Annons

Mamiya eller Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag går i tankarna att köpa en mellanformatskamera. Kan dock inte bestämma mig om jag skall köra på en 6x6 Hasselblad eller 6x7 Mamiya. Modell har jag inte riktigt klurat ut än men eventuellt Hasselblad 500 CM eller Mamiya RZ-67.

Visst är 6x6 formatet fantastiskt, men jag är rädd att känna mig låst med det i längden. Jag tänkte använda kameran främst till arkitektur, natt och porträttfoto. Vad tycker du jag borde skaffa och tänka på (inom en rimlig peng)?

Kalle
 

forry4U

Aktiv medlem
Priserna är i allmänhet mycket lägre på Mamiya, kvaliten är väl inte mycket att orda om , personligen tycker jag H-blad känns mer robust och smidig.
Skall du fota arkitektur kanske Mamiya RB/RZ 67 är det ultimata, finns ett 90 mm Shiftobjektiv, även om det är svårfunnet. Till RB finns det även 6x8 magasin.förutom 6x7, 6x45
Mamiya 645 Ok kamera också, men att fota höjdformat utan prisma är en tungvrickare :)
Som sagt Mamiyor kan du få hinkvis för billiga pengar, Hasselblad är en annan fråga, efterfrågan har ökat o priserna likaså.
Alla levererar kvalite.
Vad gäller dom lvriga, mätsökarkamerorna så har jag ingen personlig erfarenhet men andra kommer att svara
Lycka till
 

iBoat

Aktiv medlem
Priserna är i allmänhet mycket lägre på Mamiya, kvaliten är väl inte mycket att orda om , personligen tycker jag H-blad känns mer robust och smidig.
Skall du fota arkitektur kanske Mamiya RB/RZ 67 är det ultimata, finns ett 90 mm Shiftobjektiv, även om det är svårfunnet. Till RB finns det även 6x8 magasin.förutom 6x7, 6x45
Mamiya 645 Ok kamera också, men att fota höjdformat utan prisma är en tungvrickare :)
Som sagt Mamiyor kan du få hinkvis för billiga pengar, Hasselblad är en annan fråga, efterfrågan har ökat o priserna likaså.
Alla levererar kvalite.
Vad gäller dom lvriga, mätsökarkamerorna så har jag ingen personlig erfarenhet men andra kommer att svara
Lycka till
Ett alternativ som jag starkt funderar på är Pentax nya 645D. Jag ska få en ordentlig demo och chans att prova den om några veckor och förhoppningsvis håller den vad den lovar. Priset kommer att ligga runt 115.000 kr med en 55mm optik.
 
Priserna är i allmänhet mycket lägre på Mamiya, kvaliten är väl inte mycket att orda om , personligen tycker jag H-blad känns mer robust och smidig.
Skall du fota arkitektur kanske Mamiya RB/RZ 67 är det ultimata, finns ett 90 mm Shiftobjektiv, även om det är svårfunnet. Till RB finns det även 6x8 magasin.förutom 6x7, 6x45
Mamiya 645 Ok kamera också, men att fota höjdformat utan prisma är en tungvrickare :)
Som sagt Mamiyor kan du få hinkvis för billiga pengar, Hasselblad är en annan fråga, efterfrågan har ökat o priserna likaså.
Alla levererar kvalite.
Vad gäller dom lvriga, mätsökarkamerorna så har jag ingen personlig erfarenhet men andra kommer att svara
Lycka till
Tack så mycket, Göran!
Tack vara din kommentar har jag i varje fall fått mig en överblick. Tycker det är synd jag inte fått tillfälle att känna på kamerorna så jag får nog helt enkelt köpa vad som känns bäst för tillfället. Nu lutar det nog åt Mamiya RZ 67 tror jag, priset och formaten är för mig ett plus.
 

forry4U

Aktiv medlem
Kul att vara till hjälp
Du kommer inte bli besviken på RZ67, stor men trevlig att jobba med, bra närgräns på grund av bälgen för avståndsinställning. skifta från porträtt till landskapsläge bara med att vrida bakstycket och ett par linjaler ställer in rätt format i sökaren.

Finns på Blocket ex. denna
http://www.blocket.se/stockholm/Mamiya_RZ_67_PRO_II_32191130.htm?ca=1_9&w=3&last=1

kanske lite dyr... men leta på blocket o tradera så hittar du säkert nåt passande.

Ha de
Göran
 

snap01

Aktiv medlem
jag skulle hellre gå på en 645 kameran. Jag körde med Hasselblad, pentax6x7 samt pentax 645 o om man ser till formatet på filmen så är kvadratiskt format inte så poppis i tidningar etc som ofta är i 2/3 format. Det var samma ska med 6x7 det är oxå ett format som är mer åt det fyrkantiga hållet o säljer du bilder till tidningar för helsidor så kommer allt det extra som formatet ger klippas bort.
Bildkvalitetsmässigt så är det ingen större skillnad på 6x7 o 645. Ska du se någon så krävs det en bra inscanning på tex imacon o större print. Det som däremot skiljer till fördel för 645 formatet är
- du får ut 16 bilder med 645 o bara 10 med 6x7 på en 120 rulle
- prismässigt så är 6x7 betydligt dyrare tack vare film/framkallning kostnad
- 6x7 kamerorna är klumpiga o tunga. Jag anser att Mamaiya är klumpigare än pentax 6x7 den är mera som en förvuxen dslr i formen.
- af har du på 645 om du vill använda det.
Jag hade hellre valt mamaiya 645 eller pentax 645. Skulle du vilja gå in på digitalt så har du redan opitken om du köper mamaiya 645 eller pentax 645 o det är oxå ett stort skäl att välja 645 före 6x7. Visserligen så har tex pentax 6x7 en adapter för för objektiven för att passa på 645 om mamaiya har liknande vet jag inte däremot så sumpar du af då.
Oavsett köp vad du gillar jag började med Hasselblad 203 sedan pentax 6x7 sedan 645 sedan hamnade jag på den mörka sidan med canon 1ds o har fastnat där men jag har fortfarande kvar min pentax 645N med 3 fina gluggar samt min underbara Hasselblad x-pan som jag aldrig kommer att sälja.
 
jag skulle hellre gå på en 645 kameran. Jag körde med Hasselblad, pentax6x7 samt pentax 645 o om man ser till formatet på filmen så är kvadratiskt format inte så poppis i tidningar etc som ofta är i 2/3 format. Det var samma ska med 6x7 det är oxå ett format som är mer åt det fyrkantiga hållet o säljer du bilder till tidningar för helsidor så kommer allt det extra som formatet ger klippas bort.
Bildkvalitetsmässigt så är det ingen större skillnad på 6x7 o 645. Ska du se någon så krävs det en bra inscanning på tex imacon o större print. Det som däremot skiljer till fördel för 645 formatet är
- du får ut 16 bilder med 645 o bara 10 med 6x7 på en 120 rulle
- prismässigt så är 6x7 betydligt dyrare tack vare film/framkallning kostnad
- 6x7 kamerorna är klumpiga o tunga. Jag anser att Mamaiya är klumpigare än pentax 6x7 den är mera som en förvuxen dslr i formen.
- af har du på 645 om du vill använda det.
Jag hade hellre valt mamaiya 645 eller pentax 645. Skulle du vilja gå in på digitalt så har du redan opitken om du köper mamaiya 645 eller pentax 645 o det är oxå ett stort skäl att välja 645 före 6x7. Visserligen så har tex pentax 6x7 en adapter för för objektiven för att passa på 645 om mamaiya har liknande vet jag inte däremot så sumpar du af då.
Oavsett köp vad du gillar jag började med Hasselblad 203 sedan pentax 6x7 sedan 645 sedan hamnade jag på den mörka sidan med canon 1ds o har fastnat där men jag har fortfarande kvar min pentax 645N med 3 fina gluggar samt min underbara Hasselblad x-pan som jag aldrig kommer att sälja.
Hej Ove!
Tack för ditt svar.
Javisst kan jag hålla med om att 645 är ett trevligt format, dock har jag inte hittat några kameror som jag tyckt så mycket om i detta formatet. AF är trevligt men i detta fallet ser jag det bara som ytterligare en grej som kan gå sönder. Synd att inte Hasselblad är mer som Mamiya där man kan ändra formatet med magasinet... då hade ju inte valet varit svårt.

Jag skall titta närmre på 645, återkommer om jag hittar något trevligt:)
 

snap01

Aktiv medlem
till hasselblad så fanns det tillbehör så du ser bilden i 645 format. Jag köpte aldrig något sådant själv. I mitt galleri på hemsidan så är tex dom flesta bilderna från vietnamn o seychellerna tagna med pentax 645N med diafilmerna kodak 100vs samt velvia.
 

mpetersson

Aktiv medlem
Jag har en Mamiya 645 Pro TL som jag fick rätt billigt, de går att hitta billigt både i Sverige och på eBay. Även optik och tillbehör finns till hyfsade priser om man letar lite. Ingen autofokus, men ljusmätning med prismasökaren. Den är rejält mycket portablare än RZ67 också, sen hur stor roll det spelar beror förstås på vad man ska ha den till och hur mycket man är beredd att bära. Hur stor skillnaden är mellan 6x4,5 och 6x7 vet jag inte, jag har aldrig haft någon 6x7-kamera men jag är nöjd med bildkvalitén på Mamiyan.
 
Jag tackar er alla för hjälpen! Jag var länge inne på att köpa en Mamiya men Hasselblad vann i slutkampen, just för kvalitén. Det blev en Hasselblad 503 CX för ett hyggligt pris i bra skick. Om 6x6 räcker för mig återstår att se. Annars är det inte hela världen att byta igen.

Kalle
 
ANNONS