Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-3

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Första intrycket!

Hämtade ut min K-3:a på lunchrasten. Har inte hunnit mycket men ett första intryck har jag i alla fall fått trots att jag bara pillat på den under en timme.

Sökaren - Märkbart bättre!!!
Slutaren - Wow! Ännu bättre! Välljud, tyst och mjuk.
LiveView - "Snabb" AF och äntligen focus peaking.
Ergonomi och byggkvalitet - Trodde inte att det gick att göra det bättre än K-5:an men jodå. Reglage, knappar och luckor är förfinade. Greppet är djupare än K-5/K-7 men visst kommer jag att sakna K-5 Limited Silvers specialgrepp.
 

Tohed

Aktiv medlem
Beställd nu :)
Ser fram emot att testa autofokusen om den blivit snabbare. Hockeyfotografering står på programmet.
 

quarc

Aktiv medlem
Mig spelar det ingen som helst roll vad det står på kameran så länge kameran är vad jag vill ha. Just nu är K-3 svårslagen. Helst skulle jag nog ha en helt svart kamera utan märkning på alls :)
 

phool

Aktiv medlem
Jag har nästan alltid använt mig av Nikon, men skulle inte tveka en sekund med att ta K3 framför D7100. Pentaxen är betydligt mer påkostad och är överlag en fräschare kamera.
Verkar välbyggd och lättarbetad. Att Ricoh har köpt Pentax är bara positivt.
 

x-country

Aktiv medlem
Eye-Fi anpassning direkt i kameran!

Jag kan med stor glädje meddela att K-3:an har möjlighet att anpassa Eye-Fi funktioner direkt i kameran via menysystemet. Återkommer med en utförlig beskrivning.
 

chickenphone

Aktiv medlem
En fråga till er som fått kameran. Ang, focus peaking, fungerar den även vid filmning, lite oklar information om detta man läser tester på PF mm, är minst sagt väldigt sugen på en K3:a...
/Tobias
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Därför du bytt namn för tredje gången?
Ombyte förnöjer "Affe" :). Alvarligt talat är jag mycket seriös, har haft en hel del kameror och dom som köpt mina mycket välvårdade begagnade kameror/objektiv har alltid varit extremt nöjda till skillnad från vissa personer som använder kamerorna som hammare och fil............................
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
En sak till förresten, har blivit lovad att få låna en K-3 under några timmar den 16:e så jag återkommer med intryck efter det..............................
 

x-country

Aktiv medlem
En fråga till er som fått kameran. Ang, focus peaking, fungerar den även vid filmning, lite oklar information om detta man läser tester på PF mm, är minst sagt väldigt sugen på en K3:a...
/Tobias
Så vitt jag vet kan man inte använda FP under filmning. Men vi kan väl hoppas på en firmware-release som tar hand om det önskemålet.
 

fuzz4brains

Aktiv medlem
Jag är en svag människa....försökte hålla emot men det slutade ändå med att jag hämtade ut en K3:a igår....
Jag hade tänkt vänta på mer utförliga tester innan jag skulle besluta mig men en förestående resa till Indien skyndade på beslutsprocessen.
Mina första reflektioner efter att ha enbart ha testat hemma i lägenheten är följande (jag ger mig inte in i någon jämförelse med andra märken...).

Hela bygget andas kvalitet, den ökade vikten mot K5:an märks men är inte störande, det enda som känns lite rackigt är "låsarmen" till funktionsratten. Ergonomin känns bra men jag hade föredragit om AF-knappen hade fått sitta på samma plats som på K5, nu känns det som att jag måste leta med tummen för att hitta den. En vanesak förmodligen. Vredet för filmning är ett lyft och förenklar så det kan kanske bli lite mer filmsekvenser i framtiden.
AF:n upplever jag som väsentligt förbättrad, i vart fall jämfört med K5. Snabbare och mer exakt även om praktiska fältstudier får utvisa om känslan kvarstår. Slutaren upplever jag som mycket tystare än tidigare. Bildkvalitet och ISO-egenskaperna låter jag vara osagt tillsvidare, har inte kunnat testa det ordentlig. Sökaren är en höjdare. Tillvägagångssättet för ändring av AF-funktion är nytt men en vanesak.
Trevliga överraskningar finns, åtminstone för undertecknad som inte följt alla trådar på nätet. HDR-funktion i RAW-format, AF vid filmning (men snabb var den inte när det provades...).

På minussidan är att batterigreppet till K5 tydligen inte ska passa. Med tanke på de små ändringar som gjorts på huset kunde de ha bjudit på kompatibilitet genom att låta bottenplattan matcha K5:an, de säljer förstås fler batterigrepp om man behöver byta. Någon vänlig själ kommer förmodligen prova om det går att köra med D-BG4 på K3 så det återstår att se.

Om någon känner sig manad att framföra kritik mot mina första intryck så står det förstås denne fritt att så göra men mina intryck är rent subjektiva och grundas inte på någon djuplodande kunskap om vare sig teknik eller fotografering :)
 
ANNONS