Annons

Pentax K-5: problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Ticko

Medlem
Kan meddela att när jag nu lämnade in K-5:an för ny test och förklaring så kom det fram att det var ett numera känt problem. Närfokusering vid sämre ljusförhållanden.
Jag får alternativet att lämna igen kameran eller behålla den och hoppas på att Pentax kan fixa detta med en mjukvaruuppdatering. Antar att de sitter och kodar som nå tokar nu hos Pentax.

Jag kommer nog att lämna igen den då jag inte vill vara mera försökskanin...Har haft 3st nya nu och kört fram o åter.
Köper nog en ny igen om de nu lyckas fixa detta med en mjukvaruuppdatering. Trist bara att vara utan kamera i Jul :-(
 

uffes

Aktiv medlem
Tack Ticko!

Kan meddela att när jag nu lämnade in K-5:an för ny test och förklaring så kom det fram att det var ett numera känt problem. Närfokusering vid sämre ljusförhållanden.
Jag får alternativet att lämna igen kameran eller behålla den och hoppas på att Pentax kan fixa detta med en mjukvaruuppdatering. Antar att de sitter och kodar som nå tokar nu hos Pentax.

Jag kommer nog att lämna igen den då jag inte vill vara mera försökskanin...Har haft 3st nya nu och kört fram o åter.
Köper nog en ny igen om de nu lyckas fixa detta med en mjukvaruuppdatering. Trist bara att vara utan kamera i Jul :-(
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Har själv väntat på K5:an för jag behöver bättre högisoegenskaper än den, i andra sammanhang, förträffliga K20 som jag använder. Hoppade över K7 eftersom dess högisoegenskaper liknade K20 och väntade ivrigt på K5. Men när den nu finns för leverans, så krånglar det. Surt!! Bara att bita ihop å vänta ett tag till, för detta måste Pentax klara ut, både fokuseringsproblemen och skitiga sensorer. Annars är ju modellen "rökt", ja kanske hela Pentax gungar och det vore en bedrövligt onödig walk over.

Uffe
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Intressant Ticko. Jag har fått besked om att min beräknas vara färdigkollad i slutet av veckan (lämnades in 1:a dec). Får se om de säger samma sak, och jag funderar på att göra som du om de inte hittat något "fel". Lämna tillbaka och avvakta tills problemet är löst. Eller helt enkelt byta system.

Låter dock rätt trist....
 

ErikStarck

Aktiv medlem
Kan meddela att när jag nu lämnade in K-5:an för ny test och förklaring så kom det fram att det var ett numera känt problem. Närfokusering vid sämre ljusförhållanden.
Jag får alternativet att lämna igen kameran eller behålla den och hoppas på att Pentax kan fixa detta med en mjukvaruuppdatering. Antar att de sitter och kodar som nå tokar nu hos Pentax.
Var någonstans har du köpt den och fick den förklaringen?

Adderar man sedan problemen med fläckar på sensorn som diskuteras flitigt på andra forum kan man dra en rätt säker slutsats i att det arbetas frenetiskt hos Pentax. Jag har fortfarande inte fått tillbaka min kamera och överväger att återgå till Canon. Det här kan ju ta hur lång tid som helst.


Erik
 

Mate74

Ny medlem
Här är en till med kameran (K-5) i Kungsör sen snart en månad. Mitt exemplar hade problem ungefär som trådstartarens. Har också fått höra att det jobbas med mjukvaran, även om jag inte helt förstår hur det hänger ihop. Hoppas bara att det går att fixa för kameran var en trevlig bekantskap så länge det varade...
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Ouch. Och jag som lider av bara knappt två veckor. Hade varit intressant med en inblick i hur servicen går tillväga. Väntar de på reservdelar? Har de extremt mycket att göra? Stränga förhållningsorder från Pentax Japan att inte yttra sig om hur utbrett problemet är? När jag lämnade in kameran skulle jag helst inte ta kontakt med Kameraservice Kungsör direkt, utan kolla med inköpsbutiken först hur det låg till.

Man förstår ju att Pentax har vibbar om att problem existerar. Man kan också förstå att de inte går ut med något officiellt om en såpass ny kamera som dessutom är flaggskeppet. Men av allt att döma så är det ju potentiella K5-köpare som uppenbarligen avvaktar. Nätet och forum är ju en av de främsta källorna för införskaffande av information vid kameraköp. Vilket är bäst? Låtsas som att allt är tiptop eller förklara att det finns problem på vissa punkter men att man jobbar febrilt på att lösa dem?

Har för övrigt fått brottas med K10an senaste dagarna, a.k.a Gamla Bettan. Luciafirandet på dagis kunde ha fått en annan dimension kan man lugnt påstå. Det är tungt att gå tillbaka, läskigt vad bortskämd man blev att kunna ta iso 6400-bilder utan att bry sig nämnvärt. Nu var det "aargh, jag måste gå över iso 400."
 

ErikStarck

Aktiv medlem
Ouch. Och jag som lider av bara knappt två veckor. Hade varit intressant med en inblick i hur servicen går tillväga. Väntar de på reservdelar? Har de extremt mycket att göra? Stränga förhållningsorder från Pentax Japan att inte yttra sig om hur utbrett problemet är?
Jag fick förklarat för mig av butiken att de väntade på en mjukvaruuppdatering och att Pentaxingenjörerna säkert jobbade så hårt de kunde för att lösa problemet.

Finns helt klart andra som är drabbade, t.ex. här:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/125614-sigma-30mm-f-1-4-low-light-auto-focus-c-accuracy-pentax-35mm-f-2-4-performance.html

men sedan läser man också andra som säger att autofokusen sitter där den ska. En tråd om att fotografera en svart katt i mörker:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/125630-can-k-5-auto-focus-black-cat-dark-room.html

Verkar alltså inte gälla alla kameror så då borde det vara ett hårdvaruproblem kan man tycka.


Erik
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Onödigt? Om det är vad som krävs för att fixa problemet så är det väl snarare nödvändigt.
Om det nu är så att det enda de gör är att invänta en firmwareuppdatering, så kan ju lika gärna jag sitta och vänta på en fimrwareuppdatering, och ha kameran tillhands. Det var så jag menade.

Men nu är det ju ändå bara en spekulation.
 

Ticko

Medlem
uffe stridsberg: Jag väntade och bytte själv upp mig från en Samsung GX-10 så vet hur du känner. K-5:an är bra på ISO iaf. Dock så önskar man alltid mindre brus efter nån vecka när man vant sig :) Det är som natt o dag mot de äldre kamerorna iaf.
Jag har objektiv, batterigrepp extrabatterier mm till K-5 och kan inte tänka mig nån annan kamera just nu.
Känns som om Nikon D7000 är det närmsta, men passar inte mig lika bra även om man bortser från utrustning jag redan har.

Var någonstans har du köpt den och fick den förklaringen?
Erik
Köpt/utbytt/ kontrollerat av Cyberphoto. Deras serviceavdelning kollade upp detta igår.

Jag kommer nog att köpa en ny K-5 när det är bekräftat att problemen är borta. Jag har ju fått prova att fota bilder nu på min dotter som skulle varit jättefina bara de var skarpa...inte kul. Jag verkligen avskyr när företag släpper ofärdiga produkter och litar/chansar på uppgraderingar. Sålänge det finns så kommer jag att lämna igen.
Vart tog kvalitekontrollen vägen?
 

bassa

Aktiv medlem
Front fokus K5-Kr

Jag köpte en Kr på Fotokungen i Stockholm, När jag sedan testade kameran hemma
fokuserade den uruselt. . Tillbaks till Fotokungen, och bytte till en k5. Hem och testade,
Samma fel.klart front fokus. särskilt i glödlampsljus. Då frågar man sig vad skall man ha alla dessa iso till
när kameran inte fungerar i svagt elljus exempelvis en julgran. Jag gick tillbaka med k5
och köpte istället en Nikon D90. och problemet var ur världen.Nu är det så att jag älskar Pentax, när de fungerar. och min nuvarande Kx funkar betydligt bättre, även om den i svagt ljus har svårt att fästa skärpan,men det är en annan sak. Problemet är ju när du fått grönt, eller pipsignal att skärpan är rätt.sen när du kollar så är bilden missad och i oskärpa. Jag förstår mig inte på Pentax, som skulle kunna vara ledande med sina digitalkameror, om inte det enorma slarvet, med koll av sina produkter förekom
Det kan väl inte ändå vara meningen att köparna, ska behöva påvisa för Pentax att deras kameror är felaktiga Som synes hoppas jag trots dålig bild att skärpan ligger ca: 10cm för nära på Kr- en
Tilläggas ska att Fotokungen var utmärkt trevliga och förstående.
 

Bilagor

Senast ändrad:

fikkser

Aktiv medlem
Jag köpte en Kr på Fotokungen i Stockholm, När jag sedan testade kameran hemma
fokuserade den uruselt. . Tillbaks till Fotokungen, och bytte till en k5. Hem och testade,
Samma fel.klart front fokus. särskilt i glödlampsljus. Då frågar man sig vad skall man ha alla dessa iso till
när kameran inte fungerar i svagt elljus exempelvis en julgran. Jag gick tillbaka med k5
och köpte istället en Nikon D90. och problemet var ur världen.Nu är det så att jag älskar Pentax, när de fungerar. och min nuvarande Kx funkar betydligt bättre, även om den i svagt ljus har svårt att fästa skärpan,men det är en annan sak. Problemet är ju när du fått grönt, eller pipsignal att skärpan är rätt.sen när du kollar så är bilden missad och i oskärpa. Jag förstår mig inte på Pentax, som skulle kunna vara ledande med sina digitalkameror, om inte det enorma slarvet, med koll av sina produkter förekom
Det kan väl inte ändå vara meningen att köparna, ska behöva påvisa för Pentax att deras kameror är felaktiga Som synes hoppas jag trots dålig bild att skärpan ligger ca: 10cm för nära på Kr- en
Tilläggas ska att Fotokungen var utmärkt trevliga och förstående.
Det ser ju inte OK ut, men den där testbilden skulle inte jag lita på. Tänk på att tyget är fullt av kontraster, det är måttbandet också, och fokuspunkten är rätt stor. Fast kanske inte riktigt så stor.
 

bassa

Aktiv medlem
Det ser ju inte OK ut, men den där testbilden skulle inte jag lita på. Tänk på att tyget är fullt av kontraster, det är måttbandet också, och fokuspunkten är rätt stor. Fast kanske inte riktigt så stor.
Jag hoppades det också. Men efter att ha provat båda kamerorna inomhus,på olika motiv
Och dessutom testat manuellt med mitt 50mm Pentax- a 1,7och stativ blev bilderna oskarpa när jag fick grönt.och klarsignal. Ställde jag däremot efter min egen syn och bortsåg i från grönt, eller klarsignal,blev bilderna skarpa.
. Och eftersom det funkar betydligt bättre och jag kan lita mer på klarsignalen, och få maximalt skarpt med deras billigaste kamera Kx, måste det tyvärr vara någon miss. Tråkigt
Men jag tror dom känner till problemet. Det är rätt många som upplever problemet och har samma uppfattning.
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Har nu fått besked om att min (inlämnad 1 dec) ska bytas mot en ny. Så jag piper iväg och hämtar direkt. Återkommer med rapport om det är nån skillnad.

Men jag fick ligga på butiken ordentligt för att få besked. Så sitt inte och vänta på att Kungsör ska höra av sig, ligg på återförsäljarna ni som har kameror ute på vift.
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Kan lugnt säga att den kameran jag fick ut nu är långt mycket säkrare på lågljusfokus i glödlampsljus. Tidigare brukade fokus ligga 10-15 cm framför vid motiv 20-40 cm bort, med "nästan" träff på kalibrering -10. Detta medförde såklart bakfokus i andra ljussituationer eller avstånd.

Nu träffar den rätt direkt utan finlir.

I butiken testade jag dessutom först ett nytt hus mot vitt papper. Där låg den karaktäristiska luftbubbelsträngen mitt i bild. Säljaren blev lite orolig, då han inte kollat upp rapporterna om detta så noga. Sista huset på hyllan visade svaga, svaga tecken på prickar på f22, men inte mitt i bild och inte alls så utbrett (mer som några enstaka små dammkorn). Eftersom jag vill ha kameran NU så fick det vara värt det.

Känner mig äntligen nöjd!

Men lite underligt är det då alla 3 kameror (inklusive min första) sannolikt kom från samma batch.

Då Kameraservice i Kungsör verkar ha en hel del att göra råder jag åter igen alla som har kameror på service att höra av sig till återförsäljarna och kolla läget. Min hade nämligen klassats som defekt och skeppats till Tyskland redan förra veckan, utan att de hört av sig. Så det kan vara värt det om man vill ha en ny innan jul.

/Danne
 

bassa

Aktiv medlem
Grattis va kul

Måste kännas skönt efter allt strul. Nu har du i mitt tycke den vackraste digitalkameran. Om bara Pentax förstod det och inte scabblade som domgör skulle dom snart vara störst . Som sagt grattis igen. Själv kör jag med min kx, som jag lyckades hitta bland många smått felaktiga, när det gällde af. och den är perfekt
Bengt
 
ANNONS