Det som är mitt huvudfokus idag är att fortsätta skapa fotoberättelser i bloggar och portfolios.

Jag tycker dessutom att teknikdiskussioner är allt mindre givande av flera orsaker. Dels är det stora OT:t att vi fått en väldig massa deltagare i tillverkarspecifika forum som exv. Sonys som aldrig ägt en Sony-kamera och därför saknar t.o.m. rent elementär kunskap om plattformen - de kanske möjligen är där eftersom det inte händer särskilt mycket kring deras egna system. Det finns bättre forum och kunskapskällor kring åtminstone Sony-plattformen på annat håll.

Men jag vidhåller att en del trådar som verkligen haft betydelse här på FS såsom fokustråden (felfokuserande DSLR:er med särskild hänsyn till Canon), den s.k. pixeltråden och DR-tråden, aldrig skulle hänt om de inte fått vara just lite vilda. De var veritabla slag med mycket högt i tak och med den ängslighet som finns idag så hade de nog aldrig hänt. De hade förmodligen stängts av någon ännu ängsligare moderator. Då handlade det om att söka kunskap tillsammans och ompröva en del "sanningar" som man då tillsammans upptäckte inte alls hade särskilt mycket med sanningen att göra. Idag sker inget sådant och man kan väl spekulera om varför. Kjellberg som deltog i pixeltråden skrev vid ett tillfälle att just den tråden var som en studiecirkel i nära realtid och med kopplingar till den världsexpertid som fanns på Internet. Det var helt enkelt Internet när det är som bäst. Det är många år sedan jag sett något liknande nu.
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Där har vi diametralt motsatt syn. Jag tog upp denna fråga redan för 17 år sedan, i en av de gamla trådar som David länkade till tidigare i denna tråd, och min inställning är fortfarande densamma:
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=30928&postcount=18

Men det är iofs inget problem för mig eftersom jag har många andra ställen och sammanhang att bedriva mitt fotointresse på. Jag var väldigt aktiv på FS de första åren, skrev foruminlägg, kommenterade bilder, och tyckte att det var en härlig community, men mitt intresse svalnade för mer än 10 år sedan. Redan då hade forumet blivit en ankdamm med ett antal människor som systematiskt avvek från ämnet, kapade trådar och samlade på inlägg. Numera tittar jag in i forumet några gånger per år bara för att se om det har hänt något, men varje gång inser jag att det är status quo. Det är talande att se att alla gamla medlemmar (med undantag för Terje) som förgyllde FS-forumet de första 5-6 åren är helt borta. Jag hittar inte något av de gamla namnen. Det är uppenbart att alla vi som var med från början har tröttnat.

Men för all del, fortsätt gärna att babbla på ohämmat om ditt och datt, t.ex. Pentax LX och Sony NEX5, utan hänsyn till trådskaparens frågeställning, ni som trivs i ankdammen och vill bevara den. För mig förblir dock forumet ointressant under rådande förhållanden.

Jag kanske tittar in igen om ett halvår eller ett år. Ha det gott och plaska på! ;-)
Du får gärna fortsätta! Även fast det kan kännas svårt att få till förändringar, så tror jag det kan gå att göra det. Jag har under längre perioder helt varit ifrån Fotosidan, något som kan förklaras med de försämringar jag påtalat i denna tråd - dessutom med konkreta förslag till hur man kan berika och utveckla plattformen. Dessutom undviker jag medvetet att kommentera inlägg som vill rikta om fokus.

Återkopplar med jämna mellanrum till vad denna tråd handlar om, hoppas den kommer tillbaka bland aktuella trådar på framsidan som den gjorde innan den flyttades till ”Frågor om Fotosidan”. Flera kanske kommer med kommentarer om vi är flera som håller kvar den röda tråden

Mvh Terje
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag stör mig inte heller på pryl- och teknikdiskussioner. Självklart ska man få prata prylar och teknik, men gärna då i egna trådar. Det jag stör mig på är den dåliga disciplinen att hålla sig till ämnet, som finns hos en handfull medlemmar. Jag tror att många FS-medlemmar finner det meningslöst att starta en diskussion i ett ämne när man på förhand vet att tråden efter några inlägg spårar ur och börjar handla om helt ovidkommande saker, inte sällan prylar och teknik i maratonlånga inlägg. Det är respektlöst beteende mot trådstartaren. Vill man babbla om något annat än TS’s ämne, då startar man en ny tråd. Det är en självklarhet i min värld.
Är det verkligen rena tekniktrådar, dom försvann när Joakim Bengtsson hade tagit långpaus från dessa trådar, vanliga tekniktrådar tycker jag ofta har ett bredare spann än vad som framgår.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag har inget emot teknikfrågor, att det finns många forumtrådar med fokus på kameror och objektiv, eller för den del att nya utrustning kommer i nyhetsflödet.

Däremot saknar jag mycket, som jag nämnt i denna tråd. Tråden handlar om vad jag tycker Fotosidan saknar för att bli en ännu mer intressant mötesplats för alla fotointresserade.

Flera medlemmar har redan kommenterat och även lämnat förslag. Men vad tycker alla ni andra?

Mvh Terje
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja men nu var det ju faktiskt inte alls jag som spårade det spåret om Pentax LX och Sony NEX 5 och lyckan att fota med manuella objektiv. Om du bläddrar högre upp i tråden så ser du det. Äras den som äras bör eller bespootas den som bespottas skall. Genom att göra slarviga referenser kan man också orsaka onödiga störningar i en tråd.

Sen är det faktiskt inte alls konstigt att folk hittar på annat efter 17 år än att vara väldigt aktiv på ett och samma forum. Konstigt vore väl annars! Om man inte hittat någoyt annat att intressera sig för efter 17 år behöver man nog hjälp. Jag ser heller inte alls samma lockelse som tidigare att delta särskilt aktivt i Fotosidans forum och det är som sagt helt naturligt. Jag gör det alltmer sporadiskt och bara under årets mörkare perioder. Mars till oktober gör jag mest annat. Det som är mitt huvudfokus idag är att fortsätta skapa fotoberättelser i bloggar och portfolios.

Jag tycker dessutom att teknikdiskussioner är allt mindre givande av flera orsaker. Dels är det stora OT:t att vi fått en väldig massa deltagare i tillverkarspecifika forum som exv. Sonys som aldrig ägt en Sony-kamera och därför saknar t.o.m. rent elementär kunskap om plattformen - de kanske möjligen är där eftersom det inte händer särskilt mycket kring deras egna system. Det finns bättre forum och kunskapskällor kring åtminstone Sony-plattformen på annat håll.

Men jag vidhåller att en del trådar som verkligen haft betydelse här på FS såsom fokustråden (felfokuserande DSLR:er med särskild hänsyn till Canon), den s.k. pixeltråden och DR-tråden, aldrig skulle hänt om de inte fått vara just lite vilda. De var veritabla slag med mycket högt i tak och med den ängslighet som finns idag så hade de nog aldrig hänt. De hade förmodligen stängts av någon ännu ängsligare moderator. Då handlade det om att söka kunskap tillsammans och ompröva en del "sanningar" som man då tillsammans upptäckte inte alls hade särskilt mycket med sanningen att göra. Idag sker inget sådant och man kan väl spekulera om varför. Kjellberg som deltog i pixeltråden skrev vid ett tillfälle att just den tråden var som en studiecirkel i nära realtid och med kopplingar till den världsexpertid som fanns på Internet. Det var helt enkelt Internet när det är som bäst. Det är många år sedan jag sett något liknande nu.
Jag det var olyckligt att några få inlägg om Pentax och Nex framstår som Vesuvius värsta utbrott, Terje ville gärna se någon test på en äldre Hasselblad tex ( inte mig emot )- Killen kände lite vanmakt med manuell fotografering, och hade inget emot att använda äldre utrustning vilket ligger helt i tiden och trådens önskan om att ej påtala vilken kamera man använder om den inte är gammal.
 
Jag upplever en liten renässans i mitt förhållningssätt till foto och prylar. Har upptäckt att jag behöver lätta och behändiga grejor för att tycka det är roligt att fotografera: kameror och objektiv med riktiga rattar och spakar med skön mekanisk känsla i nätt och funktionell design med fokus på användarvänlighet, dvs att rattarna o spakarna sitter där de skall och ger positiv och rolig taktil feedback till sinnena.

En vinklingsbar sökare har blivit min allra bästa fotovän, vinklingsbar 90 grader uppåt, så nacken får ro då man fotar i låga- eller andra "konstiga" vinklar. Konstiga inom snuffar för det tycks ofta vara det normala och nacken blir så glad då den slipper böjas, vridas och vikas till sitt max för att försöka gama in ögat i sökaren.

Ögat blir också glatt för i sökaren slipper jag trassla med läsglasögon för att försöka se på en liten vinklingsbar skärm vad jag gör, bilden är tydlig, utan reflexer och jag kan i stället uppmärksamma motivet.

Mina bästa objektiva vänner är sådana med bländarringar med tydliga klickstopp och fokusringar med mjuk och precis gång i tillräckligt stora utslag för att manuellt foto skall vara roligt, någorlunda precist i hastighet och därför möjligt.

Allt detta letar jag i stor förvirring febrilt efter i det ständiga utbudet av nyheter här på Fotosidan.

Jag har hittat en Sony NEX 5n med extra vinklingsbar sökare, ett par skarpa Samyangobjektiv och ett antal Pentax M serie objektiv från den analoga tiden. M-serieobjektiven uppfyller alla mina mekaniska och taktila önskemål. Kunde de nytillverkas med dagens teknologi för slipning och tillverkning av linselement kunde de kanske också vara optiskt bättre på full öppning. De behöver inte vara extremt bra, som nydesignade och tunga pjäser från Nikon, Canon o Sony mfl. Bara med samma typ av linskonstruktioner som de äldre, men tillverkade med modern teknik.

Så, var är renässansen? Jo, jag har slutat titta efter prylar. Jag vet numera att de inte finns i flödet. Senaste försöket var en Sony A7II, men eftersom den saknade i stort sett det mesta jag önskar av en kamera och dessutom hade en sökare som endast hjälpligt fungerade att fokusera manuellt med seglade den vidare till en ny ägare rätt fort. A7II är en fantastisk kamera med fantastiska specar, men vad hjälper det?

Den Sony NEX 5n med extra vinklingsbar sökare jag använder har en ovärderlig egenskap, en vinklingsbar sökare. Jo, också en till bra egenskap, en bra bildsensor. Och så är den ytterst lätt. Men den är inte fullformat och har hopplöst pilliga och otaktila knappar o vred. Tack och lov sitter de där de skall och sökaren fungerar att fokusera manuellt med.

Ovanstående utrustning är ju en ren kamerornas frankensteinskapelse med delar från olika system. Oj vad kul det vore med en funktionell helhet av grejor där de hänger i hop i funktion, känsla och form! Sedan kunde jag helt glömma nyheterna i kameraflödet, eftersom jag då hade det jag önskade och till nu förvirrat sökt efter.

Varför manuellt fokus? Det verkar inte finnas några autofokuserande alternativ till vad jag önskar.

Köpte på mig en analog Pentax LX för film att testa med. Oj vilken fotoglädje att hantera kamera och Pentax M-objektiven!! Man ser att fokusera manuellt i en stor sökare, taktila feedbacken är total och allt sitter där det skall.

Men oj vad digital sensorteknik har utdaterat film. Och oj vad skönt att bara ladda över bilderna till datorn, i stället för att ägna timmar åt det analoga blaskandet med kemikalier, vätskor med begränsad hållbarhet osv. Tänk om det digitala äntligen kunde gifta sig fint med det analoga någon gång!!

Men nu åter till renässansen: Nu vet jag vad jag söker, det finns inte, och med det får jag slå mig till ro och ägna mig åt att producera små utställningar i lagom takt, fotografera och vara glad o nöjd över den utrustning jag ändå har och som egentligen är oerhört toppen. Jag har också nu ägnat en lång stund åt att skriva allt det här, samlat mina tankar, erfarenheter och intryck omkring fotografi och prylar.

Blogga har jag inte längre tid med, egentligen inte att skriva här heller. Livet utanför behöver mig mer. Solen strålar ute, borde vara ute, jag borde redigera klart bilder för en fototapet till en vän, jag borde bygga på min kameravridare inför kvällen som lovar stjärnklart och då blir det stjärnfoto med teleskop på vridaren (ett utvecklingsprojekt). Jag skall till en vän och äta middag. Jag har beställningar på foton som jag skall rama. Jag skall i väg och simma o träna. Helt enkelt en massa grejor :)

Önskvärt vore ett kamerasystem som passar till allt detta, som levererar färdiga bilder direkt ur kameran, utan blåsta högdagrar, igensotade skuggpartier och annat som behöver redigeras. Dagens JPG klarar inte detta, kanske kommer ett fungerande format en dag.

RAW-konverteraren kunde väl i princip klara detta med en knapptryckning med all den datorkraft som står till dess förfogande. Kommer kanske också det en dag.

Till dess, jag tror jag skall sluta redigera, det dräper dyrbar tid. I stället fota och vara glad för det som blir så som det blir. Kanske redigera någon speciell bild vid enstaka tillfällen, om det uppstår behov eller önskemål.

Ja, fota och vara glad - det är renässans för mig :)
Du borde prova en Fujifilmkamera, som ger fina färger direkt i jpg, du behöver dock köra gammal hederlig hdr-teknik, dvs fota flera jpg bilder som du sammanfogar till en, för att få med både högdagrar och lågdagrar,annars är fujifilm ganska bra direkt i jpg också. Kika på en Fujifilm x-t2,xpro2,x-t20 eller xe-3, det finns senare modeller än dessa, men dessa duger gott.

Jag fotar själv lite analogt för att det är en trevlig känsla, men det är nog också därför jag köpte in mig i fujifilmsystemet,som påminner om filmtiden

Jag kan också hålla med om vad Terje skriver om att det är mycket teknikprat generellt i dag, och jag försöker hålla mig borta från det,men som du också säger, så är en kamera av rätt sort viktigt för att få upp glädjen att vilja fota. Jag köpte tex i somras en Canon eos rp, bara för att använda vintageobjektiv, speciellt smc pentax k som ger en trevlig känsla att fota med ,detta har gjort att jag velat fota mer och jag blir glad att få använda dessa äldre objektiv på en digitalkamera där jag styr det mesta själv.

Mvh Göran
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tekniken och bilden har alltid varit sammanflätad. I tråden får man intrycket av att det är separerade delar? Från medeltiden till modern tid har tekniska landvinningar haft en direkt impact på artisternas möjligheter att gestalta sina verk (precis som nu). Att man lyckades klämma ner oljefärgen i en tub på 1800-talet revolutionerade målerit. Därefter föddes impressionismen.

Att tala om teknik är också att diskutera möjligheter, det är roligt, man ser möjligheterna med nya grejer. Att se det färdiga resultatet är ofta inte lika kul.
 

Bengf

Aktiv medlem
Du borde prova en Fujifilmkamera, som ger fina färger direkt i jpg, du behöver dock köra gammal hederlig hdr-teknik, dvs fota flera jpg bilder som du sammanfogar till en, för att få med både högdagrar och lågdagrar,annars är fujifilm ganska bra direkt i jpg också. Kika på en Fujifilm x-t2,xpro2,x-t20 eller xe-3, det finns senare modeller än dessa, men dessa duger gott.

Jag fotar själv lite analogt för att det är en trevlig känsla, men det är nog också därför jag köpte in mig i fujifilmsystemet,som påminner om filmtiden

Jag kan också hålla med om vad Terje skriver om att det är mycket teknikprat generellt i dag, och jag försöker hålla mig borta från det,men som du också säger, så är en kamera av rätt sort viktigt för att få upp glädjen att vilja fota. Jag köpte tex i somras en Canon eos rp, bara för att använda vintageobjektiv, speciellt smc pentax k som ger en trevlig känsla att fota med ,detta har gjort att jag velat fota mer och jag blir glad att få använda dessa äldre objektiv på en digitalkamera där jag styr det mesta själv.

Mvh Göran
Ja tyvärr var det just detta inlägget från Fredrik, med några svar för honom för att han skulle kunna få till bilder att prata om som inte uppskattades i tråden, Fredrik har själv inte eller kommit tillbaka.
 

afe

Aktiv medlem
Visst behövs tekniken för att kunna göra bra bilder, men man måste ju inte dra in det i exempelvis den här tråden som främst handlar om varför det är så mycket teknikfokus på Fotosidan. Bättre att starta en egen tråd om det i så fall, där det passar bättre med jättelånga utläggningar om varför man ska göra det ena eller andra teknikvalet.

På samma sätt är det förstås lika olämpligt att försöka ta över en tekniktråd genom att hävda att bilden är det väsentliga och utrustningen inte spelar någon roll. Naturligtvis kan prylarna sätta begränsningar och det är helt ok att fråga om råd hur tekniken kan göra det möjligt att få bättre bilder, och då blir det bara fånigt med inlägg av typen "Ut och fotografera i stället".

Just den här tråden handlar egentligen inte om vare sig bättre bilder eller teknik, vilket jag tycker borde vara tydligt för alla som läst och förstått startinlägget ...
 
Tekniken och bilden har alltid varit sammanflätad. I tråden får man intrycket av att det är separerade delar? Från medeltiden till modern tid har tekniska landvinningar haft en direkt impact på artisternas möjligheter att gestalta sina verk (precis som nu). Att man lyckades klämma ner oljefärgen i en tub på 1800-talet revolutionerade målerit. Därefter föddes impressionismen.

Att tala om teknik är också att diskutera möjligheter, det är roligt, man ser möjligheterna med nya grejer. Att se det färdiga resultatet är ofta inte lika kul.
Håller med dig, det är precis så det är, dvs att tekniken skapar möjligheter, ta bara en sådan sak som focusstacking, som den digitala världen kan ge oss. Sedan är det väl ändå trevligt med bilder att se på, men att processen dit kan vara en trevlig resa i sig.
 
Visst behövs tekniken för att kunna göra bra bilder, men man måste ju inte dra in det i exempelvis den här tråden som främst handlar om varför det är så mycket teknikfokus på Fotosidan. Bättre att starta en egen tråd om det i så fall, där det passar bättre med jättelånga utläggningar om varför man ska göra det ena eller andra teknikvalet.

På samma sätt är det förstås lika olämpligt att försöka ta över en tekniktråd genom att hävda att bilden är det väsentliga och utrustningen inte spelar någon roll. Naturligtvis kan prylarna sätta begränsningar och det är helt ok att fråga om råd hur tekniken kan göra det möjligt att få bättre bilder, och då blir det bara fånigt med inlägg av typen "Ut och fotografera i stället".

Just den här tråden handlar egentligen inte om vare sig bättre bilder eller teknik, vilket jag tycker borde vara tydligt för alla som läst och förstått startinlägget ...
Jag blev nu tvungen att kika på startinlägget igen,för att se om jag missförstått något, och jo,jag hamnade i fel fokus inser jag nu i efterhand.
För mig är det första gången jag deltar i fotosidans forum, så jag har väl inte direkt någon erfarenhet av hur fotosidan har utvecklats. Jag har däremot erfarenhet av själva tidningen och andra medier.

Det jag generellt kan säga,är väl att de som är aktiva i ett forum, är de som sätter prägel på forumet, och tillsammans skapas en utveckling. Det är väl inget som är varken rätt eller fel,det är bara så, och samtidigt är det samhällets utveckling som också påverkar var vi är i dag med våra tankar och Ideer.
Intresset för foto är ändå det som gör att vi hittat hit, vilket är trevligt, men samtidigt är vi olika i hur vi hanterar texter och hur man formulerar sig,som lätt gör att missförstånd sker, för det hade nog varit mycket enklare för många att diskutera ansikte mot ansikte. Och nu hamnar jag i tekniken igen inser jag, men internet har väl både fört med sig både bra och dåligt. Jag tänker tex på att det är ett stort flöde av bilder i dag pga "tekniken",Flickr,twitter,facebook och allt vad det heter,gör att man blir mättad på bilder, kanske att man "drunknar" av bilder i dag.
Det man kan fråga sig, är varför vi fotointresserade har ett behov av att visa sina bilder för andra och vad meningen är med att vi människor generellt har ett så stort bildflöde i dag?
 

afe

Aktiv medlem
Jag tänkte inte på ditt inlägg, Göran; det finns andra som både i den här och andra trådar ständigt avviker från ämnet ;)

Du har helt rätt i att vi har ett extremt bildflöde idag (åtminstone vi som ägnar tid åt sociala medier). Det beror nog mycket på att det har blivit lätt för vem som helst att faktiskt göra något så när bra bilder (åtminstone tekniskt). Många som bara använder mobilen lyckas t.o.m. göra bilder som är bra bilder (bortsett från tekniken), och det är bara positivt tycker jag. När tekniken inte längre är ett hinder som det länge var kan alla som har bildseende ägna sig åt fotograferande med gott resultat.

En del gamla rävar stör sig på att det blivit för lätt att fotografera, och det får de förstås göra. Jag tror dock att det främjar det fotografiska uttryckssättet att det blivit lättare - de som börjar fotografera med mobiler och upptäcker att det är kul är ofta intresserade av att lära sig mer. På samma sätt som många som är uppväxta med digital musik nu börjat intressera sig för vinylskivor är det många som vill lära sig att fotografera med film.

Många av dessa nya fotografer vill förstås lära sig tekniken och söker sig då till forum som FS Tyvärr blir många bortskrämda efter sin första fråga som spårar ut till diverse pajkastning mellan gamla medlemmar som måste få rätt, eller utläggningar som handlar om något helt annat. För att vi ska få in nya fotografer på FS för att utveckla diskussionerna tror jag vi som gamla medlemmar måste visa större hänsyn och inte bara ägna oss att mäta storlek på objektiv och alltid få rätt i alla trådar.

Vi kan prata bild till förbannelse som en klubb för inbördes beundran, men det kommer aldrig att utvecklas om vi inte får in nytt blod!
 

Terje H

Aktiv medlem
Rubriken är kanske lite hårt dragen, men jag tycker det behöver uppmärksammas: Är jag verkligen ensam medlem kvar här på Fotosidan som tycker att hela sidan drunknar i nyheter och frågor om fototekniska prylar?

Finns det verkligen nästan inga nyheter som är fotorelaterade UTAN att handla om nya kameror och objektiv? Finns det verkligen inget annat att diskutera här i forumen UTAN att det ska handla om allehanda fototekniska prylar?

Och i bloggarna skrivs det inte mycket; oftast är det några bilder med lite kortfattad text. Finns det nästan inga skrivande fotografer kvar? Och i bilddiskussionerna så blir de absolut flesta bilder som publiceras för bilddiskussioner helt utan några kommentarer.

Jag är fullt medveten om att jag sticker ut hakan och kanske överdriver något - men har jag helt fel? Om vi alla försöker vara lite självkritiska - tycker vi alla att Fotosidan har utvecklat sig i den riktningen vi helst önskade?

Och alla bildintresserade fotografer; har de rymt till Facebook och Instagram? Eller finns det nästan inga bildintresserade fotografer kvar?

Mvh Terje
Upprepar ursprungsfrågan i första foruminlägget. Skulle vara trevligt med kommentarer från flera medlemmar. :)

Ser att redaktionen gjort två nyheter sista dagarna som ger bättre variation; dels Henrik Karlssons fina artikel från Öland, men även nyheten om dokumentären som gjorts om en av världens bästa och mest fascinerande fotografer - Elliott Erwitt.

Mvh Terje
 
Jag är en ganska nybliven fotointresserad och hör väl till den skaran som oxå är ganska intresserad av teknik överlag.
Men jag både håller med och tycker att tonen är hård när det gäller anti ditten och datten.
Jag vet inte hur fotosidan har vart förr heller.

Jag är väldigt intresserad av bilden och känslan av det som det framhäver men som nybliven fotointresserad överlag kan inte jag allt som många av er äldre herrar/damer, det som ni har lärt er på vägen osv.

Jag kom hit pga mitt nya friska fotointresse och är intresserad av alla delar av det, att lära mig och att suga upp all info som finns bildseende, tekniska möjligheter OCH restriktioner.
Vilka restriktioner eller möjligheter som finns tekniskt, studera er andra både hur ni skriver om bilderna (Som är en ganska stor bristvara i mitt kunnande) och hur ni tar bilder i stort.
Jag har lärt mig mycket under kort tid, av er av internet i stor och det tackar jag för.

Jag har vart mer av en observerande i alla anseenden på den här sidan och försöker bättra mig, och det tycker jag att alla ska göra...försöker va med och kommentera och tycka, försöker att blogga och berätta mer om hur jag ser det (för att visa min sida av det). Men det tycker jag alla andra oxå ska vara.

Kommer säkert att få lite otyg med mitt tyckande nu men...
Va med och lös problemet istället för att bara peka på problemet, är man inte med och hjälper till får man inte bara klaga heller.

Ingen sida eller forum eller fysisk grupp är perfekt för allt.
 
ANNONS