Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratbatteri till Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
Behöver köpa minst ett men helst två nya batterier till D700, men känner mig inte lockad att betala 700:- / st för att få Nikons original. Någon här som köpt en piratvariant som fungerar bra och i sådana vilken / var?

Tack på förhand.
http://kaffebrus.com/en-el3e-for-d80-d200-d300-d700-etc-310.html

Tvåpack för 400kr inklusive frakt från en svensk säljaren. Flickvännen kör dem i sin D300s, och är helnöjd.
Själv har jag PDK1-kittet till min D700 så jag kan inte yttra mig om dem.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Mycket intressant diskussion. Tja, min MC-handlare har berättat för mig att det kommer in folk som köper en hoj för typ 200.000 och som sedan står och dividerar om hjälmköpet....

Nåväl, batterier handlade det om. Mitt bidrag till ämnet blir följande; Investerade i en D90 när den introducerades och strax därefter kompletterades denna med ett batteripack MB-D80. Eftersom man då kan sätta i 2 stycken batterier EN-EL3e så tänkte jag att det var lika bra att putta i ett batteri till. Kollade runt lite och fick sedan ett förslag att köpa från Batterikungen. 199 spänn istället för typ 700 eller vad det nu var för originalet. Okidocki tänkte jag, 199 spänn kan ju vara värt att prova. Så jag slog till och allt verkade fungera utan anmärkning. Kameran indikerade både originalbatteriet och "piraten" eller vad vi nu ska kalla det.

Men, efter en tid, när jag laddat batterierna så såg jag, mest av en slump, att kameran, eller rättare sagt batteripacket, INTE indikerade piratbatteriet om det sattes i det högra facket (bakifrån sett). Jag började testa fram och tillbaka och kunde konstatera att Nikonbatteriet fungerar oavsett vilket fack jag sätter det i medans piraten bara indikeras i det vänstra facket. Jag har pillat och mojat och grejat och testat gång på gång, kanske glappkontakt? Nej, inte vad jag kan utröna.

Dessutom verkar det skilja en aningens aning på måtten i dom slicar på batterisidorna. Nikonbatteriet löper ut och in galant medan piraten "hänger sig" när det ska ut ur det högra facket. Ingen big deal men man får ibland pilla lite extra för att få ur det.

Jag har ingen förklaring till det förstnämnda. Kanske något i elektroniken i batterierna?

Sammanfattningsvis; om piraten sitter i "rätt fack" så funkar det perfekt. När det gäller kapacitet i övrigt så har jag inte upplevt någon praktisk skillnad. För min egna del så kommer jag dock att hålla mig till original i framtiden.

//Per
 

elohim

Aktiv medlem
Mycket intressant diskussion. Tja, min MC-handlare har berättat för mig att det kommer in folk som köper en hoj för typ 200.000 och som sedan står och dividerar om hjälmköpet....

Nåväl, batterier handlade det om. Mitt bidrag till ämnet blir följande; Investerade i en D90 när den introducerades och strax därefter kompletterades denna med ett batteripack MB-D80. Eftersom man då kan sätta i 2 stycken batterier EN-EL3e så tänkte jag att det var lika bra att putta i ett batteri till. Kollade runt lite och fick sedan ett förslag att köpa från Batterikungen. 199 spänn istället för typ 700 eller vad det nu var för originalet. Okidocki tänkte jag, 199 spänn kan ju vara värt att prova. Så jag slog till och allt verkade fungera utan anmärkning. Kameran indikerade både originalbatteriet och "piraten" eller vad vi nu ska kalla det.

Men, efter en tid, när jag laddat batterierna så såg jag, mest av en slump, att kameran, eller rättare sagt batteripacket, INTE indikerade piratbatteriet om det sattes i det högra facket (bakifrån sett). Jag började testa fram och tillbaka och kunde konstatera att Nikonbatteriet fungerar oavsett vilket fack jag sätter det i medans piraten bara indikeras i det vänstra facket. Jag har pillat och mojat och grejat och testat gång på gång, kanske glappkontakt? Nej, inte vad jag kan utröna.

Dessutom verkar det skilja en aningens aning på måtten i dom slicar på batterisidorna. Nikonbatteriet löper ut och in galant medan piraten "hänger sig" när det ska ut ur det högra facket. Ingen big deal men man får ibland pilla lite extra för att få ur det.

Jag har ingen förklaring till det förstnämnda. Kanske något i elektroniken i batterierna?

Sammanfattningsvis; om piraten sitter i "rätt fack" så funkar det perfekt. När det gäller kapacitet i övrigt så har jag inte upplevt någon praktisk skillnad. För min egna del så kommer jag dock att hålla mig till original i framtiden.

//Per
Som jag förstått det så har pirabatterierna inte den krets som kommunicerar med kamerahuset om batteriets status - iaf inte på samma sätt som ett originalbatteri.
 

cakon

Aktiv medlem
Mycket intressant diskussion. Tja, min MC-handlare har berättat för mig att det kommer in folk som köper en hoj för typ 200.000 och som sedan står och dividerar om hjälmköpet....
Å andra sidan har de förmodligen redan dividerat om priset på hojen tidigare ;) Att man köper en sak för väldigt mycket pengar betyder ju inte automatiskt att man är beredd att betala vad som helst för något annat. En hjälm kan ju dessutom kosta ganska många tusenlappar. Förresten är det nog inte många som köper originalbatteri till sin hoj, om det nu ens finns originalbatterier att köpa till dem.
 

Pippo

Aktiv medlem
Mycket intressant diskussion. Tja, min MC-handlare har berättat för mig att det kommer in folk som köper en hoj för typ 200.000 och som sedan står och dividerar om hjälmköpet....

Nåväl, batterier handlade det om. Mitt bidrag till ämnet blir följande; Investerade i en D90 när den introducerades och strax därefter kompletterades denna med ett batteripack MB-D80. Eftersom man då kan sätta i 2 stycken batterier EN-EL3e så tänkte jag att det var lika bra att putta i ett batteri till. Kollade runt lite och fick sedan ett förslag att köpa från Batterikungen. 199 spänn istället för typ 700 eller vad det nu var för originalet. Okidocki tänkte jag, 199 spänn kan ju vara värt att prova. Så jag slog till och allt verkade fungera utan anmärkning. Kameran indikerade både originalbatteriet och "piraten" eller vad vi nu ska kalla det.

Men, efter en tid, när jag laddat batterierna så såg jag, mest av en slump, att kameran, eller rättare sagt batteripacket, INTE indikerade piratbatteriet om det sattes i det högra facket (bakifrån sett). Jag började testa fram och tillbaka och kunde konstatera att Nikonbatteriet fungerar oavsett vilket fack jag sätter det i medans piraten bara indikeras i det vänstra facket. Jag har pillat och mojat och grejat och testat gång på gång, kanske glappkontakt? Nej, inte vad jag kan utröna.

Dessutom verkar det skilja en aningens aning på måtten i dom slicar på batterisidorna. Nikonbatteriet löper ut och in galant medan piraten "hänger sig" när det ska ut ur det högra facket. Ingen big deal men man får ibland pilla lite extra för att få ur det.

Jag har ingen förklaring till det förstnämnda. Kanske något i elektroniken i batterierna?

Sammanfattningsvis; om piraten sitter i "rätt fack" så funkar det perfekt. När det gäller kapacitet i övrigt så har jag inte upplevt någon praktisk skillnad. För min egna del så kommer jag dock att hålla mig till original i framtiden.

//Per
Fast nu handlade det ju inte om en mc för 200 papp samt att jag mycket väl kan förstå att man vill investera i sin egen säkerhet. Viss skillnad mot kamerabatterier dock... ;)

För den nyfikne kan jag dock meddela att det blev ett originalbatteri, men bara för att priset blev 40% billigare än här i Sverige.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Missförstå mig rätt. För mig är det absolut ingen "principsak" att köpa original, oavsett vad vi talar om för ämne. Funkar grejorna så är det helt ok. Min plånbok har också sin begränsning...:)

Men, i det fallet jag beskrev i mitt förra inlägg så kan jag bara konstatera att jag för en billigare peng fått något som inte riktigt håller måttet. En del tycker kanske att det är ok iaf, en del inte. What the heck, var och en har rätt att tycka vad som helst. Jag vill bara ge MIN erfarenhet till trådskaparen...

Vad gäller det ovan beskrivna hojköpet så blev det moppehjälmar för 900 spänn styck till paret som köpte hojen...som sagt...vi är alla fria att göra våra val.....:) (lite off-topic där..sorry)

//Per
 
ANNONS