Annons

Hasselblad 500 C/M - skumtätningar/spegeldämpare

Produkter
(logga in för att koppla)

Steffi

Ny medlem
Jag fick tag på en begagnad Hasselblad 500 C/M. Den är hel, ren och i för övrigt fint skick. Jag har plåtat och framkallat första filmrullen och bilderna blev fina.

Jag tror inte att den har använts på ett bra tag. Nu efter att den fick motionera lite märkte jag att det har samlats en del skräp på spegeln. Insåg att det kommer från skumpackningen som sitter längst uppe i kamerahuset. Den har förmodligen torkat ut och faller sönder nu.

Vilken funktion har denna packning egentligen? Att dämpa spegeln? Finns det risk att få ljusläckage? Jag kollade i ett mörkt rum med en ficklampa genom kamerahuset och kunde inte se att ljuset släpps genom. Är det här något som skulle behöva åtgärdas omgående? Eller håller jag på att bli lite paranoid?
 

Urr

Aktiv medlem
Det är ett problem så förr eller senare behöver åtgärdas på alla spegelreflexkameror. 500 c/m är ju en kamera från 70-talet. Även magasinen och Compurslutaren kan behöva service ibland. Det är nog inte så billigt att få en bladare genomgången på verkstad, men om man gör det så är det nästan outslitliga grejer.
 

Steffi

Ny medlem
Det är nog bara att inse att jag borde investera i en service.
Jag tror att jag ska slå en signal till David Knapman.
Någon som har erfarenheter av Pro Camera Service i Landvetter?
 

Dez

Aktiv medlem
Jag hade ett objektiv inne på service där. Då blev han tyvärr sjuk så det tog nästan ett år innan jag fick tillbaka gluggen. Annars är det den mest kunniga, trevligaste och hjälpsammaste reparatör som vandrat på jordens yta. Rekommenderas varmt. Billig oxo. Hör efter hur han mår först bara och rapportera hit.
 

Steffi

Ny medlem
Jag fick min Hasselbladare tillbaka idag. Skickade den till David förra vecka och den fick lite kärlek och uppmärksamhet nu. Det tog bara några dagar och kostade inte alls mycket heller. Är hur glad som helst :)
 

Dez

Aktiv medlem
Han är alltså igång! Ska nog passa på att skicka in ett magasin på rep. Bättre service finns inte. Synd bara att han inte servar Canon också ;)
 
ANNONS