Annons

Så har jag bytt till Pentax...

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Så var det gjort, systembytet är klart och jag tänkte ge mig på bakåtkompabiliteten och prova lite äldre gluggar på huset mest för skojs skull.
Jag undrar om det är några speciella jag bör akta mig för eller hålla ett extra öga efter när jag lusläser listorna... Finns ganska många märken som gjort objektiv passande pentax förr i tiden!

Manuell fokus är inga problem och jag tycker mest det är roligt, ska kanske tilläggas :)

Alla tips uppskattas, generella såväl som mer precisa!
 

Kustbo

Aktiv medlem
Grattis och välkommen till Pentax familjen ;-)

Du har massor med kul gluggar att välja på om Du gillar manuellt Du får en del hjälp på Pentax via gröna knappen men det vet Du säkert redan?!

Själv skaffade jag ett Sigma Mini Wide 28mm f2,8 för en liten peng och det funkar hur bra som helst när man får kläm på MF och ljusstarkare än kit zoomarna, ska skaffa flera manuella framöver när nya huset är hemma.

Har du inte hittat denna sida ännu http://www.l-foto.se/ så kolla in den mycket beg prylar till vettiga priser.

Vad Du behöver för gluggar beror ju på vad och hur Du fotar så lite mera info om det så kommer fler precisa tips!

Vad blev det för modell då?
 

Vanheden

Aktiv medlem
Grattis och välkommen till Pentax familjen ;-)

Du har massor med kul gluggar att välja på om Du gillar manuellt Du får en del hjälp på Pentax via gröna knappen men det vet Du säkert redan?!

Själv skaffade jag ett Sigma Mini Wide 28mm f2,8 för en liten peng och det funkar hur bra som helst när man får kläm på MF och ljusstarkare än kit zoomarna, ska skaffa flera manuella framöver när nya huset är hemma.

Har du inte hittat denna sida ännu http://www.l-foto.se/ så kolla in den mycket beg prylar till vettiga priser.

Vad Du behöver för gluggar beror ju på vad och hur Du fotar så lite mera info om det så kommer fler precisa tips!

Vad blev det för modell då?
Tänkte främst se om det finns några roliga macro eller telegluggar som rekomenderas, fasta brännvidder så långt det går, men jag är inte helt emot zoom ska nog sägas! En bra vidvinkel hade nog varit roligt för lite experiment, även om jag siktar på att skaffa nig en hyffsad zoom i dom brännvidderna.

Det blev till sist en K-r att börja med. Jag var lite orolig över dom utspridda problemen jag läst om här och var på K-5:an, som jag mitt förstaval, K-7an verkade vettig men riktigt höga iso verkar intressant så till sist så fick det bli en K-r i väntan på goda nyheter runt 5:an.

Ska spana in l-foto och ebay :)
 

Kustbo

Aktiv medlem
Kolla även FS egen säljsida de finns en del här med!!

Låter som ett klokt val jag har också fått lite kalla fötter för K-5 och K-7 är ju inte lika bra på höga ISO så jag velar mellan K-r och K-x, tar gärna lite feedback på vad Du tycker om Din!

Ska helt klart försöka få tag på ett fast tele framöver, MF är ju inget problem emd Live view på kameran det har inte min nuvarande och så är den dålig på ISO ;-(
Så byte är nädvändigt.
 

Vanheden

Aktiv medlem
Kolla även FS egen säljsida de finns en del här med!!

Låter som ett klokt val jag har också fått lite kalla fötter för K-5 och K-7 är ju inte lika bra på höga ISO så jag velar mellan K-r och K-x, tar gärna lite feedback på vad Du tycker om Din!

Ska helt klart försöka få tag på ett fast tele framöver, MF är ju inget problem emd Live view på kameran det har inte min nuvarande och så är den dålig på ISO ;-(
Så byte är nädvändigt.
Jag valde K-r för den är inte så fasligt dyr här i Finland, ca 4800 och då ingick kitgluggen. Samma pris för bara huset så den fick jag på köpet, tänker jag.

Återkommer med rapport om en vecka eller så när jag fått lite grepp om den. Spontant så är det ju en väldigt liten och användarvänlig (inte bara kreativa fältet på ratten) kamera, två av dom kategorier jag inte alls bryr mig om :p

E-bay verkar ha en hel del intressant för såna som mig, som inte har några problem med manuell fokus eller objektiv i gjutjärn! Nu ska man bara lista ut vad som är något att ha... fotosidans recentionsbank är inte så lättarbetat.
 

quarc

Aktiv medlem
Välkommen.

Du skall vara lite försiktig med gamla objektiv som inte är Pentax orginal. Det finns nämligen en avart av K-fattningen som jag tror det var Ricoh som tog fram när de lade till AF eller nåt i den stilen. De tog fram den parallellt med att Pentax tog fram nästa generation K-fattning, så det sitter skruvar på fel ställen, och objektivet fastnar på huset och är svårt/omöjligt att få loss. Så om objektivet inte är Pentax kolla ALLTID fattningen noggrannt innan du testar på kameran. Sitter det skruvar eller finns hål där det inte finns något på ett modernt objektiv, då skall du akta dig.

Så länge det är pentax, så funkar allt.

/PA
 

Vanheden

Aktiv medlem
200/2.5 låter inte så illa, kanske fram mot vårkanten eller sommaren! Nu klarar jag mig med korta telen, något macro och lite vidvinkel.
Ska nog hålla mig till pentax-märkta gluggar för säkerhets skull.


Tänkta upplägget för stunden är kittgluggen 18-55, ett 135/3.5 och ett 100/4 macro.

Någon som har ett spontantips på en äldre bra glugg runt 24(eller mindre)-35mm?
 

Jimfear

Aktiv medlem
Om du inte har något emot att skaffa en adapter för M42 objektiv så såg jag ett par riktigt fina objektiv på Wibergsfoto sidan. Tänker då på SMC Takumar 55mm 1.8 och särskilt SMC Takumar 35mm 3.5. Båda dessa är väldigt bra men 35:an har det där lilla extra, och dessutom brukar det vara billigt. Båda objektiven finns även med K fattning ifall du inte orkar med skruvgängan.

Tyvärr verkar den butiken ta lite överpris för dessa. Det samma gäller för övrigt också för L-foto som var uppe tidigare, de tar överpris på nästan allt tycker jag. Tradera eller Ebay är bra ställen att leta på, sen finns ju förutom fotosidans egna marknad även pentaxforums.com marknad som har mycket saker.

Ett tips på tele också, SMC Pentax 135mm f/2.5. Helt underbart objektiv!
 

Pellerin2

Aktiv medlem
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/
http://www.mflenses.com/lens-review

Två sidor som jag brukar kolla på när jag är intresserad av något äldre manuellt objektiv som är till salu. Annars är det bara att googla, det finns nästan alltid info att hitta om man letar lite.

För övrigt är du varmt välkommen till Pentax. Tycker att stämningen på Pentaxdelen av forumet är något mer sansad än på vissa av de andra kameratillverkarnas delar. Inte lika många fanatiker liksom....
 

jido

Aktiv medlem
Välkommen.

Du skall vara lite försiktig med gamla objektiv som inte är Pentax orginal. Det finns nämligen en avart av K-fattningen som jag tror det var Ricoh som tog fram när de lade till AF eller nåt i den stilen. De tog fram den parallellt med att Pentax tog fram nästa generation K-fattning, så det sitter skruvar på fel ställen, och objektivet fastnar på huset och är svårt/omöjligt att få loss. Så om objektivet inte är Pentax kolla ALLTID fattningen noggrannt innan du testar på kameran. Sitter det skruvar eller finns hål där det inte finns något på ett modernt objektiv, då skall du akta dig.

Så länge det är pentax, så funkar allt.

/PA
Jag fick ett Sigmaobjektiv att fastna på ett Pentax Geek meet en gång. En förskräcklig historia som slutade lyckligt den gången. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=109656
 

xrp

Aktiv medlem
Du skall vara lite försiktig med gamla objektiv som inte är Pentax orginal. Det finns nämligen en avart av K-fattningen som jag tror det var Ricoh som tog fram när de lade till AF eller nåt i den stilen. De tog fram den parallellt med att Pentax tog fram nästa generation K-fattning, så det sitter skruvar på fel ställen, och objektivet fastnar på huset och är svårt/omöjligt att få loss. Så om objektivet inte är Pentax kolla ALLTID fattningen noggrannt innan du testar på kameran. Sitter det skruvar eller finns hål där det inte finns något på ett modernt objektiv, då skall du akta dig.

Så länge det är pentax, så funkar allt.
quarc har alldeles rätt, det är Ricohs Kr-fattning som är ondska för Pentax med AF! Mao, om fattningen heter samma som din kamera så passar det inte, lätt att minnas! :)

Det är noga att kolla just vad fattningen heter eftersom åtminstone även Sigma tillverkade objektiv med Kr-fattning utöver de med vanlig K, och det kanske finns andra som också gjorde det.

Skulle man plötsligt ändå sitta med ett objektiv med Kr-fattning och vilja ha det på sin AF-Pentax så går det (ganska enkelt) att bygga om det så att objektivet blir ofarligt.

En bra försiktighetsåtgärd är att lära sig var på objektivet som Pentax placerat skruvdrivningen för autofokusen så att man själv kan se efter om det sitter någon skum kontakt just där.
 

uffes

Aktiv medlem
quarc har alldeles rätt, det är Ricohs Kr-fattning som är ondska för Pentax med AF! Mao, om fattningen heter samma som din kamera så passar det inte, lätt att minnas! :)

Det är noga att kolla just vad fattningen heter eftersom åtminstone även Sigma tillverkade objektiv med Kr-fattning utöver de med vanlig K, och det kanske finns andra som också gjorde det.

Skulle man plötsligt ändå sitta med ett objektiv med Kr-fattning och vilja ha det på sin AF-Pentax så går det (ganska enkelt) att bygga om det så att objektivet blir ofarligt.

En bra försiktighetsåtgärd är att lära sig var på objektivet som Pentax placerat skruvdrivningen för autofokusen så att man själv kan se efter om det sitter någon skum kontakt just där.
Det är Ricoh Rikenon"P" -linser som kan vålla problem. Alltså en "P-inställning" på bländarringen.

Uffe
 

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
Kolla även FS egen säljsida de finns en del här med!!

Låter som ett klokt val jag har också fått lite kalla fötter för K-5 och K-7 är ju inte lika bra på höga ISO så jag velar mellan K-r och K-x, tar gärna lite feedback på vad Du tycker om Din!

Ska helt klart försöka få tag på ett fast tele framöver, MF är ju inget problem emd Live view på kameran det har inte min nuvarande och så är den dålig på ISO ;-(
Så byte är nädvändigt.
Jag skulle vilja säga att om du har pengarna så är det bättre att köpa K-r. Har K-x och de få saker man saknar (förutom WR) finns på K-r.
 

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
Tackar för tipset, har inte bestämt ännu så bra att få sån input.
Om jag ska räkna upp vad jag menar så är det följande:
Högupplöst skärm (=skarp)
AF-punkter i sökaren
Ännu bättre ISO-prestanda
Något bättre sökare (sägs det)
Snabbare AF
Snabbare sekvenstagning

Sedan kan man ju handhålla hdr, det är ju en trevlig detalj :D
 

xrp

Aktiv medlem
Det är Ricoh Rikenon"P" -linser som kan vålla problem. Alltså en "P-inställning" på bländarringen.

Uffe
Precis, och det är placeringen av kontakten som kommunicerar det läget till kameran som sammanfaller med placeringen Pentax af-skruv.

Någon kanske redan listat ut det, men min sista systemkamera för vanlig film var en Ricoh XR-P så jag har ett par objektiv med den fattningen liggandes...
 

Vanheden

Aktiv medlem
Kolla även FS egen säljsida de finns en del här med!!

Låter som ett klokt val jag har också fått lite kalla fötter för K-5 och K-7 är ju inte lika bra på höga ISO så jag velar mellan K-r och K-x, tar gärna lite feedback på vad Du tycker om Din!

Ska helt klart försöka få tag på ett fast tele framöver, MF är ju inget problem emd Live view på kameran det har inte min nuvarande och så är den dålig på ISO ;-(
Så byte är nädvändigt.
Nu har jag hunnit leka lite med Kr:en och är redo att säga något om den!

Första intrycket är ju... plast. Den är gjord av plast. Jag kommer nu senast från en canon Dxx och dessförinnan en helmanuell halvformatare så det spelar såklart in.

Greppet är förvånandsvärt bra, passar som handsken fast inte med handskar, ligger bra i handen helt enkelt och fingrarna ligger bra på huset.

Iso´n är ju helt otrolig, bilderna blir helt okej med kitgluggen, har inte hunnit bedöma riktigt med 135:an än. En massa skoj grejjer inbyggt i huset redan, en photoshop light kan man väl säga med olika effekter och filter att leka med om andan faller på.

Snabb som ögat är den, 6b/sek tror jag specifikationen säger. Kan inte säga emot, undan går det. AF:en är inte alls dålig, hittar även i svagt ljus även om man kanske får rikta mot en kontrast ibland.

Batteriet laddar fort, 240 minuter tror jag manualen säger. Hur länge den räcker kan jag inte svara på men den klarar då en heldag i minusgrader.

Liveview är skoj och bra i folksamlingar, bara att sträcka upp kameran och komponera som behagar, istället för att chansa sig fram.

Sökaren är klar och fin, vald AF punkt lyser upp även om jag gärna hade sett att jag kunde få fram alla samtidigt.

HDR funktionen kan jag inte säga någon om än för den har jag inte hunnit prova ordentligt, men nightscene läget var imponerande! Klockrena bilder på iso 6400!

Jag är kort sagt väldigt impad av vad den klarar av att prestera!

Rekommenderas starkt, det är väldigt, väldigt mycket kamera för pengarna! Men var bara medveten om att det är plast, den är liten och den är lätt utan vädertätning.
 
ANNONS