Annons

Gammal 2016-06-21, 22:20
Uffe_Nordholm

Ett tips när du håller på att leka med kameran är att du ändrar bara en inställning åt gången, och ser hur den påverkar bilden. Helst skall du ha helt statiska motiv, som du kan fotografera hur många gånger som helst utan att någon detalj ändras, då vet du vad effekten av ändringen i kameran blir i bilden.
Gammal 2016-06-21, 22:54
MariaS1

Tummen upp
Uffe_Nordholm skrev: Ett tips när du håller på att leka med kameran är att du ändrar bara en inställning åt gången, och ser hur den påverkar bilden. Helst skall du ha helt statiska motiv, som du kan fotografera hur många gånger som helst utan att någon detalj ändras, då vet du vad effekten av ändringen i kameran blir i bilden.
Ja jag har gjort det en hel del. Men just att kameran tappar både fokus fast den låser på det rörande objektet i Ai servo samt blir oskarpa fast det inte är långt bort och mitt på dagen...DE gör mig väldigt fundersam på vart det gick snett.. :/
Gammal 2016-06-21, 23:31
Flash Gordon

Börja med att välja en fokuspunkt som du sätter på ryttarens huvud. Det kommer till att börja med vara svårt att följa rörelsen, Du kan också köra med punktfokus plus hjälppunkter som gör det lite lättare att följa fokus.
Sedan måste du ställa in kameran så den fryser rörelsen. Så svaret i bild nummer 1 är att du inte har tillräckligt kort slutartid.
Du är en rookie, en nybörjare. Det har vi alla varit. Det är inget att skämmas för.
Du har en kamera som är bra nog för att tillfredsställa ett proffs. Nu måste du lära dig att behärska den.
Gammal 2016-06-21, 23:40
PMD

MariaS1 skrev: O fanns det en en bra manual på att bli proffs så hade jag läst den
Canon EOS 7DII har en mycket avancerad och komplex autofokus och därför tror jag att den handbok från Canon som jag tipsade om i inlägg #12 är väl värd att läsa för att komma underfund med hur man bäst ställer in den för olika situationer.

Här kommer länken igen. Som Magnus påpekade så fungerade inte direktlänken så man måste gå via denna länk och sen klicka på länken till PDF-filen nere till vänster:
http://learn.usa.canon.com/resources...uidebook.shtml
Gammal 2016-06-21, 23:42
fotograf-magnus-stalberg

MariaS1 skrev: Jo jag har lagt många timmar bakom mig och mitt ändamål är att jag ska fortsätta kunna leverera de bilder jag gjort tidigare med min nikon kamera...köpte en ny för det är just den kamera de rekommenderade som sportkamera då jag fotar hästar i rörelse o då är Microsekunden avgörande för hur "snygg" bilden blir med benrörelser osv som i ryttare har krav på hur det ska se ut för att duga. Men problemet är att kameran inte lyder de jag tycker jag har ställt in den på och ändrar men det blir inte bättre. Så ja.,därför jag är här o ber om TIPS, inte bli proffs på 15 min! O fanns det en en bra manual på att bli proffs så hade jag läst den...Ville bara ha tips om jag gjort nåt fel som jag inte tänkt på.
Felet du gjort är att du vill ha fokus på ett visst ställe men sedan har du sagt åt kameran att den kan välja att fokusera var som helst.

Välj antingen en fokuspunkt eller en grupp fokuspunker. Framför allt måste du tänka på att autofokusen behöver kontrastrika partier för att hitta skärpan.
Gammal 2016-06-22, 00:04
knobloch

PMD skrev: Canon EOS 7DII har en mycket avancerad och komplex autofokus och därför tror jag att den handbok från Canon som jag tipsade om i inlägg #12 är väl värd att läsa för att komma underfund med hur man bäst ställer in den för olika situationer.

Här kommer länken igen. Som Magnus påpekade så fungerade inte direktlänken så man måste gå via denna länk och sen klicka på länken till PDF-filen nere till vänster:
Din länk verkade inte fungera, eller så är det nåt tillfälligt fel.

Här är i alla fall direktlänk till svensk manual: http://gdlp01.c-wss.com/gds/2/030001..._Manual_SV.pdf
Gammal 2016-06-22, 00:18
PMD

knobloch skrev: Din länk verkade inte fungera, eller så är det nåt tillfälligt fel.
Felet är att länkar "förkortas" ibland i det här forumet så att det inte alltid blir samma när man sen kopierar dem.

Här är den korrekta länken:

Klicka sen på PDF-länken nere till vänster under rubriken "Additional Resources".

Här är i alla fall direktlänk till svensk manual: http://gdlp01.c-wss.com/gds/2/030001..._Manual_SV.pdf
Det där är huvudhandboken till EOS 7D Mk II, och den har högst troligen TS redan.

Den handbok jag länkar till ovan är en speciell handbok för autofokussystemet. Jag tror att det är just en sådan specialhandbok man behöver för att klura ut hur man ställer in AF-systemet på bästa sätt för olika motivsituationer.
Gammal 2016-06-22, 00:24
knobloch

PMD skrev: Felet är att länkar "förkortas" ibland i det här forumet så att det inte alltid blir samma när man sen kopierar dem.

Klicka sen på PDF-länken nere till vänster under rubriken "Additional Resources".

Det där är huvudhandboken till EOS 7D Mk II, och den har högst troligen TS redan.

Den handbok jag länkar till ovan är en speciell handbok för autofokussystemet. Jag tror att det är just en sådan specialhandbok man behöver för att klura ut hur man ställer in AF-systemet på bästa sätt för olika motivsituationer.
Aha, då missuppfattade jag, men nu blev länken rätt i alla fall.

Fast det gick faktiskt att kopiera direktlänken efter att man klickat på PDF-länken: http://downloads.canon.com/camera/br...USA_9-2014.pdf
Gammal 2016-06-22, 00:39
MariaS1

PMD skrev: Felet är att länkar "förkortas" ibland i det här forumet så att det inte alltid blir samma när man sen kopierar dem.

Tack! Har den nerladdningar nu! Dock inte det lättaste att då förstå sig på engelska fototermer ;)
Men ska göra mitt bästa! Det är ju så att den hittar ju hästen som rör sig o ändrar hela tiden sina punkter för att kunna följa den. Men den tappar liksom att ryttaren ska vara med på en punkt med.
Det känns skumt tycker jag..ryttaren rör sig ju i bilden lika mkt den!
Har kortat slutartiden avsevärt men det blir lätt grusigt ändå... :/
Gammal 2016-06-22, 00:44
MariaS1

fotograf-magnus-stalberg skrev: Felet du gjort är att du vill ha fokus på ett visst ställe men sedan har du sagt åt kameran att den kan välja att fokusera var som helst.

Välj antingen en fokuspunkt eller en grupp fokuspunker. Framför allt måste du tänka på att autofokusen behöver kontrastrika partier för att hitta skärpan.
Den hittar ju objektet som rör sig, hästen. Men tappar bort att ryttaren också ska vara i fokus o skärpa. Tycker det är skumt då de båda rör sig lika mkt i bilden. Och trots att vissa bilder hade skärpa på hästen så tycker jag inte det är okej nog. Har kortat slutartiden massor men blir grynig ändå. Fick tips om att köra på One shot ist.. Men då antar jag inte att den kan få med hela ekipaget häst o ryttare? Och att den skulle funka bra i serietagningar som jag tar..
Gammal 2016-06-22, 00:49
PeterWem

MariaS1 skrev: Den hittar ju objektet som rör sig, hästen. Men tappar bort att ryttaren också ska vara i fokus o skärpa. Tycker det är skumt då de båda rör sig lika mkt i bilden. Och trots att vissa bilder hade skärpa på hästen så tycker jag inte det är okej nog. Har kortat slutartiden massor men blir grynig ändå. Fick tips om att köra på One shot ist.. Men då antar jag inte att den kan få med hela ekipaget häst o ryttare? Och att den skulle funka bra i serietagningar som jag tar..
Vad menar du när du skriver att du inte skulle få med häst och ryttare?

Så här är det. Din kamera har 65 punkter och kameran kommer välja en punkt som är kontrastrikast och ofta närmst. Om det blir hästsvans, hov eller ryttare är slumpen som avgör.

65 punkter är kanon för att fota flygplan i luft med eller bilsport. Ska du fotografera ryttare och dennes ansikte så se till att använda en punkt och använd Ai Servo. Vill du få häst och ryttare i fokus får du blända ned litet grann. Vill du inte ha rörelseoskärpa får du se till att använda kortare slutartid.

Börja med att läsa manualen på svenska. Den finns och välj framför allt avsnittet om autofokus.
Gammal 2016-06-22, 01:09
larjo

MariaS1 skrev: Tack! Har den nerladdningar nu! Dock inte det lättaste att då förstå sig på engelska fototermer ;)
Men ska göra mitt bästa! Det är ju så att den hittar ju hästen som rör sig o ändrar hela tiden sina punkter för att kunna följa den. Men den tappar liksom att ryttaren ska vara med på en punkt med.
Det känns skumt tycker jag..ryttaren rör sig ju i bilden lika mkt den!
Har kortat slutartiden avsevärt men det blir lätt grusigt ändå... :/
Hej MariaS1,

Har man kameran inställd på att använda alla 65 autofokuspunkter försöker kameran hitta det objekt som närmast dig. Så det kan bli hästens huvud, publiken, eller ett föremål som är mellan dig och ekipaget. Välj så du har 5 eller 9 fokuspunkter. Då ryttaren är lite höge i bilden så kanske du ske flytta upp fokuspunkterna ett snäpp. Sikta nu på ryttaren och kolla att AF-punkten sitter på ryttaren.

Kolla om du kör på auto-ISO. Det är bra att använda auto-ISO med begränsa den så den max kan gå upp till ISO 1600 eller 3200. Annars kan det bli grynigt o brusigt. Välj P eller Tv läget och se till att du ligger med tider mellan 1/500 och 1/1000. Bländaren bör vara 4 eller 5,6.

Lycka till
Lars
Gammal 2016-06-22, 01:10
PMD

knobloch skrev: Fast det gick faktiskt att kopiera direktlänken efter att man klickat på PDF-länken: http://downloads.canon.com/camera/br...USA_9-2014.pdf
Det går att kopiera länken, men inte att använda den direkt. Man får "Referral Denied" från servern om man försöker använda den länken direkt. Man måste tyvärr göra som det står i inlägg #22.
Gammal 2016-06-22, 07:17
lofling

Jag kollar på bilderna på min telefon så har svårt att säga vad som är i fokus. Men några kommentarer:
Det du pratar om med enbart häst och inte ryttare i fokus kan vara antingen rörelseoskärpa, för kort skärpedjup eller att fokus faktiskt hamnat på något annat. I bild 2 ser det ut som skylten med texten Folksam skulle vara ett utmärkt objekt för kameran att lägga fokus på. Du behöver reda ut varför något är oskarp baserat på dessa punkter. Du kan i kamerornas egna program se vilken fokuspunkt som användes (borde finnas någon för Canon, dpp kanske det heter?).
Gammal 2016-06-22, 07:42
fotograf-magnus-stalberg

MariaS1 skrev: Den hittar ju objektet som rör sig, hästen. Men tappar bort att ryttaren också ska vara i fokus o skärpa. Tycker det är skumt då de båda rör sig lika mkt i bilden. Och trots att vissa bilder hade skärpa på hästen så tycker jag inte det är okej nog. Har kortat slutartiden massor men blir grynig ändå. Fick tips om att köra på One shot ist.. Men då antar jag inte att den kan få med hela ekipaget häst o ryttare? Och att den skulle funka bra i serietagningar som jag tar..
Men hela objektet är stort. Om det är ryttaren du vill ha skarp måste du fokusera på ryttaren. Vill du få så mycket som möjligt skarpt ska du ha en liten bländare (högt bländarvärde). Det innebär dock att mindre ljus når sökaren och att du kan behöva höja ISO-värdet. Du kan även kort slutartiden men riskerar då att få rörelseoskärpa.
Besvara

Bokmärken

Taggar
canond7markii , dressyr , fokus , oskärpa , sportfoto

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.