Annons

lightroom backup på keyword

Produkter
(logga in för att koppla)

titan82

Avslutat medlemskap
hej.
Har suttit och lagt till nyckelord på ca 3000 bilder, har tagit mycket tid. men skönt att kunna söka och hitta bilderna på ett lätt & smidigt sätt.
Det jag undrar är om man kan ta backup på nyckelorden i LR. Ifall hårddisken kraschar eller om man måste formatera om datorn, Nån gång i framtiden kommer man ju köpa en ny dator, Väldigt jobbigt om man måste göra om allt jobb då.
 

TML

Aktiv medlem
hej.
Har suttit och lagt till nyckelord på ca 3000 bilder, har tagit mycket tid. men skönt att kunna söka och hitta bilderna på ett lätt & smidigt sätt.
Det jag undrar är om man kan ta backup på nyckelorden i LR. Ifall hårddisken kraschar eller om man måste formatera om datorn, Nån gång i framtiden kommer man ju köpa en ny dator, Väldigt jobbigt om man måste göra om allt jobb då.
Ett sätt att bevara keywords är att skapa ett sk "dummybilde" (t.ex. portrettbilde av dig) och sen lägga alla dina keywords på det bildet, som du sen kan spara vart du vill. Snabbt och smidigt.

Mvh
 

tgr

Aktiv medlem
Hej,
Jag vet inte om du menar att du vill spara keywordsen du lagt på varje bild eller om du vill spara själva lista med keywords.

I Metadata-menyn (Alt m) finns Import och Export Keywords. Då får du en textfil med strukturen på dina keywords. Denna filen kan du importera in en annan katalog där du vill ha samma keywords.

Är det själva taggade av bilderna så gör du backup på databasen i lightroom och får då sparat keywordsen på varje enskild bild tillsammans med redigeringar osv.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Ännu bättre är att markera samtliga bilder och sedan trycka på "ctl + s". All data inklusive keyworden skrivs då ner till bilderna (och lagras i LRs interna databas). I normalfallet sparas datat enbart i LRs interna databas.

Fördelen med att ha datat även i själva bildfilen är att det är då mycket enkelt att ladda in bilderna igen till ett "nytt" LR eller något annat program. Bara att importera dem igen och all data inkl keyworden förljer med helt automatiskt.
 

joakim d

Aktiv medlem
Alla nyckelord finns lagrade i din katalog (.lrcat filen) så tar du back up av den filen så kommer dina nyckelord med oavsett om de är kopplade till en bild eller ej.

Sen kan du ju som nämts tidigare göra en export till fil av nyckelorden som en extra säkerhet och/eller om du vill använda dem i en annan katalog.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Visst men det finns svagheter i att enbart ha datan i LR interna databas även om den är uppbackad. Det är och kommer att så förbi en databas som inte är öppen. Den är sluten och fungerar enbart med LR. Vad händer när du vill byta program om något eller några år?

Jag har arbetat allt för länge inom IT industrin för att tro på någon sort kompabilitet över olika programvaror och plattformar. Jag har egen erfarenhet av att det inte ens alltid fungerar mellan en och samma tillverkares programvaror. Tex Adobe. Hade tidigare Adobe Photoshop Album som arkivprogram. När jag bytte till (via LR så gick det inte att exportera bilderna eller datan till LR. Inte heller importera till LR från PSA för den delen. Jag utvärderade dessutom Microsoft media expression före mitt val av LR. Inte heller till detta program gick det att importera/exportera från mitt tidigare arkivprogram.

Nej, för mig så gäller öppenhet och jag vill inte, kommer aldrig....att binda mig till ett slutet system igen.

Jag backar upp mina bilder på 2 olika DVDer (av olika format) förutom att bilderna är lagrade på min arbetsdisk OCH på en NAS. I samtliga fall är datat lagrat tillsammans med bilderna. Jag har givetvis även backat upp LRs katalog.

Jag har faktiskt även klantat till det på egen hand för en tid sedan. Blandade ihop saker och ting och det hela slutade med att LR katalog var galen. Lösningen var rätt enkel. I och jag visste från vilket datum den uppbackade katalogen var så kunde jag importera bilder av senare datum igen men keywords och allt......

Det är så enkelt att trycka på ctel+A samt ctrl+S efter varje import. Gör du det så skrivs data ner till bilderna. Det går givetvis att ställa in LR så att det sköts automatiskt men då blir det lite för segt för min smak....
 

tgr

Aktiv medlem
Mankan G
Faktum är att .lrcat filen är en SQlight databas. Funkar perfekt att öppna och läsa med valfri programvara för det. Så det går åtminstone att bygga export och komma åt datan även när lightroom är dött och försvunnet.

Men man måste ju såklart veta vad man gör då och det lät det som du vet så här kommer länk med :)
http://sqlitebrowser.sourceforge.net/
 

Mankan G

Aktiv medlem
Mankan G
Faktum är att .lrcat filen är en SQlight databas. Funkar perfekt att öppna och läsa med valfri programvara för det. Så det går åtminstone att bygga export och komma åt datan även när lightroom är dött och försvunnet.

Men man måste ju såklart veta vad man gör då och det lät det som du vet så här kommer länk med :)
http://sqlitebrowser.sourceforge.net/
Så bra, då är i alla fall det problemet ur världen....men det är fortfarande för mycket meck för min smak när alternativet är så enkelt. Observera att det är min smak jag avser. Inte någon generell sådan.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Tyvärr funkar väl bara det för jpg? I alla fall Nikons RAW-filer (NEF) behöver Nikons egna program (Capture NX2 el View NX) för att skriva metadata i bildfilen. Men det kanske fungerar annorlunda med andra kameramärken?


Ännu bättre är att markera samtliga bilder och sedan trycka på "ctl + s". All data inklusive keyworden skrivs då ner till bilderna (och lagras i LRs interna databas). I normalfallet sparas datat enbart i LRs interna databas.

Fördelen med att ha datat även i själva bildfilen är att det är då mycket enkelt att ladda in bilderna igen till ett "nytt" LR eller något annat program. Bara att importera dem igen och all data inkl keyworden förljer med helt automatiskt.
 

thulin69

Aktiv medlem
Tyvärr funkar väl bara det för jpg? I alla fall Nikons RAW-filer (NEF) behöver Nikons egna program (Capture NX2 el View NX) för att skriva metadata i bildfilen. Men det kanske fungerar annorlunda med andra kameramärken?
Kör man Canon RAW så lagras all information i xmp filen inklusive keywords. Tror samma gäller för Nikon...
/Göran
 

Mankan G

Aktiv medlem
Kör man Canon RAW så lagras all information i xmp filen inklusive keywords. Tror samma gäller för Nikon...
/Göran
Precis! Men först efter att du talat om för LR att göra det! Som standard så lagras alltså allt i LRs interna databas. Först när du tryckt på "Ctrl + S" så skapas xmp filen (alternativt att du ställt in LR så att alla ändringar skrivs direkt till filen)

Inget program förutom kameratillverkarnas egna skriver något till råfiler. XMP är det som gäller. LR skapar alltså en liten tilläggsfil med samma filnamn som bildfilen men med tillägget .xmp. I den lagras allt! Alla keywords, alla ändrignar/editeringar som du gjort i bilden. Samma xmp fil kan läsas av Photoshop och andra program.

Kruxet är att denna lilla fil måste finnas i samma katalog som bildfilen om LR skall kunna läsa den. Hanterar du dina bilder via LR så är det absolut inga problem. LR flyttar/skapar/raderar den helt automatiskt om du gör något med bildfilen. Du märker xmp filen endast när du lajjar med bilderna i utforskaren.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Det bästa måste väl vara att ställa in LR att skapa XMP-filer i stället för standardinställningen att lagra allt i LR-katalogen? Sedan får man väl se till att alltid XMP-filen hänger med vid omflyttningar, Men som sagt gör man dessa omflyttningar av filer bara med LR så kommer den ju med automatiskt./ hälsningar Joakim

Precis! Men först efter att du talat om för LR att göra det! Som standard så lagras alltså allt i LRs interna databas. Först när du tryckt på "Ctrl + S" så skapas xmp filen (alternativt att du ställt in LR så att alla ändringar skrivs direkt till filen)

Inget program förutom kameratillverkarnas egna skriver något till råfiler. XMP är det som gäller. LR skapar alltså en liten tilläggsfil med samma filnamn som bildfilen men med tillägget .xmp. I den lagras allt! Alla keywords, alla ändrignar/editeringar som du gjort i bilden. Samma xmp fil kan läsas av Photoshop och andra program.

Kruxet är att denna lilla fil måste finnas i samma katalog som bildfilen om LR skall kunna läsa den. Hanterar du dina bilder via LR så är det absolut inga problem. LR flyttar/skapar/raderar den helt automatiskt om du gör något med bildfilen. Du märker xmp filen endast när du lajjar med bilderna i utforskaren.
 

erro.se

Aktiv medlem
En annan variant är att konvertera RAW-filer till DNG-format. Då kan Lightroom skriva XMP-data direkt till DNG-filen och man slipper bry sig om någon "sidecar". Gäller för övrigt även JPG dit LR skriver XMP direkt till filen.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det bästa måste väl vara att ställa in LR att skapa XMP-filer i stället för standardinställningen att lagra allt i LR-katalogen? Sedan får man väl se till att alltid XMP-filen hänger med vid omflyttningar, Men som sagt gör man dessa omflyttningar av filer bara med LR så kommer den ju med automatiskt./ hälsningar Joakim
Visst men tyvärr blir LR segare med detta alternativ. För segt för min smak....
 

Mankan G

Aktiv medlem
En annan variant är att konvertera RAW-filer till DNG-format. Då kan Lightroom skriva XMP-data direkt till DNG-filen och man slipper bry sig om någon "sidecar". Gäller för övrigt även JPG dit LR skriver XMP direkt till filen.
Jättebra alternativ men med några nackdelar:
Några tillverkare, bla Nikon och Hasselblad skriver information i sina resp råfiler som inte ryms i standarden för DNG. Nikons och Hasselblad egna programvaror kan tex helt automatiskt korrigera för många optiska fel och denna information går alltså förlorad när du konverterar till DNG. Ytterligare en finess med Nikons egna programvaror och som således försvinner är brusreduceringen som så många anser vara bättre än vad PS/LR fixar. Hur det fungerar med Canon vet jag inte.

Om du vet med dig att du aldrig kommer att använda en tillverkares egna programvaror så är det givetvis ingen stor sak men för mig som ofta tar till Nikon Capture med "svårare" filer är det en alltför stor nackdel. Jag sköter alltså majoriteten av mina bilder i LR men vissa får ta en sväng genom Nikon Capture före slutanvändning..

ps. Det finns ett sätt att gå runt problemet och det är att alltid bädda in originalråfilen i DNG filen. Tyvärr medför det att filstorleken ökar till en gräns som överstiger min smak och att jag måste extrahera den före öppnande i Nikons programvaror.
 
ANNONS