Annons

Hur Bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

icehacker

Aktiv medlem
Tänkte på Pentax nya 18-135mm WR objektiv. Ni som har detta kan ni ge en kort recention.
är mest intresserad av hur bildkvaliten blir, alltså om det är skarp. Är det värt pengarna eller ska jag hellre lägga dem på något annat objektiv?
Tyvärr inte fått tillfälle att prova det ännu, därför denna fråga.

Jag äger några gluggar sedan innan men bildkvaliten skiftar.

Pentax 17-70mm är en besvikelse, men jag hade kanske för höga förhoppningar men för det priset så borde det prestera bättre. det blir liksom aldrig riktigt skarpt.

Pentax 55-300mm inte superskarpt men för de slantarna hade jag heller inga större krav.
Men ändå, rätt nöjd.

Sigma 18-55 EX makro. Ett helt ok objektiv, presterar bra enligt mig.

Tamron 90mm SP finns nog inget objektiv som är lika privärt i makrosegmentet.

Pentax nya 100mm WR makro. värt varenda krona med vädertätningen och bilderna blir kanon.

Finns säkert flera av er som har divergerande uppfattningar men detta är min åsikt och kameran jag använder är trotjänaren K20D.
skulle vara kul och se om det blir annorlunda om man skruvar på K-7 eller K-5
på ovan nämda objektiv.

Så ni som äger o använder 18-135mm ös på med recentioner.!
 

uffes

Aktiv medlem
Fokusjustering

Tänkte på Pentax nya 18-135mm WR objektiv. Ni som har detta kan ni ge en kort recention.
är mest intresserad av hur bildkvaliten blir, alltså om det är skarp. Är det värt pengarna eller ska jag hellre lägga dem på något annat objektiv?
Tyvärr inte fått tillfälle att prova det ännu, därför denna fråga.

Jag äger några gluggar sedan innan men bildkvaliten skiftar.

Pentax 17-70mm är en besvikelse, men jag hade kanske för höga förhoppningar men för det priset så borde det prestera bättre. det blir liksom aldrig riktigt skarpt.

Pentax 55-300mm inte superskarpt men för de slantarna hade jag heller inga större krav.
Men ändå, rätt nöjd.

Sigma 18-55 EX makro. Ett helt ok objektiv, presterar bra enligt mig.

Tamron 90mm SP finns nog inget objektiv som är lika privärt i makrosegmentet.

Pentax nya 100mm WR makro. värt varenda krona med vädertätningen och bilderna blir kanon.

Finns säkert flera av er som har divergerande uppfattningar men detta är min åsikt och kameran jag använder är trotjänaren K20D.
skulle vara kul och se om det blir annorlunda om man skruvar på K-7 eller K-5
på ovan nämda objektiv.

Så ni som äger o använder 18-135mm ös på med recentioner.!
Blir inte riktigt skarpt skriver du. Mina egna erfarenheter med K20 är att det kan behövas en fokusjustering via menyn och som kan användas individuellt för en massa olika objektiv och som kameran identifierar. Har du provat detta?
Av de gluggar du räknar upp så har främst min fru men även jag stor erfarenhet av 55-300:an och den presterar mycket bra vill jag påstå och då mest i kombination med K100D.

Mvh
Uffe
 

Gimbal

Aktiv medlem
Kommer i håg att jag tittade på en del testbilder i något forum när den var ny. Folk prisade bildkvaliteten och jag undrade i mitt stilla sinne om de tittade på samma bilder som jag för skärpan var riktigt dålig utåt kanterna. Minns att jag tänkte att den är inget för mig.
 

fikkser

Aktiv medlem
Läst ganska många missnöjda kommentarer kring det på pentaxforums. Har inte provat det själv så jag vet inte.

Måste man in och justera fokusen i kameran är det bara skicka in objektivet. Blir aldrig bra med egen justering enligt mina erfarenheter särskilt inte med en zoom.
 
ANNONS