Annons

Objektiv till K20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Jag har letat på forumen utan att finna vilka av Pentax äldre optiker som passar till K20D och vilka funktioner som fungerar, tex grön lampa vid fokus, ljusmätning mm, samt hur man mäter om detta inte fungerar. Med eller utan adapter av nåt slag.
Funderar på att skaffa ovan kamera men behöver mer kunskap för att kunna fynda bland objektiv ;)

Om nån har kunskap i frågan eller en länk att hänvisa så bugar jag och tackar för hjälpen/Sture
 

Jimfear

Aktiv medlem

uffes

Aktiv medlem
Jag har letat på forumen utan att finna vilka av Pentax äldre optiker som passar till K20D och vilka funktioner som fungerar, tex grön lampa vid fokus, ljusmätning mm, samt hur man mäter om detta inte fungerar. Med eller utan adapter av nåt slag.
Funderar på att skaffa ovan kamera men behöver mer kunskap för att kunna fynda bland objektiv ;)

Om nån har kunskap i frågan eller en länk att hänvisa så bugar jag och tackar för hjälpen/Sture
Alla med K-bajonett eller e-gänga via adapter funkar. Men det ska sägas att ljusmätningen fungerar dåligt med äldre objektiv än Pentax-A-serien. Man måste räkna med att kompensera och det kan vara åt båda håll beroende på vilken bländare man väljer. Bäst omkring f.4 eller 5,6.
Bäst fungerar ljusmätningen med äldre objektiv på K100-serien enl. min erfarenhet och då nästan klockrent. 1/2 steg fel kan man få men det spelar ju ingen roll. Men bakåtkompabiliteten är ju märkets kanske största förtjänst. Själv använder jag Novoflex-telen från 60- och 70-talet på min gamla K100:a. De gluggarna har förvalsbländare och med inställning "AV" på väljarratten behöver ljuset inte mätas före exponering. Det gör kameran vid exponeringstillfället och väljer rätt slutartid. Suverän funktion tycker jag.

Uffe
 

holmbo

Aktiv medlem
På Pentax.se finns en del info om inställningar mm för olika typer av objektiv.

http://www.pentax.se/se/Lenses_compability.html

För objektiv utan A-läge (automatbländare) gäller att man ställer in "användning av bländarring" = tillåten. Det görs i menyn C / Spec. inst. Annars blinkar det i displayen och det går inte att trycka av någon bild.

//Lars
 

Sture E.

Aktiv medlem
Jag får buga och tacka för all er hjälp! Och Uffe, de gamla objektiven verkar inte gå av för hackor, av dina bilder att döma. Nu kan jag skaffa kameran och känna mig trygg vid val av optik.
En liten fråga bara, vad betyder M42-gänga?
Än en gång, ett stort tack!
 

holmbo

Aktiv medlem
Äldre pentaxkameror hade inte bajonettfattning på objektiven. Då använde man i stället gänga och man fick alltså skruva på objektivet på kamerahuset. Gängan heter M42 därav namnet. För att använde dessa objektiv på moderna kamerahus så måste man skaffa en så kallad M42-adapter. Adaptrar finns att köpa av olika fabrikat. Pentax egen "faller in" i bajonetten på kamerahuset och påverkar inte fokusavståndet. Vissa tredjepartsadaptrar bygger ut lite på höjden vilket gör att man inte kan fokusera på oändligt avstånd. Jag kan inte marknaden där och kan inte säga vilka som är säkra förutom Pentax egen.

Pentax Takumarobjektiv (med vissa undantag) har denna gänga.

//Lars
 

uffes

Aktiv medlem
Novoflex är bra

Jag får buga och tacka för all er hjälp! Och Uffe, de gamla objektiven verkar inte gå av för hackor, av dina bilder att döma. Nu kan jag skaffa kameran och känna mig trygg vid val av optik.
En liten fråga bara, vad betyder M42-gänga?
Än en gång, ett stort tack!
Novoflexgluggarna är bra, inte tu tal om det. 400:an är klumpig men med bälg har man en fantastisk närgräns. Men använder mest 240:an. Man slipper ju ljudet från ett autofokusobjektiv vid djurfotografering.
För att lättare ställa skärpan ska jag skaffa en ny fokusskiva med snittbild. Borde egentligen sitta i från början.....
Lycka till med en Pentaxkamera!

Uffe
 
ANNONS