Annons

Varför blev fotosidan.se så fult?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus67

Aktiv medlem
erik skrev:
Vad gäller hierarkierna på informationen så tar vi hänsyn till mest använda funktioner samt fokuserar på bilder och bildkritik. Kolumnerna på "din sida" är uppdelade i inställningar och aktivitetslogg och prion på aktivitetsloggen är som du ser bildkritiken.
Ska man döma av kommentarerna i denna tråd är det ju att kolla senaste kommentarer och besökare som är de mest använda funktionerna. Att då placera dessa längst ner på sidan (så att man måste skrolla) är ju inte användarvänligt.
För mig känns det dessutom naturligare om rubriken Dina inställningar (och resten som nu ligger till vänster) hamnade under Dina aktiviteter till höger.

Nu är ju "Senaste som givit kommentar" placerade längts ner, det rimmar illa med policyn att fokusera på bilder och bildkritik.
 

nonno

Aktiv medlem
WFS) (j.asplund skrev:
Det som nu ligger långt ner på högerspalten (Din sida), vilka som tittat på bilder etc, är sådant som jag kollar på ofta. Jag känner dock sällan att jag behöver ändra inställningar. Dessa är ju nu högt upp till vänster.

För min del krävs det således mycket scrollande varje gång jag går in på min sida.
Jag kan bara hålla med om att "Din sida" känns feldisponerad utifrån att den högra kolumnen blivit för lång. Det blir inte användarvänligt med en massa scrollande varje gång.

Jag vill igen framföra önskemålet att alla länkar på "Din sida" skulle ha alla sifferangivelser med fet text, inte bara de få som har det nu. Det ger en bättre överblick och blir mer enhetligt så.
/Nonno
 

knut8

Aktiv medlem
Vet inte om någon tagit upp detta förut, men har funktionen "mina bevakningar" försvunnit där man direkt kan komma till bevakningarna istället för att behöva klicka sig igenom forumet?
Tycker den funktionen var väldigt bra...
 

knut8

Aktiv medlem
OK, nu hittade jag ju den bara för det..
Den heter "redigera forumbevakningar" nu, innan hette den bara "dina bevakningar" tror jag..
Tack i alla fall...
 

evalisen

Aktiv medlem
Vet inte om jag skriver i rätt tråd nu...

Men jag ville bara säga att "min sida" alltså sidan som jag ser hos mej själv när jag är inloggad, ser ju för rörig och jobbig ut!

/Eva
 

nonno

Aktiv medlem
Många bra förändringar har tillkommit, men ser man på första sidan som är sajtens ansikte utåt, har bilden återigen fått stiga undan och det är text och tester som tagit överhand.
Hemskt synd att "Veckans favoriter" som någon enskild medlem valt, tagits bort. Det gav en mångfald som var tilltalande samtidigt som det blev lite av en presentation av en medlem varje vecka. Jag skulle önska att både "Veckans favorit" och Galleri FS ges plats som tidigare, före senaste förändringen.

Fortfarande är upplägget på den egna "Min sida" rörig med länkar som i skuggat tillstånd syns väldigt dåligt. Det är också ett användarovänligt upplägg med den onödigt långa högerspalten som tvingar till en massa scrollande. Går det inte att få till denna sida mycket mer användarvänlig än så här?
/Nonno
 

Mattsen

Aktiv medlem
Jag antar att FS utseende är en kostnadsfråga som så mkt annat. Den är genomgående så där lite "mysigt hemmasnickrad"...Tex så är ju hela "Min sida" enkla textlänkar mot en kritvit bakgrund.
Man lär sig med tiden dock. Funktion är ju en sak och design en annan.
 

nonno

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Jag antar att FS utseende är en kostnadsfråga som så mkt annat. Den är genomgående så där lite "mysigt hemmasnickrad"...Tex så är ju hela "Min sida" enkla textlänkar mot en kritvit bakgrund.
Man lär sig med tiden dock. Funktion är ju en sak och design en annan.
Före förändringen av "Min sida" runt november -07 såg det ju väldigt bra ut med tydligare länkar oavsett om de var skuggade eller inte. Dispositionen var ungefär likadan på v:ä och h:ö spalt, vilket innebar avsevärt mindre skrollande i förhållande till hur det är i dag.
Jag hoppas att det inte handlar om kostnader det som gäller "Min sida", men där har jag ingen kunskap och i så fall får jag väl tiga om det är kostnadskrävande att förbättra de detaljer som tidigare var mer ändamålsenliga.
Eller missförstod jag dig nu Mats? Var det att ha mer bilder på första sidan som är mer kostnadskrävande?
/Nonno
 

Mattsen

Aktiv medlem
nonno skrev:
Eller missförstod jag dig nu Mats? Var det att ha mer bilder på första sidan som är mer kostnadskrävande?
/Nonno
Svar direkt.

Jag är inte inblandad i Fotosidan.
Däremot ägnar jag mig mkt åt både utveckling av funktion och design för "hemsidor".

Vad jag menade var närmast att det kostar om man ska ha en professionell webbdesigner som utvecklar och designar FS. Det kostar givetvis inte mer om man så har hela första sidan full med bilder.
Däremot kostar det att anlita ett "layoutproffs".
 

HåGe

Aktiv medlem
Designansvarige Erik!

Det var nu länge sedan den här diskussionen var uppe. Jag hade nästan glömt bort det, men jag hade några inlägg (se tidigare) som kanske förtjänar ett svar. Tips i största välmening. Det gäller typografisk "rättskrivning" och det mesta är lätt att åtgärda. Jag står gärna till tjänst om det skulle vara av intresse.

Design är också typografi och omsorg om detaljer.
 

erik

Designansvarig
Forumpersonal
Design, framsida och min sida

Vad gäller layouten på Fotosidan så är jag designansvarig i vår trio som driver sajten och ser mig själv som ett "layoutproffs" om jag kvalificerar som AD på en designbyrå. Om Mats inlägg i debatten mer var en jobbannons vet jag inte ;) men till saken kanske hör att vi inte har/eller prioriterar resurser till att heltid jobba med designen på Fotosidan. Dock prioriterar vi formen såklart och jobbar med den kontinuerligt och har fått mer ros än ris för den.

Vad gäller den "mysiga hemsnickrade" känslan så finns såklart en intention med en tonalitet som snarare känns enkel och för all del mer "hemsnickrad" än kommersiell och exklusiv. Fotosidan är en community som inte är någonting utan sina medlemmar och där medlemmarna står för stor del av innehållet på sajten och vi vill verkligen inte upplevas kommersiella, svårtillgängliga eller exklusiva. Tvärtom.

Formen skall givetvis dock fylla sitt syfte, att på bästa möjliga sätt presentera sitt innehåll, framförallt lyfta fram bilderna, samt såklart differentiera oss mot våra konkurrenter.

Vad gäller konkreta frågor om "Min sida" och prioriteten på index;
- Index. Vi är en stor community och index är en svår nöt i avvägningen av vad som är viktigt. Vi får klagomål vad vi än justerar. Vi känner att 13 bildplatser i högra bildkolumnen är rätt mycket bilder men kommer diskutera det igen på nästa möte.

- Min sida. Jättebra med åsikter, vi gillar när vi får feedback. Att "min sida" var bättre för har jag dock mycket svårt att ta in eftersom den var ett sorgebarn priomässigt och en fullständig katastrof både layout- och infohierariskt sett. Vi har lagt ner en del tid i vägningen av innehållet och även justerat efter medlemmars konsktruktiva kommentarer. Att ni känner att ordningen är felaktig så motivera gärna för vi har haft den diskussionen uppe redan och många har velat ha "Dina aktiviteter" som prio ett i högerkolumnen. Den grå "visited link" färgen köper jag att den kan bli ännu mörkare då det visat sig att den är för ljus på flera personers skärmar.

Mvh
 

erik

Designansvarig
Forumpersonal
HåGe skrev:
Designansvarige Erik!

Design är också typografi och omsorg om detaljer.
Självklart. Jag skulle få sparken på stubben om jag gjorde typografiska fel i mitt arbete :) Att fel dyker upp är inte brist på kompetens utan brist på tid. Vi har en enorm mängd information med massor med felaktigheter och tar givetvis mycket gärna emot tips och hjälp i den mån vi hinner fixa dem.
 

raderad22

Avslutat medlemskap
Struntar i designen men skulle väldigt gärna vilja att sidorna byggs om så man kan förstora text med ctrl - (+) utan att texten flyter in under reklamen på högersidan.

Surfar ibland på 4,5 meters avstånd via en 46 tums plattskärm och då funkar FS inte pga ovannämnt. (d70sverige.se fungerar däremot utmärkt...)
 

HåGe

Aktiv medlem
Erik (designproffs och AD). Nu gnällde jag inte på att ”… fel dyker upp …” utan mer på hur man skulle kunna göra texten renare och typografiskt korrekt och kanske mera lättläst. Du gav ingen respons på mina synpunkter så jag vet inte vad du eventuellt håller med om, och vad som skulle vara rimligt att göra.

All respekt för er arbetsbörda och ett fantastiskt jobb med forumet. Som alltså skulle kunna vässas ytterligare ett snäpp.
 

nonno

Aktiv medlem
HåGe skrev:
Erik (designproffs och AD). Nu gnällde jag inte på att ”… fel dyker upp …” utan mer på hur man skulle kunna göra texten renare och typografiskt korrekt och kanske mera lättläst.
Det är väl just detta jag efterlyser på den egna "Min sida" framför allt vad gäller länkarna som finns där samt att de delar som används frekvent skulle placeras högre upp än vad som är fallet nu.
/Nonno
 

erik

Designansvarig
Forumpersonal
nonno skrev:
Det är väl just detta jag efterlyser på den egna "Min sida" framför allt vad gäller länkarna som finns där samt att de delar som används frekvent skulle placeras högre upp än vad som är fallet nu.
/Nonno
Ok, så specificera gärna hur du tycker att ordningen på informationen skall vara. Och är det något mer än länkfärgen som du menar är ett typografiskt fel?

HåGe, ok sorry jag återkommer om dina tidigare inlägg.
 

erik

Designansvarig
Forumpersonal
Typografiskt rätt

Såg att jag missat ge dig återspel HåGe, ledsen för det. Självklart har du rätt i att det finns massor med tankstreck och divis som används felaktig, mestadels en överanvändning av diviser. Likaså finns det väldigt många felaktiga citattecken. Vi ska definitivt rätta där de förekommer i själva layouten först och främst men även vara tydligare med redaktionella riktlinjer för material som kommer in framöver. Vi har dock sällan tid/resurser för korrektur som en tidning utan vi jobbar mer ad hoc vartefter vi upptäcker fel. Tack för att du belyst detta, "God is in the details" som herr Rohe lär ha sagt :)
 
ANNONS