Annons

Från Aperture till Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Blander

Aktiv medlem
Har hela fotosamlingen i Aperture på min Mac. Avser flytta allt till en PC med Elements. Vill ju att originalbilder och editerade versioner blir kopplade på samma sätt i nya programmet som i gamla.

Någon som har förslag på hur man genomför det utan att behöva ägna dagar åt att pyssla med varje enskild bild?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan inte hjälpa dig med din fråga, men jag har använt Elements från 2 till 10 som jag har nu, men har ännu inte använt Elements för bildbibliotek. Är du säker på att du vill det? Jag tänker på alternativet Lightroom som jag köpte när 4:an kom ut, det är utmärkt för import och hantering av bildfiler. LR räcker dock inte till alla bilder så PSE behövs det också, men det är smidigt att gå från LR till PS för den extra behandlingen
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Någon som har förslag på hur man genomför det...
Det kan du tyvärr glömma. Om du verkligen måste byta plattform finns det lite olika vägar att gå, men ingen är skitenkel. Om du istället för Elements tänkt köra Lightroom blir det lite lättare att byta, men inte så att du bara kan flytta över rubbet och både behålla RAW-filerna, justeringarna som de är och kopplingen däremellan.

Vad du kan göra är ju att exportera de redigerade bilderna i något färdigt format som JPEG eller TIFF och importera dem till nya programmet. Så kan du göra samma sak med RAW-filerna och lagra dem i en parallell struktur (eller bredvid varandra i samma om du föredrar det) för att ta fram om du behöver göra nya justeringar i de gamla bilderna. Inte optimalt, men jag kan inte se någon bättre väg.

Hoppas nu att någon annan kommer in och rättar mig genom att säga att det numera är fixat så att det går att flytta enklare mellan plattformarna. Jag tror tyvärr inte det, men hoppas som sagt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hoppas nu att någon annan kommer in och rättar mig genom att säga att det numera är fixat så att det går att flytta enklare mellan plattformarna. Jag tror tyvärr inte det, men hoppas som sagt.
Det borde i vart fall vara möjligt att bevara sådant som nyckelord genom att exportera respektive importera bilderna med tillhörande IPTC fil.
Inställningar för hur bilden ser ut går dock fortfarande förlorade.

Ett alternativ kanske kunde vara att låta windows maskinen agera server och dela ut RAW filerna så att macen kunde nå dem. Då borde det vara möjligt att låta Aperture återknyta sina referenser till bilderna som då borde kunna nås som en nätvärksvolym.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Det borde i vart fall vara möjligt att bevara sådant som nyckelord genom att exportera respektive importera bilderna med tillhörande IPTC fil.
Inställningar för hur bilden ser ut går dock fortfarande förlorade.
Ah, smart tänkt. Det borde absolut gå. Men som sagt får man inte med sig justeringarna. För mig vore det ett väldigt stort avbräck, men det kanske TS kan leva med.
 

Blander

Aktiv medlem
Tiff eller psd?

Planerar nu att exportera de editerade versionerna och lägga dem i en mappstruktur årtalsvis. (Sedan gör jag nog motsvarande med originalen. ).
Men ska jag välj Tiff eller PSD-format vid exporten?
Och om jag väljer Tiff - är det 8 eller 16 bit? Båda alternativen finns.
 
ANNONS