Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har stött på en för mig ny situation. Har utrustning på blocket och bestämde pris. Sedan för att gå vidare ville köparen byta till hans epost eftersom den han var på var lånad - lite konstigt men OK. Jag meddelade min epost adress. Han svarade med frågan om det var jag från blocket. Jag sa ja. Sedan dess helt tyst. Visst kan mitt mejl hamnat i hans skräppost. Men finns det någon nytta för en bedragare att enbart ha min epostadress? Jag skulle ju aldrig gå på att denna "betalar i förskott" och jag skickar utomlands och denna sedan hävdar att jag måste posta innan pengarna släpps t ex. Denna har enbart fått min epostadress (och tel nr). Finns någon nytta av att ha lurat till sig detta?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ja, någon Aaron Sorensen finns inte på Ratsit och förmodligen inte i Örebro län eller Sverige heller. Men det finns en Aaron Sörenson i Stenungsund.

Texten är uppenbarligen maskinöversatt dessutom.
 

Third eye

Aktiv medlem
Hur går det till?

Har fotoprylar på blocket nu och varje gång jag säljer prylar så sker följande:

Köpare 1: Hej, vill köpa din pryl...och sedan någon fråga kring det som jag svarar på.
Några timmar senare hör köpare 2 av sig och frågar om prylen finns kvar.
Köpare 2 skickar snart ett nytt mess där denne påstår sig var förälder eller syskon med köpare 1.
Här brukar jag bara bryta och strunta i vidare kontakt.
Säkert 4:e gången nu.

Men jag är nyfiken, hur skulle bedrägeriet fungera om jag fortsatt? Hur går det till?
 

Photocon

Aktiv medlem
Har fotoprylar på blocket nu och varje gång jag säljer prylar så sker följande:

Köpare 1: Hej, vill köpa din pryl...och sedan någon fråga kring det som jag svarar på.
Några timmar senare hör köpare 2 av sig och frågar om prylen finns kvar.
Köpare 2 skickar snart ett nytt mess där denne påstår sig var förälder eller syskon med köpare 1.
Här brukar jag bara bryta och strunta i vidare kontakt.
Säkert 4:e gången nu.

Men jag är nyfiken, hur skulle bedrägeriet fungera om jag fortsatt? Hur går det till?
Hade det skett EN gång skulle det ju kunna vara seriöst. Förälder som månar om sin telning att inte bli lurad genom att dubbelkolla.

Har det, som du beskriver skett flera gånger finns det sannolikt en massa varianter till bedrägeri. Har funderat en stund och sanningen att säga kan jag inte tänka ut något sätt hur det hela skulle fortsatt.

Men det finns säkert varianter. Uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att bedra.
Men jag är lika intresserad som du gällande vad som skulle hänt om du fortsatt.

Hoppas någon på tråden kan komma med ett troligt scenario.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Det troligaste är att det är ett upplägg där du ska leverera det du säljer till en person men få betalt från någon annan.
Denne " någon annan" tror sig betala för något den vill ha, men aldrig kommer att få se röken av.
Vitsen är att öka avståndet mellan bedragaren och den som blir blåst i slutänden.
 

Cambo

Aktiv medlem
Troll

En person vill sälja något som jag efterlyser här. Ganska enkel produkt men svävande svar. Nybakad medlem med Ni..Jo... som namn. Då jag letar efter honom på angiven adress är det omöjligt.
Meddelat FS men ingen respons. Ni som är köpare och har fått svar kan kolla med mig och få mer info
 

cardazio

Aktiv medlem
En person vill sälja något som jag efterlyser här. Ganska enkel produkt men svävande svar. Nybakad medlem med Ni..Jo... som namn. Då jag letar efter honom på angiven adress är det omöjligt.
Meddelat FS men ingen respons. Ni som är köpare och har fått svar kan kolla med mig och få mer info

Fick meddelande från samma person, men hälsade att jag inte köper på distans och redan varit utsatt för andra scammers denna vecka. Mailade abuse kring kl. 9 imorse.
 

monki

Medlem
Har fotoprylar på blocket nu och varje gång jag säljer prylar så sker följande:

Köpare 1: Hej, vill köpa din pryl...och sedan någon fråga kring det som jag svarar på.
Några timmar senare hör köpare 2 av sig och frågar om prylen finns kvar.
Köpare 2 skickar snart ett nytt mess där denne påstår sig var förälder eller syskon med köpare 1.
Här brukar jag bara bryta och strunta i vidare kontakt.
Säkert 4:e gången nu.

Men jag är nyfiken, hur skulle bedrägeriet fungera om jag fortsatt? Hur går det till?
Jag känner inte till alla upplägg, men ett av dem går till följande.
En person X kontaktar dig för att visa intresse. Släkting Y kontaktar, betalar och hämtar produkt.
Jag har själv gjort åt mig själv och andra har bett mig göra detta. Så länge du håller dig till att få betalt innan du överlämnar varan är det inget konstigt. Precis som du inte betalar innan, för att få en produkt skickad. Så vill en köpare på distans hellre att en kompis eller släkting kommer o plockar upp den. Och precis som vid andra affärer gör du en mindre background check att personen/personerna är seriösa.
Låter detta vettigt? Kanske inte svaret du sökte?
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag känner inte till alla upplägg, men ett av dem går till följande.
En person X kontaktar dig för att visa intresse. Släkting Y kontaktar, betalar och hämtar produkt.
Jag har själv gjort åt mig själv och andra har bett mig göra detta. Så länge du håller dig till att få betalt innan du överlämnar varan är det inget konstigt. Precis som du inte betalar innan, för att få en produkt skickad. Så vill en köpare på distans hellre att en kompis eller släkting kommer o plockar upp den. Och precis som vid andra affärer gör du en mindre background check att personen/personerna är seriösa.
Låter detta vettigt? Kanske inte svaret du sökte?
Jovisst gör jag enkel koll, och jag har inga planer att skicka någonging efter som jag skrivit det i annonsen. Men jag är nyfiken på hur scammet går till.
Mailen är jäkligt lika de föregående annonser jag haft, bara nya namn...och det är allrid de som svara inom en timme efter att annonsen kommit upp.
 

Christer2

Aktiv medlem
Jovisst gör jag enkel koll, och jag har inga planer att skicka någonging efter som jag skrivit det i annonsen. Men jag är nyfiken på hur scammet går till.
Mailen är jäkligt lika de föregående annonser jag haft, bara nya namn...och det är allrid de som svara inom en timme efter att annonsen kommit upp.
Ett tillvägagångssätt jag läst om är detta:

Du (A) vill sälja en produkt för 5000 kronor.
Intresserad (B) hör av sig och berättar att pappa (C) kommer att betala, men produkten skall skickas till (B).
(B) sätter nu in en annons på en attraktiv produkt som säljs till tydligt underpris, för 5000 kronor.
Någon (låt oss kalla honom Herr Lure Lättsson) som lockas av det låga priset lovar att skicka pengarna till (B) redan idag.
Denne Herr Lure Lättsson får bli vår "pappa" (C).
Han (C) instrueras av (B) att betala pengarna till följande konto bla bla bla, som dock tillhör dig, säljaren (A). Du får dina pengar, från "pappa (C)" tror du, och skickar produkten till (B) när du fått pengarna.
Du (A) blir glad för pengarna.
"Köparen" (B) blir glad för produkten.
Betalaren (C) blir Svarte Petter för ingen vara anländer till honom [den vara som (B) annonserat ut].
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Men vad händer som nästa steg ?

B har antagligen inga officiella tillgångar att mäta ut eller så har denna en falsk identitet så han är borta.
C reder ut vem A är (har ju kontonummer) och kräver tillbaka pengarna. A visar postkvitto, medan C säger att att han struntar i denna kvitto för det var inte C som fått varan. Och dessutom är det en annan vara än den som han betalade för.
C går till polisen, som avskriver ärendet på en gång och skrattar ut C. Men anta att fallet går upp i rätten, till vems förmån kommer rätten att döma, As eller Cs? Polisen har självklart inte identifierat B.
 
ANNONS