Annons

Piratbatteri till Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Behöver köpa minst ett men helst två nya batterier till D700, men känner mig inte lockad att betala 700:- / st för att få Nikons original. Någon här som köpt en piratvariant som fungerar bra och i sådana vilken / var?

Tack på förhand.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Behöver köpa minst ett men helst två nya batterier till D700, men känner mig inte lockad att betala 700:- / st för att få Nikons original. Någon här som köpt en piratvariant som fungerar bra och i sådana vilken / var?

Tack på förhand.
Jag köpte från Ebay och pröjsade 400 kr för ett batteri. Det var ett äkta EN-EL3, säljaren finns i England och därmed ingen tull och moms som från USA. Du behöver inte ens hämta det, det kommer till din brevlåda.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230503070321&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_1283wt_907
 

Pippo

Aktiv medlem

Teodorian

Aktiv medlem
Behöver köpa minst ett men helst två nya batterier till D700, men känner mig inte lockad att betala 700:- / st för att få Nikons original. Någon här som köpt en piratvariant som fungerar bra och i sådana vilken / var?

Tack på förhand.
Vid vilka fotosessioner händer det att batteriet tar slut innan ditt uppdrag är färdigt?

Vad fotograferar du i så fall och hur många bilder hinner du ta innan batteriet tar slut?

Sedan 2007 och D300 och D3 - nu D7000 och D3s - har jag aldrig upplevt något behov av extra batteri. Det går utmärkt att ta 1500 - 2000 bilder på en laddning på en dags uppdrag. Eftersom man ju alltid skall ha två kameror vid viktiga uppdrag vill det mycket till om 3000 - 4000 bilder inte skall räcka.

Men visst: Jag har hört talas om dem som tar både 6000 och 10000 bilder vid ett uppdrag och då är givetvis ett extra batteri behövligt. Frågan är ju dock om man inte har råd med originalbatteri om behovet verkligen finns. Det blir ju lite märkligt att lägga ut 40000+ på kamerautrustning och sedan köpa piratbatteri för en hundring.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Vid vilka fotosessioner händer det att batteriet tar slut innan ditt uppdrag är färdigt?

Vad fotograferar du i så fall och hur många bilder hinner du ta innan batteriet tar slut?

Sedan 2007 och D300 och D3 - nu D7000 och D3s - har jag aldrig upplevt något behov av extra batteri. Det går utmärkt att ta 1500 - 2000 bilder på en laddning på en dags uppdrag. Eftersom man ju alltid skall ha två kameror vid viktiga uppdrag vill det mycket till om 3000 - 4000 bilder inte skall räcka.

Men visst: Jag har hört talas om dem som tar både 6000 och 10000 bilder vid ett uppdrag och då är givetvis ett extra batteri behövligt. Frågan är ju dock om man inte har råd med originalbatteri om behovet verkligen finns. Det blir ju lite märkligt att lägga ut 40000+ på kamerautrustning och sedan köpa piratbatteri för en hundring.
Har det någon betydelse?
Om nu killen vill ha två batterier så låt honom få köpa det...

Dessutom lite väl inskränkt att anta att man bara fotograferar på uppdrag och dessutom har tillgång till laddningsmöjligheter mellan gångerna.
 

Gården

Aktiv medlem
Håller med Tore i det här fallet.

Köpa kamera för nära 20 k, och sen snåla på ett par batterier har jag aldrig fattat.
Visst, pirat kanske funkar, men orginal är ändå orginal.

Att sen orginal är oförskämt dyra, det är en annan femma.

Bara mina 2 cent !
 

stroke2010

Medlem
Ett exempel på då extrabatterier kan vara skönt att ha är t.ex. vid en längre fjälltur. Planerar själv en Sarekvandring på 10 dagar i sommar, och vill jag ha bilderna geotaggade så drar dessutom GPS:en extra ström, så två extra batterier lär behövas. I mitt fall har jag dock bara originalbatterier av den anledning som Gården anger.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
På resor; då är det skönt att ha extrabatterier om man inte är säker på när man kan ladda igen.

Sedan kan jag väl bara instämma i vad en del säger; skulle jag lägga pengar på en D700 är batterier inte det jag skulle snåla på.
 

Istvan84

Aktiv medlem
Tycker det är lite elakt av er att på nåt sätt få trådskaparen att framstå som snål och hålla på ifrågasätta honom. Om som t.ex. jag är ute och reser sen 8 månader tillbaka, och fotar mkt. Kanske glömmer av ladda en gång, så står man där med tomt batteri, då kan det vara skönt med extra batteri.

Varför tro att det måste vara till uppdrag och att han har 2 kameror? Tänk om han tappat bort sitt original batteri, och behöver en ny. Tänk om killen är arbetslös och har ont om pengar, då gör några hundra kr rätt mkt i slutändan. Vi har ingen rätt att ifrågasätta honom på det sättet som får honom att framstå som snål / okunnig eller oprofessionell.

Sen behöver inte alltid original vara så mkt bättre, jag menar. Det finns eftermarknadsobjektiv ibland som slår Nikons egna. Om piratbatteriet kan ta 90% av korten som ett original batteri kan. Men du kan köpa 5st för priset av en. Då behöver man väl inte vara dumsnål bara för det? Istället för att kanske köpa 2st nya batterier för 1400kr till sitt batterigrepp så kan man köpa 2 för under 300kr. Alla är inte rika och lever på fotandet. Och helt ärligt, det är bara ett batteri..

Som ett ex. jag har hållt på mkt med bilar, det finns t.ex. massvis med eftermarknads bromsbelägg, skivor m.m. och kan säga att många utav dem, om man vet vad man köper, är både billigare och bättre.

Pippo, köp det du vill och har råd med! Läs på forum om andra använt just de batterierna, är de nöjda. Så kör på. Det är trots allt bara ett batteri, den kommer inte paja din kamera, du kommer inte ta sämre bilder, och oftast lär du inte märka någon direkt skillnad på livslängden heller. Som med mkt annat inom elektronik så kan det till och med göras i samma fabrik, bara kommer ut med olika namn!

MVH
István
 

Teodorian

Aktiv medlem
Har det någon betydelse?
Om nu killen vill ha två batterier så låt honom få köpa det...

Dessutom lite väl inskränkt att anta att man bara fotograferar på uppdrag och dessutom har tillgång till laddningsmöjligheter mellan gångerna.
Jag gör bara en stilla undran hur ofta behovet av extrabatterier finns med tanke hur länge batteriet på moderna Nikon DSLR räcker.

Själv kan jag se några olika skäl till extra batterier:

1) Videofilmning - drar mycket ström (dock inte aktuellt med D700),

2) Kall väderlek,

3) Fältarbete där laddning inte är möjlig.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tänk om killen är arbetslös och har ont om pengar, då gör några hundra kr rätt mkt i slutändan
Helt sant, men fortfarande; en D700 kostar 20 lapp och jag tycker att det då är konstigt att snåla några få hundralappar på ett batteri. Är det fel på det och åsamkar någon form av skada på kameran gäller ju knappast garantin och då blir det väldans dyrt, vare sig man är arbetslös eller ej.

Självklart gör ts som han vill, men man får väl räkna med sådan respons om man ställer frågan i ett öppet forum, eller? Det har ju inte varit några elakheter här:)

Däremot tycker jag det är fånigt att ifrågasätta att han vill ha ett batteri till.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Helt sant, men fortfarande; en D700 kostar 20 lapp och jag tycker att det då är konstigt att snåla några få hundralappar på ett batteri. Är det fel på det och åsamkar någon form av skada på kameran gäller ju knappast garantin och då blir det väldans dyrt, vare sig man är arbetslös eller ej.

Självklart gör ts som han vill, men man får väl räkna med sådan respons om man ställer frågan i ett öppet forum, eller? Det har ju inte varit några elakheter här:)

Däremot tycker jag det är fånigt att ifrågasätta att han vill ha ett batteri till.
Folk får skaffa hur många extrabatterier de vill.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Men ska vi inte lägga in en omröstning så vi kan bestämma demokratiskt om killen ska få äga mer än ett batteri?

Det fins väl hur många tillfällen som helst där man behöver mer än ett batteri. Själv har jag 5 varav ett original och aldrig någonsin att jag skulle betala Nikons fantasipriser för deras batterier när det finns i princip lika bra för 1/3 - 1/5 av priset! Det är klart att om ett par år kanske originalet är det enda av dem som fortfarande lever, men jag tar den smällen då. Jag har betalat mindre för mina 4 piratbatterier än vad ett original kostar i Sverige.

I några tiotal minus håller ett batteri i 45-90 minuter oavsett om man tar bilder eller inte. Är man ute på resande fot tar en näve batterier mindre plats än ett batteri och en laddare inkl. ev. adaptrar och kablar. Är man ute i naturen i ett par dagar behöver man också ha med sig hela batterikapaciteten man behöver från början. Eller om man helt enkelt vet att man kanske glömmer att ladda batteriet när man kommer hem.

Ett tips, är man på resande fot kan ofta lokala fotohandlare ladda ens batterier, ibland för några tior. Praktiskt när jag var på Nya Zeeland. Jag hade glömt laddaren på hotellet och var ute och hajkade i 21 dagar :)
 

Makten

Aktiv medlem
Visst, pirat kanske funkar, men orginal är ändå orginal.
Ja, vilket endast betyder att det står "Nikon" på det. Innehållet kan till och med vara precis samma, eftersom i stort sett alla batterier är uppbyggda av standardceller i olika konfigurationer beroende på vilken spänning som krävs.

För övrigt är "pirat" felanvänt som vanligt, om du inte avser falska Nikonbatterier.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jösses vilket rabalder det blev om min lilla batterifråga. Känns konstigt att jag ska behöva motivera för dig, Tore, men svarar ändå så att du kan sova gott i natt.

1. Originalbatteriet i min BEGAGNADE D700 har sett bättre tider.

2. Jag reser ofta och har inte alltid lust / möjlighet släpa med mig laddare. Packningen blir ofta tung nog ändå. Att ha med ett extra batteri som back up känns bra för MIG.

3. Kan inte påstå att jag är fattig, men har ej heller behov / lust att köra på två hus etc. För mig som amatör räcker det och blir över med ett hus.

4. Jag köper gärna ett Nikon, men betalar inte överpriser såvida inte originalet är märkbart bättre än pirat. Å andra sidan har jag, uppenbarligen till skillnad från en viss annan, inga behov att hävda mig genom att enbart köpa dyrast möjliga.

Tack jdandanell och övriga för svaren. Får bli ett sådant du länkade till eftersom det är ett originalbatteri men drygt 40 % billigare än här i SE.
 
Senast ändrad:
ANNONS