Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-5: problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Kickback

Medlem
Kanske inte, förflyttar jag mig ut i köket o testar med lite annat ljus från lysrör o spottar med högre kelvintal har jag upplevt att det fungerar bättre. Men samtidigt är säkert ljusstyrkan högre där, så du kan ha rätt...

Jag är vid sidan av detta mycket nöjd med uppgraderingen, K7->K5.
De problem jag upplevt är under dessa dåliga ljusförhållanden som jag har börjat lära mig att leva med dem nu när jag är medveten om att det gäller att vara observant och ev gå över till LV eller manuell justering.
Ingen höjdare, men det fungerar tillsvidare och vi får hoppas på en lösning som kan justera detta. Vissa har ju fått beskedet att pentax är medvetna om detta och att det jobbas på....
 

uffes

Aktiv medlem
Hoppas, hoppas...

Kanske inte, förflyttar jag mig ut i köket o testar med lite annat ljus från lysrör o spottar med högre kelvintal har jag upplevt att det fungerar bättre. Men samtidigt är säkert ljusstyrkan högre där, så du kan ha rätt...

Jag är vid sidan av detta mycket nöjd med uppgraderingen, K7->K5.
De problem jag upplevt är under dessa dåliga ljusförhållanden som jag har börjat lära mig att leva med dem nu när jag är medveten om att det gäller att vara observant och ev gå över till LV eller manuell justering.
Ingen höjdare, men det fungerar tillsvidare och vi får hoppas på en lösning som kan justera detta. Vissa har ju fått beskedet att pentax är medvetna om detta och att det jobbas på....

Jag vill också ha en K5:a - som fungerar, men har alltså inte beställt någon än. Det vore väl konstigt om inte Pentax känner till problemet efter alla forumreaktioner runt om i världen och det vore helt oförsvarligt om man inte tar tag i problemet även om det kommer att initialt kosta pengar för Pentax. Men vad är alternativet om det ska fortsätta att gå att sälja Pentax DSLR? Utmärkta Kameracervice i Kungsör säger ju öppet att det är ett problem och de väntar på en lösning. Hoppas, hoppas att det snart kommer positiva besked.

Uffe
 

beasten

Aktiv medlem
Bra att ni testar!

Bra att ni tittar över era hus och försöker testa om ert hus har felet.. Jag misstänker dock starkt att alla hus har autofokusproblem men det kan variera med olika objektiv. Det är vad jag tror. Tänkte idag ta lite inomhusbilder men kommer att använda manuell fokus. Det är i det fallet det som kan användas. LV-läget förvisso, men ihop med seriebild och snabba ryck är det ingen lösning. Såg att det var en som hade testat i detta forum och inte hade några problem. Jag är lite skeptisk.
Minska ljuset, ställ ner iso, ha stativ, och kör en serie med olika slutartider. Det verkar som om problemet ökar i förhållande till ljusmängdens avtagande.

Vet då Pentax om det hela? Jo då det vore konstigt annars. På mängder av forum diskuteras det hela. Jag antar att kunder har kontaktat sina inköpsställen.
Det kan ju vara så att man på Pentax haft lite för bråttom i sin lansering och hoppas lösa det hela efterhand och att det inte ska ta för lång tid. Men i mitt tycke vore det en synnerlig dålig strategi. Vad jag förstått hade ett av de andra stora märkena en vända med ett fokusproblem som tog lång tid att lösa. Det innebar att ett antal proffs bytte märke. Sådant kostar prestige och varumärkesvärde.....

Jag kommer i alla fall att vänta ett tag med systembyte och förutsätter att om det är så att man vetat om problemet dels kommunicerar det samt på något sätt kompenserar lojala kunder. Annars vete sjutton... Synd bara att kameran i stort sett är så bra som den är...Det gör det svårt att byta....
 

holmbo

Aktiv medlem
Såg att det var en som hade testat i detta forum och inte hade några problem. Jag är lite skeptisk.
Du tänker kanske på mitt inlägg tidigare. Det stämmer att problemet inte är löst. Jag tyckte vid den enkla test att jag hade ungefär samma ljusförhållende men så var inte fallet. Jag har fortfarande problemet kvar med andra ord. Tråkigt.

I dåligt ljus använder jag LV som faktiskt funkar riktigt bra nu, åven i dåligt ljus.
Jag behåller i alla fall min K5 och inväntar en lösning.

//Lars
 

Eilean

Medlem
Ok. Gjorde ett snabbt frihandstest vid dimrat glödljus, ISO 1600, 1/15, bl 2,8. Det var skillnad, förfokus ca 30-40 mm.
Jahapp, det var det!
 

pest

Aktiv medlem
Då har jag fått en ny kamera och har läst in v1.02. Har testat autofokusen med flera olika objektiv, dock ännu inte särskilt "vetenskapiigt". Har kortfattat följande uppfattning:

- Viss FF kvarstår med 18-55, dock inte så markant som tidigare
- Viss BF i vissa lägen med 35/2.4 och Tamron 17-50
- Viss FF med 21/3.2
- Bra utfall med 77/1.8

Vid bra dagsbelysning blir det för det mesta skarpt med ovanstående objektiv. Vid blandljus börjar viss avvikelse för att sedan slå igenom än mer vid glödljus.

Lite mer tankar:

- Det funkar bra med LV, vid många tillfällen kan man leva med att använda skärmen som sökare
- Noggrannhet vid fokusering är ett måste, speciellt vid dunkla förhållanden

Om det finns någon "normal" fokusavvikelse vet jag inte, men i min värld skall fokus ligga "spot on". Hoppas Pentax löser detta med ny FW. För jag vill inte vara utan kamera ytterligare 3 veckor...I övrigt är ju kameran kanon!
 

beasten

Aktiv medlem
Diskussionen går varm om k 5 och fokusproblem

Jag har idag börjat gräva i vad som händer om Pentax Inte löser detta inom rimlig tid.. Pengarna tillbaka återköp eller vad?
På ettt forum så läser man detta om problemen..........
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/128562-relevant-news-re-malfunctioning-auto-focus-under-artificial-light-8.html

Suck!

För fasen Pentax låt oss veta , Hör av er till användarna berätta, eller så returneras ett antal K 5 or.. för gott Inte så kul för någon part. Jag har börjat ta fram kartongerna.... Med visst vemod ska det sägas,, men ändå..
 

fikkser

Aktiv medlem
Då har jag fått en ny kamera och har läst in v1.02. Har testat autofokusen med flera olika objektiv, dock ännu inte särskilt "vetenskapiigt". Har kortfattat följande uppfattning:

- Viss FF kvarstår med 18-55, dock inte så markant som tidigare
- Viss BF i vissa lägen med 35/2.4 och Tamron 17-50
- Viss FF med 21/3.2
- Bra utfall med 77/1.8

Vid bra dagsbelysning blir det för det mesta skarpt med ovanstående objektiv. Vid blandljus börjar viss avvikelse för att sedan slå igenom än mer vid glödljus.
Jag tycker det låter som ett ologiskt testresultat. Säger inte att det är fel, men hur kan kameran fokusera framför med vissa objektiv och bakom med andra objektiv i glödljus medan samtliga fokuserar rätt i dagsljus? Får du samma resultat om du byter testobjekt?

Till alla i tråden. Om ni inte vet exakt vad ni gör när ni fokustestar kommer ni inte få ett resultat som går att lita på. Talar av egna erfarenheter när jag slösat bort timmar på odugliga test. Det är inte bara fota mot något godtyckligt objekt med ett måttband bredvid.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Till alla i tråden. Om ni inte vet exakt vad ni gör när ni fokustestar kommer ni inte få ett resultat som går att lita på. Talar av egna erfarenheter när jag slösat bort timmar på odugliga test. Det är inte bara fota mot något godtyckligt objekt med ett måttband bredvid.
Beror på hur illa drabbad ens kamera är. Min frontfokuserar så tydligt att det går bra med vad som helst, en vägg, en tavla, en person. Går ljuset under EV 4 så blir inga bilder i fokus (förutom kit-zomen i 55mm läge av någon underlig anledning).
 

fikkser

Aktiv medlem
Mjo, har följt några trådar på pentaxforums. Verkar klurigt.

Det jag mest ville säga var att det är lätt att hitta fokusfel som kanske inte finns.
 

Eilean

Medlem
Jag har använt denna metod och mätark för att testa fokus.
http://focustestchart.com/focus21.pdf

Jag har ocksa mailat Pentax Sverige, beskrivit problemen och fick följande svar från dem:

Hej Gunnar.

Serviceverkstan skall kolla på detta för dig.
Du kommer förmodligen att få skicka in kameran till dem om det inte hjälper med en firmwareuppgradering.
Men de vet vad som behöver göras.
Jag vidarebefordrar detta mail till verkstaden, Kameraservice Kungsör, som är dem som har hand om Pentax i Sverige, så återkommer de till dig
!

Något senare fick jag följande mail från Kameraservice:

Hej Gunnar!
Tyvärr så har vi inte fått någon lösning ännu på problemet, vi kan återkomma till dej så fort vi får en lösning från Pentax.
Undertiden så kan du använda Live View vid fotografering i mörkare omgivning, där är det inget problem med focuseringen. Med den nya mjukvaran 1.02 så går det fortare att focusera i live view än tidigare.

När vi får en lösning så måste antagligen din kamera in hit, då kan du ju skicka med objektivet som du har problem med frontfocus så justerar vi det då, eller om du vill ha det justerat tidigare så kan du skicka in det innan men den bästa justeringen blir om vi justerar den tillsammans med kameran.
Har du provat att själv justera i kameran? (det står i manualen hur du ska göra)
 

fikkser

Aktiv medlem
"ALL K-5 have this problem.

I tested one by one, more than 100 units of K-5, since I have a shop specializing in Pentax (Pentaxeros.com Store), Even the latest 398xxxx series cameras, and ALL have this problem.

Pentax has told me personally that is a firmware problem."

Om den stollen talar sanning finns det hopp. Dock låter det inte som något de fixar på ett par dagar.
 

Mate74

Ny medlem
Tester och måttband har varit helt överflödigt på de två K5-exemplar jag haft. Inomhusbilder jag försökt ta med fokusavstånd på ca 4 meter med 18 mm brännvidd har gett skärpa vid ca 2 meter. Syns redan i sökaren.
 

fikkser

Aktiv medlem
Tester och måttband har varit helt överflödigt på de två K5-exemplar jag haft. Inomhusbilder jag försökt ta med fokusavstånd på ca 4 meter med 18 mm brännvidd har gett skärpa vid ca 2 meter. Syns redan i sökaren.
Fotar du i 18mm med f4 på ett objekt 4 meter bort har du skärpa från och med 202cm till i princip oändlighet med apsc.
 

beasten

Aktiv medlem
Fortfarande inte ett ljud om en fix,eller vad det är!

Tittar lite förstrött på packmaterialet till K 5:an . Hitills har det inte kommit fram någonting som säger att en fix är på gång. I länken nedan så finns det en användare som testat med mängder av objektiv och kommit fram till genomgående fokusproblem vid dåligt ljus.

Konstigt..?, vissa Nikon med samma sensor diskuteras också på olika forum och att de skulle ha problem med korrekt fokus.. Frågan är hur utbrett det är... Jag börjar misströsta och räknar just nu på ett totalt systembyte.. K 10.an gör jobbet men räcker inte till för mina behov... Så händer det inte något snart åker huset tillbaks.....och ett nytt märke tar plats i min kameraväska.. Synd på så rara ärter, men fungerande fokus är ett måste idag...

http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/128562-relevant-news-re-malfunctioning-auto-focus-under-artificial-light-16.html
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Äras den som äras bör..

Jag fick tillbaka min K5 från Kungsör. Vet inte vad dom gjort, för enligt uppgift väntar dom fortfarande på en lösning från Pentax.

I vart fall fokuserar min kamera nu helt perfekt både med original och piratobjektiv. T.o.m. min K20 blev spöad.

..och eftersom jag inte har några fläckar på sensorn verkar det som om jag har mitt på det torra nåt år framåt.

Livet leker
lma
 

beasten

Aktiv medlem
Finns det en fix?

Är det testat i glödljus eller lampor sämre ljusförhållanden och då inget fokusfel alls? Verkar i så fall mycket mystiskt. Mitt ex fungerar ok i dagsljus, sämre i blandljus på en glidande skala... Det vore synnerligen intressant att få veta om det finns en hemlig fix...

Testa Gärna AF mot oranga och gula föremål i glöd eller lysrörsljus...Ej blandljus, fokuserar den då korrekt så är jag mycket förundrad... Fullt öppen bländare och på stativ inte för häftigt pådragen ISO 1,5 meters håll till objektet...


Jag fick tillbaka min K5 från Kungsör. Vet inte vad dom gjort, för enligt uppgift väntar dom fortfarande på en lösning från Pentax.

I vart fall fokuserar min kamera nu helt perfekt både med original och piratobjektiv. T.o.m. min K20 blev spöad.

..och eftersom jag inte har några fläckar på sensorn verkar det som om jag har mitt på det torra nåt år framåt.

Livet leker
lma
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
lite ovetenskapligt..

..inget rakt föremål för fokus,men för mig ser det perfekt ut. Fokuserat i den nedre kanten på näbben, Sigma 105 2,8, avstånd ca 1,5 m.

lma
 

Bilagor

ANNONS