Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man för att titta på många bilder i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Packshooter

Ny medlem
Hej
Jag har börjat med produktfotografering och har tagit hundratals snarlika foton på flaskor och annat.

Jag är jobbat i PS tidigare med grafik, men inte med bildbehandling av stort antal bilder.

Hur gör man för att enklast kolla på alla bilder som ligger på minneskortet?
Att öppna alla är ju kolossalt omständigt och tungt.
Jag skulle vilja ha en serie där man kan bläddra och jämföra olika exponeringar.

Provade göra en kontaktkarta men det blev en enda stor bild av alla + att de är för små.
Tacksam för svar :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Olika sätt

Du kan kika igenom alla bilder i fullskärmsläge (byta bild med piltangenterna på tangentbordet) med i stort sett vilken bildvisare som helst. Jag använder faststone image viewer när jag ska kolla igenom korten och märka upp de bilder jag vill överföra till datorn. Den är snabb och smidig och fungerar väldigt bra, dessutom gratis och utmärkt att också använda för bildvisning.

Du kan givetvis också använda Bridge som du förmodligen redan har och som är kopplat till photoshop. Denna är dock lite slöare än faststone och ibland laggar det några tiondels sekunder mellan bilderna. På båda är det bara att peka på första bilden i mappen och välja visa i fullskärmsläge och sedan stega framåt med piltangenterna. Du kan om du vill märka de bilderna du sedan ska flytta till datorn eller öppna i photoshop. I bägge programmen kan du zooma in i bilden till 100% visningsläge.

https://www.faststone.org/

https://www.adobe.com/se/products/bridge.html
 

Packshooter

Ny medlem
Du kan kika igenom alla bilder i fullskärmsläge (byta bild med piltangenterna på tangentbordet) med i stort sett vilken bildvisare som helst. Jag använder faststone image viewer när jag ska kolla igenom korten och märka upp de bilder jag vill överföra till datorn. Den är snabb och smidig och fungerar väldigt bra, dessutom gratis och utmärkt att också använda för bildvisning.

Du kan givetvis också använda Bridge som du förmodligen redan har och som är kopplat till photoshop. Denna är dock lite slöare än faststone och ibland laggar det några tiondels sekunder mellan bilderna. På båda är det bara att peka på första bilden i mappen och välja visa i fullskärmsläge och sedan stega framåt med piltangenterna. Du kan om du vill märka de bilderna du sedan ska flytta till datorn eller öppna i photoshop. I bägge programmen kan du zooma in i bilden till 100% visningsläge.

https://www.faststone.org/

https://www.adobe.com/se/products/bridge.html
Tack. Dessvärre har jag raderat Adobe Bridge för att jag trodde jag aldrig skulle ha användning av det :( ajaj

Faststone verkar vara bara för PC.

Det jag eftersöker är en vy där bilderna ligger i en rad + en stor bild ovanför så de går bläddra bland miniatyrerna.
 

nivas

Aktiv medlem
Om man inte vill installera ett separat program så funkar ju Windows inbyggda bildvisare i kombination med utforskaren ganska så utmärkt!

Det borde ju inte vara något problem för dej att installera om Bridge.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om man inte vill installera ett separat program så funkar ju Windows inbyggda bildvisare i kombination med utforskaren ganska så utmärkt!

Det borde ju inte vara något problem för dej att installera om Bridge.
Den nya bildvisaren som är standard i Windows 10 är ju genomusel.
 

nivas

Aktiv medlem
Den nya bildvisaren som är standard i Windows 10 är ju genomusel.
Nåja,
den visar bilder - ganska snabbt, vad mer kan man begära av något som hänger med operativsystemet. Använder den rätt ofta på min jobbdator där det inte finns några andra bra alternativ installerade, lyckas alltid få det gjort som jag behöver.
Hemma kör jag ACDSee.
 
ANNONS