Annons

Optimalt från skärm till utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedje

Aktiv medlem
Har gett mig den på att kalibrera skärm och skrivare så att jag får utskrifter som liknar bilden jag ser på skärmen. Så här långt har jag hunnit:

1. Rummet där jag jobbar med bilder har en allmänbelysning med färgtemperaturen 5500 K.
2. Bildskärmen är en 24 " Dell.
3. Jag kalibrerar skärmen kontinuerligt med X-rite Color Munki Display.
4. Skrivaren är en Canon ip4850.
5. I skrivaren har jag inaktiverat ICM (färghanteringen) och låter alltså Photoshop (CS6) styra utskriften.
6. I Photoshop har jag markerat att PS ska hantera färgerna och har där också ställt in skrivar/pappersprofil Canon iP4000 series GL2/SG2.
7. Jag skriver ut på Canon SG-201 papper.

Utskrifterna har efter de här åtgärderna blivit avsevärt bättre. Bildernas ljusstyrka är jag riktigt nöjd med. Dock inte helt nöjd med färgerna. Ska jag skylla det senare på skärmen (E-IPS panel) eller finns något annat jag kan göra (utom att prova mig fram för varje bild, vilket kostar många kasserade fotopapper)?

Tacksam om någon har tips hur jag går vidare!
 

stefohl

Aktiv medlem
Utskrifterna har efter de här åtgärderna blivit avsevärt bättre. Bildernas ljusstyrka är jag riktigt nöjd med. Dock inte helt nöjd med färgerna. Ska jag skylla det senare på skärmen (E-IPS panel) eller finns något annat jag kan göra (utom att prova mig fram för varje bild, vilket kostar många kasserade fotopapper)?

Den första och enklaste kontrollen du kan göra är att se om din profil för skrivaren är korrekt. Jag har utarbetat en sådan test, som du kan läsa om på http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/. Det första steget är att se om rutorna 9-13 har blivit grå. Om inte, då vet du att din skrivarprofil inte är korrekt.

Stefan
 

Lawson

Aktiv medlem
Du kan testa det här (plankat från tråden canons fotopapper)

"Vad man kan göra är att under utskriftsinställningar välj matchning-färgkorrigering-ingen. Men behåll under utskriftsformat-utskriftsalternativ de alternativ som finns där.
Då kan du korrigera den färgprofil som används genom att ändra under huvudgrupp-färg/intensitet-färgjustering.
Jag använder cyan 20, magenta 0 och gul 7. Det här inställningarna gör bilden betydligt renare ett litet stick är kvar men det kan jag leva med.
Om du testar och är nöjd med inställningarna så spara dem som en egen profil med valfritt namn under "vanliga inställningar".
Jag kommer i fortsättningen inte köpa mer Canonpapper utan hålla mig till Ilford som jag tycker fungerar mycket bättre. "

Det är väl inte helt rumsrent, men det fungerar.

Micke.
 

Svedje

Aktiv medlem
Den första och enklaste kontrollen du kan göra är att se om din profil för skrivaren är korrekt. Jag har utarbetat en sådan test, som du kan läsa om på http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/. Det första steget är att se om rutorna 9-13 har blivit grå. Om inte, då vet du att din skrivarprofil inte är korrekt.

Stefan
Tack, Stefan!
Jag blir glad över att någon bryr sig över mitt lilla problem. Jag har gjort en utskrift av din testbild och visst är rutorna grå, men som jag ser det har framför allt ruta 13 ett svagt rödstick, vilket får den att se gråbrun ut i jämförelse med motsvarande ruta på skärmen. Det här stämmer för övrigt med en bild jag försökte skriva ut häromdagen då jag tyckte bilden blev alltför röd trots att jag i två omgångar dragit ned den röda färgmättnaden. Det känns skönt att veta att du kan erbjuda hjälp och jag ska förstås överväga att anlita din kunskap. Så här långt kan jag för lite om färg för att veta vilka reglage jag ska dra i för att skapa en bättre färgprofil. Det kanske är en yrkeshemlighet hur man bör försöka kompensera sticket, men om det inte är så är jag tacksam för tips. Jag vill ju lära mig för att själv kunna kontrollera mina utskrifter. Att överlåta kontrollen åt andra är kanske klokt, men ger inte samma tillfredsställelse som att ordna biffen på egen hand (om än med hjälp från den som är kunnigare).
 

Svedje

Aktiv medlem
Jag använder cyan 20, magenta 0 och gul 7. Det här inställningarna gör bilden betydligt renare ett litet stick är kvar men det kan jag leva med.
Om du testar och är nöjd med inställningarna så spara dem som en egen profil med valfritt namn under "vanliga inställningar".
Tack, Micke!
Jag är glad att du svarat på mitt inlägg och gett mig tips. Jag vet inte vilka problem du löst med din egna färgprofil, men om du läst mitt svar på testbilden jag fick av Stefan så ser det ut som om min skrivarprofil drar mot rött. Nu är jag väldigt osäker på hur jag ska kompensera det sticket. Tar jag inte helt fel är ju cyan mitt emot det röda ( i det sk färghjulet), så det är kanske den korrigering som du har gjort som passar in även på min skrivare. Jag gissar att du har en canonskrivare eftersom du antyder att det inte är "rumsrent" att nyttja andra fotopapper än Canons egna. Får jag fråga vilken typ av skrivare du har?

Fattar jag rätt att även Ilfordpapperet du använder behöver den korrigering du nämner? Vilka andra fördelar har du sett med Ilfordpapperet och vilken sorts Ilfordpapper använder du mest?

En annan fråga som tränger sig på i min arma skalle är följande: Är varje skrivare individuell, dvs får man räkna med att två skrivare av samma årgång och typ och som programmerats med samma färgprofil ger olika utskriftsresultat? Eller är det så att vissa egenheter är likadana på två skrivare av samma fabrikat och typ. Om det senare gäller borde det ju finnas "lathundar" som hjälper en stackars amatör att göra en egen kalibrering? Å andra sidan: är det det tidigare som gäller borde det ju finnas kurser som hjälper en att dra i rätt reglage när problem uppstår. Jag skulle gärna hoppa på en sådan kurs alldeles oavsett vad det är som gäller. Någon som har ett tips vart jag ska vända mig?
 

Lawson

Aktiv medlem
Jag har haft två canonskrivare och bägge lider av samma stick som du har. Vill du ha ett bra resultat byter du till ett papper från någon annan tillverkare som skickar med bättre profiler (Ilford) eller låter Stefan som som är proffs göra en korrekt profil.
Har du provat de inställningar som jag rekommenderade? Du använder de inställningar du har nu, alltså skrivarens färghantering avstängd men dra i reglagen under färg/intensitet cyan till 20 och gul till 7.
Kanske inte perfekt men en klar förbättring.

Micke
 

Lawson

Aktiv medlem
Det "rumsrena" har nog mer med metod att komma fram till en bra utskrift. Jag använder som sagt en Canonskrivare och du kommer med de här inställningarna att se en klar förbättring. Mäter man upp den "nya" profilen kanske den inte är helt perfekt. Men jag tycker den är tillräckligt bra.
Du sparar de här inställningarna under "profiler"(tror det heter så på din skrivare) så att du enkelt kan använda dem varje gång du kör ett Canonpapper .
Använder du Ilfordpapper behöver du inte göra någonting, de profilerna är bra.
jag har senast använt Ilford Gallerie, men nu skall jag prova ett nytt papper som heter Ilford Galerie Prestige.

Micke.
 

ma59

Aktiv medlem
Det "rumsrena" har nog mer med metod att komma fram till en bra utskrift. Jag använder som sagt en Canonskrivare och du kommer med de här inställningarna att se en klar förbättring. Mäter man upp den "nya" profilen kanske den inte är helt perfekt. Men jag tycker den är tillräckligt bra.
Du sparar de här inställningarna under "profiler"(tror det heter så på din skrivare) så att du enkelt kan använda dem varje gång du kör ett Canonpapper .
Använder du Ilfordpapper behöver du inte göra någonting, de profilerna är bra.
jag har senast använt Ilford Gallerie, men nu skall jag prova ett nytt papper som heter Ilford Galerie Prestige.

Micke.
En lite Off Topic-fråga, men iom du nämner Ilford en liten undran ang pappersmärke vs skrivar/bläckmärke:

Kör Canon 9000Pro, nyss skaffat den och visst blir det bra "direkt ut" när jag provat med Ilford "Premium Plus" och "Premium Photo" papper (kalibrering etc är givetvis bäst men jag tycker det duger gott för mitt amatörfotande just nu)

Frågan är om hållbarheten. Canons bläck till denna skrivare (8) är ju märkt "Chromalife 100" likaså en del av deras papper. Men hur vet man om/att det blir hållbart med andra papper???

Finns något bra sätt att ta reda på det utom att prova och typ sätta upp några bilder i ett "söderfönster" ett år eller så...?
 

Lawson

Aktiv medlem
Jag har tyvärr noll koll på vad som händer med hållbarheten när man blandar papper och bläck från olika tillverkare.
Så länge det jag ser på skärmen också kommer ut ur skrivaren är jag nöjd. Hållbarheten verkar vara tillräcklig, efter 5-6år syns inga förändringar med normal förvaring.

Micke.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack, Stefan!
Jag blir glad över att någon bryr sig över mitt lilla problem. Jag har gjort en utskrift av din testbild och visst är rutorna grå, men som jag ser det har framför allt ruta 13 ett svagt rödstick, vilket får den att se gråbrun ut i jämförelse med motsvarande ruta på skärmen. Det här stämmer för övrigt med en bild jag försökte skriva ut häromdagen då jag tyckte bilden blev alltför röd trots att jag i två omgångar dragit ned den röda färgmättnaden. Det känns skönt att veta att du kan erbjuda hjälp och jag ska förstås överväga att anlita din kunskap. Så här långt kan jag för lite om färg för att veta vilka reglage jag ska dra i för att skapa en bättre färgprofil. Det kanske är en yrkeshemlighet hur man bör försöka kompensera sticket, men om det inte är så är jag tacksam för tips. Jag vill ju lära mig för att själv kunna kontrollera mina utskrifter. Att överlåta kontrollen åt andra är kanske klokt, men ger inte samma tillfredsställelse som att ordna biffen på egen hand (om än med hjälp från den som är kunnigare).
Om denna test inte visar ett bra resultat är det enda jag kan rekommendera att man gör en ny profil för skrivaren. Antingen gör man det själv eller anlitar man någon som gör detta professionellt.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har tyvärr noll koll på vad som händer med hållbarheten när man blandar papper och bläck från olika tillverkare.
Så länge det jag ser på skärmen också kommer ut ur skrivaren är jag nöjd. Hållbarheten verkar vara tillräcklig, efter 5-6år syns inga förändringar med normal förvaring.

Micke.
Man kan kolla hållbarheten för en rad olika skrivare och papperskombinationer på www.aardenburg.com. De gör seriösa, vetenskapliga tester på papper och bläck.

Stefan
 

Lawson

Aktiv medlem
Ok! Om jag har lyckats tyda tabellerna rätt på aardenburg.com så kan man förvänta sig ca 15 års hållbarhet med någorlunda rätt färgåtergivning för Ilford Galerie Classic Pearl med chromalife 100 bläck.
Canon Photo Paper Pro ger ca 10 år.

Micke.
 

stefohl

Aktiv medlem
Ja, men du styrde mig ändå på rätt spår. Någonting skall man ju göra själv också.
Stämmer det att man kan förvänta sig 10-15 års hållbarhet med någorlunda rätt färgåtergivning med ett chromalifebläck?

Micke
Det som Canon anger (+100 år) är vid mörkerförvaring. Det som anges i Aardenburgs tester är hur lång tid det tar innan bilderna bleknar när bilderna sitter uppe i en normal rumsbelysning bakom vanligt glas. Men med dessa infärgningsbläck som den skrivaren använder krävs ett papper som fungerar tillsammans med skrivaren optimalt. Ilford tillverkar två olika typer av papper, ett som fungerar med pigmentbläck, ett annat som fungerar med infärgningsbläck.

Stefan
 

Svedje

Aktiv medlem
Om denna test inte visar ett bra resultat är det enda jag kan rekommendera att man gör en ny profil för skrivaren. Antingen gör man det själv eller anlitar man någon som gör detta professionellt.

Stefan
Än en gång, tack!
Nu har jag testat ytterligare två inställningar på din testbild. Den första med färgprofilen som min skärmkalibrator skapat och den andra med justeringen som Lawson rekommenderade. Båda tycks vara bättre än Canons egna profil på det här papperet. Åtminstone vad gäller de grå fälten som inte uppvisar stick så långt jag kan bedöma. Överlag syns mättnaden vara något högre på båda de senaste testerna, vilket kan leda till något mörkare bilder, fast nu tog papperet slut så jag kan inte testa detta ikväll. Jag ska hålla i åtanke att du erbjuder professionell hjälp, men nu har jag kommit en så pass bra bit på väg att jag vill laborera vidare på egen hand till att börja med.
 

Svedje

Aktiv medlem
Jag har haft två canonskrivare och bägge lider av samma stick som du har. Vill du ha ett bra resultat byter du till ett papper från någon annan tillverkare som skickar med bättre profiler (Ilford) eller låter Stefan som som är proffs göra en korrekt profil.
Har du provat de inställningar som jag rekommenderade? Du använder de inställningar du har nu, alltså skrivarens färghantering avstängd men dra i reglagen under färg/intensitet cyan till 20 och gul till 7.
Kanske inte perfekt men en klar förbättring.

Micke
Jag har nu provat den inställning du rekommenderade och resultatet är klart bättre än originalprofilen för papperet. Jag har även provat skriva ut med den profil som min skärmkalibrator skapat och den är faktiskt ännu något bättre.

Jag vill ju helst ha en profil som jag når från den primära utskriftsmenyn i Photoshop, men den egna profil som jag gör i utskriftsinställningar når jag ju inte därifrån, vilket innebär att jag måste låta skrivaren styra utskriften. Den profil jag skapat med min skärmkalibrator hittar jag däremot i den primära utskriftsmenyn vilket gör att jag helt och fullt kan överlåta åt Photoshop att styra utskrifterna och jag slipper gå in i utskriftsmenyn och göra mitt val.

Det kan tänkas att färgerna blir lite väl mättade med den sista metoden (skärmprofilen tar ju inte hänsyn till papperets vithet), men det tänker jag i så fall försöka lösa med att göra en försiktig uppljusning i samband med att jag slutskärper bilden (här kan man ju skapa ett makro som gör jobbet). Här ska testas vidare. Just nu är dock papperet slut så jag får införskaffa nytt innan jag kan fortsättta testerna. Och självfallet måste jag även prova Ilfordpapperet.

Än en gång tack för dina tips! De har hjälpt mig en bra bit vidare. Sedan tycks det ju dyka upp fler intressanta saker i tråden så det här blir riktigt utvecklande.
 

stefohl

Aktiv medlem
Än en gång, tack!
Nu har jag testat ytterligare två inställningar på din testbild. Den första med färgprofilen som min skärmkalibrator skapat och den andra med justeringen som Lawson rekommenderade.
Men färgprofilen för din skärm beskriver din skärms egenskaper. Den kanske fungerar OK på lite mindre mättade bilder, men på bilder med hög färgmättnad är det garanterat inte den rätta profilen.

Stefan
 

Svedje

Aktiv medlem
Men färgprofilen för din skärm beskriver din skärms egenskaper. Den kanske fungerar OK på lite mindre mättade bilder, men på bilder med hög färgmättnad är det garanterat inte den rätta profilen.

Stefan
Jag är medveten om detta, men kan bara konstatera att skärmprofilen ger bästa utfallet om jag jämför dels med originalprofilen för skrivare/papper och dels med den justering som Lawson rekommenderade. Kan inte se något stick i de grå tonerna som jag gör i originalprofilen, däremot ser färgerna något mer mättade ut i båda alternativen, men i Lawsons variant ser kulörerna "smutsigare" ut (20 cyan, 7 gul).

Som jag skrev så anar jag att jag måste kompensera den högre mättnaden en aning, vilket jag hellre gör i Photoshop än att gå ner i skrivarens verktyg för motsvarande justering. Det som stör mig något är att jag inte kan spara en egen profil annat än i skrivarens meny och förlorar därför möjligheten att låta Photoshop styra utskrifterna om jag vill skapa en egen profil. Hur som helst - vad gäller testbilden så ser den bäst ut när jag skriver med skärmprofilen. Håller jag resultatet vid skärmen så ser det väldigt likt ut. Jag kan säkert komma närmare med en proffskalibrering, men jobbar vidare på den här linjen så länge.
 
ANNONS