Annons

Vad är dessa Leica-objektiven värda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla,

Jag hjälper en släkting att sälja några fina gamla Leica-objektiv. Jag har ännu inte sett dom själv, men vet att de är i bra skick och bara haft en ägare.

Jag skulle vilja få ett hum om priset, om någon vet. Att söka på eBay gör mig inte klokare direkt... Det är totalt fem stycken, alla med R-mount:

ett Leitz Wetzlar Super-Angulon -R 21mm

två Summicron, 35mm resp. 90mm

ett Apo-Telyt -R 180mm

och ett härligt Telyt -R 560mm med handtag och avtryckare


Någon som har en aning om vad man ska begära för pris?

Många tack, Magnus
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag skulle ha kollat avslutade auktioner på ebay och tradera samt kolla vad fotohandlare som säljer begagnat tar. Varför blir du inte klokare av att göra det?
 
På eBay varierar priset så mycket, utan att man på beskrivningen förstår riktigt varför. Ibland ligger slutpriset under $500 och ibland $2000 och mer.

Jag har inte kollat med någon fotohandlare än dock, tänkte fråga här först...
 

mb90

Avslutat medlemskap
LP-Foto har kameraauktioner några gånger per år och på de flesta av dessa går det en hel del leicaprylar så att kolla avslutade auktioner hos dem kan vara en idé, eller höra av sig till dem för att få hjälp med värdering.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej alla,

Jag hjälper en släkting att sälja några fina gamla Leica-objektiv. Jag har ännu inte sett dom själv, men vet att de är i bra skick och bara haft en ägare.

Jag skulle vilja få ett hum om priset, om någon vet. Att söka på eBay gör mig inte klokare direkt... Det är totalt fem stycken, alla med R-mount:

ett Leitz Wetzlar Super-Angulon -R 21mm

två Summicron, 35mm resp. 90mm

ett Apo-Telyt -R 180mm

och ett härligt Telyt -R 560mm med handtag och avtryckare


Någon som har en aning om vad man ska begära för pris?

Många tack, Magnus

Leica R-objektiven är mycket bra, men kanske inte så intressanta för samlare.
Där gäller M-objektiv! ;)

Men kolla som sagt på LP-fotos avslutade auktioner, där tror jag man kan få en fingervisning på priser.
 
ANNONS