Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica X2 eller Leica M8 eller Leica M8.2

Produkter
(logga in för att koppla)

b3ngt

Medlem
Nu har Leica X2 släppts, med ett relativt gott mottagande från dem som provat.

Jag är ute efter att köpa en kamera och just nu ser det ut som om jag har råd med en Leica X2 med antingen optisk eller elektronisk sökare eller en begagnad Leica M8 med en ny Zeiss Biogon 35/2.0.

Är den nyare X2 bättre för att den är ny eller är M8 bättre? M9 antar jag är lite bättre, men den har jag inte råd med. För att inte tala om Monochrome som jag inte ens vill tänka på. Prismässigt...
 

jelu1661

Aktiv medlem
Vad menar du med bättre? Enbart sett till bildkvalité?

Handhavandet är ju som natt och dag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Leica X kamerorna har ju inte klassisk Leica M hantering. Leica är förvisso Leica, men det kan vara idé att titta på Fuji X100 eller X-Pro 1 som har efterliknat mätsökarhantering och utseende.
 

Sten-S

Avslutat medlemskap
Hej, Du väljer mellan 2 helt olika kameror, X2 har ett fast vidvinkligare objektiv, 24 mm X 1,6, motsvarar ca 38 mm, 16 Megapixel och elektronisk sökare.
M8 har 10 Megapixel och får med objektivet Du föreslår en brännvid X 1,33 motsvarande ca. 50 mm, men med den har Du möjlighet att köpa till andra brännvidder och den är helt manuell förutom slutaren, den har en helt överlägsen mätsökare, men sedan tillkommer risken att köpa beg. M8:an är ju några år numera.
/Sten-Åke
 

b3ngt

Medlem
Vad menar du med bättre? Enbart sett till bildkvalité?

Handhavandet är ju som natt och dag.
Jag är medveten om att det är två helt olika kameror. Den ena en helt ny, lite mer automatiserad kompakt, med autofokus och den andra en manuell mätsökarkamera med utbytbart objektiv som har några år på nacken.

Min undran är väl egentligen två frågor:

1. Tror ni att bildkvalitén på X2 är bättre än den på en begagnad M8?
2. Är det dumt att köpa en M8 idag eftersom det är en flera år gammal modell och det hänt en hel del med bl a ISO-känsligheten de senaste åren.

Hoppas det gör det lite enklare att svara på mina frågor :)

Tack
/B
 

b3ngt

Medlem
Leica X kamerorna har ju inte klassisk Leica M hantering. Leica är förvisso Leica, men det kan vara idé att titta på Fuji X100 eller X-Pro 1 som har efterliknat mätsökarhantering och utseende.
Jag var väldigt nyfiken på båda dessa kameror från början, men har blivit tveksam. Vissa personer är beredda att offra en arm för dessa kameror, andra skyr dem som elden. Fuji har ju, enligt mig, tänkt helt rätt och om inte firmware hade varit så tveksamt så hade jag nog slagit till på en X-Pro1.

Samtidigt kan jag ju få en beg M8 + optik för samma pris. Jag tror inte att manuell fokus stör mig och Leica har ju haft högkvalitetskameror rätt länge; Fuji inte lik länge även om dessa två kameror inte är de första bra saker de gjort.

Är den något äldre M8 hjälplöst efter X100 och X-Pro1 eller är det fortfarande en stark konkurrent?

/B
 

b3ngt

Medlem
Vad menar du med bättre? Enbart sett till bildkvalité?

Handhavandet är ju som natt och dag.
Bildkvalitet är ju en väldigt viktig del. Är M8 för gammal eller rockar den fortfarande?

Bortsett från att den ena har autofokus och den andra inte på vilket viktigt sätt skiljer sig *handhavandet* menar du? Sitter kontrollerna mer logiskt på M8? Saknas viktiga möjligheter på X2 som M8 har?

/B
 

b3ngt

Medlem
Hej, Du väljer mellan 2 helt olika kameror, X2 har ett fast vidvinkligare objektiv, 24 mm X 1,6, motsvarar ca 38 mm, 16 Megapixel och elektronisk sökare.
M8 har 10 Megapixel och får med objektivet Du föreslår en brännvid X 1,33 motsvarande ca. 50 mm, men med den har Du möjlighet att köpa till andra brännvidder och den är helt manuell förutom slutaren, den har en helt överlägsen mätsökare, men sedan tillkommer risken att köpa beg. M8:an är ju några år numera.
/Sten-Åke
Ja, egentligen tror jag att jag skulle vilja ha en M9, eller kanske en Monochrome, men jag kan inte motivera det väldigt höga priset. I väntan på M10, eller nått sånt i höst, är det då bättre att satsa på en ny X2 eller är en begagnad M8 fortfarande en väldigt bra kamera. Även om man jämför med nyare kameror som X2 (eller för den delen den D7000 jag redan har). M8 har ju en APS-C stor sensor vilket påverkar mängden användbara objektiv. Fullformat är så mycket enklare...

/B
 

Sten-S

Avslutat medlemskap
Ja, egentligen tror jag att jag skulle vilja ha en M9, eller kanske en Monochrome, men jag kan inte motivera det väldigt höga priset. I väntan på M10, eller nått sånt i höst, är det då bättre att satsa på en ny X2 eller är en begagnad M8 fortfarande en väldigt bra kamera. Även om man jämför med nyare kameror som X2 (eller för den delen den D7000 jag redan har). M8 har ju en APS-C stor sensor vilket påverkar mängden användbara objektiv. Fullformat är så mycket enklare...

/B
Hej, M8 har inte APS-C sensor utan en något större, 1.33 X brännvidden mot 1,6 x för APS-C. nästan alla Leica-M objektiv passar i M8, och det speglas in rätt ljusram för isatt objektiv så det är inga större problem med det i M8, jag har i alla fall inte haft det med min som jag ägt i 3 år innan jag köpte min M9 som visserligen har full sensor och mer Megapixel än M8 som har aldeles tillräcklig bildkvalitet om man inte gör jättestora bilder och håller på med en massa delförstorningar, då är M9 bättre.

Förresten är det ingen idé att gå och vänta på nya modeller, vad säger att M10 kommer till hösten, det vet vi först då, det skadar inte att en ny modell är ute ett tag innan man köper en sådan.
/Sten-Åke
 

Makten

Aktiv medlem
Vid låga ISO-tal och med bra objektiv ger M8 bättre bildkvalitet än Fuji X100 och troligen även X2. Men så fort man börjar gå över ISO 320 så är de nyare sensorerna enormt mycket bättre.

Något att tänka på är att mätsökarsystem måste kalibreras. Även om detta är gjort från fabrik så finns det inget som garanterar att kameran lirar med andra tillverkares objektiv, eller ens med Leicas egna. Detta kan lätt utvecklas till ett smärre helvete där kamera och objektiv måste skickas till Tyskland. Min erfarenhet av två M8:eek:r är att inga objektiv från Zeiss eller Voigtländer fokuserar helt rätt vid alla avstånd.

Håller man sig till ett enda objektiv så kan man förstås leva med att man kanske behöver låta kalibrera dem tillsammans. Och i trevlighetsfaktor finns ingen annan digitalkamera som slår Leicas M-serie. Jag ser inte riktigt vitsen med en X2 när man kan få andra spegellösa kameror för en bråkdel av priset, där man dessutom kan använda M-objektiv eller vad fasen man vill.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag ber om ursäkt för att jag inte svarat på frågorna ovan tidigare, men nu har de ju besvarats av andra redan :)
 
ANNONS