Annons

Hasselblad 500/501?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudin

Medlem
Har bestämt mig för ett inköp av en Hasselbladare, men har inte bestämt mig på vilken än.
Funderat på 500c / cm eller 501c / cm, eller kanske en 500 EL(/M eller X) men jag får inte riktigt kräpp om vad som skiljer dem åt?
Någon som har bra kläm på det ?
 

Janne H

Aktiv medlem
Har bestämt mig för ett inköp av en Hasselbladare, men har inte bestämt mig på vilken än.
Funderat på 500c / cm eller 501c / cm, eller kanske en 500 EL(/M eller X) men jag får inte riktigt kräpp om vad som skiljer dem åt?
Någon som har bra kläm på det ?
500 C är äldst, kom -57 sedan kom 500CM
501 CM är de ¨nyare¨ modellerna.

500 EL mfl är de större tyngre motorkamerorna, ofta ganska slitna efter hård användning.
Storlek o tyngd gör nog dessa passar bäst på stativ.
Vet heller inte hur lätt-billigt det är att få tag på nya accar till dessa.

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

Rudin

Medlem
500 C är äldst, kom -57 sedan kom 500CM
501 CM är de ¨nyare¨ modellerna.

500 EL mfl är de större tyngre motorkamerorna, ofta ganska slitna efter hård användning.
Storlek o tyngd gör nog dessa passar bäst på stativ.
Vet heller inte hur lätt-billigt det är att få tag på nya accar till dessa.

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
Tack!

500 EL känns inte riktigt som ett alternativ
Om du fick välja en, vilken skulle du välja av 500/501 c/cm ?
Hur ser det ut med att få tag på accar till dessa ?
 

Tombos

Medlem
Okej
Vad är skillnaden på c och cm ?
C/M är en förbättrad version jämfört med C. Framför allt att mattskivan kan bytas. I C är den fast. Det gör att du kan få en ljusare sökarbild om du skaffar en AcuteMatte-skiva. Finnss även snittbildsmöjlighet. Dessutom har C/M en knapp för att förutlösa allt utom slutaren (spegel, hjälpslutare). Minskar vibrationer vid exponeringen. En spärr är också införd så det inte går att exponera om täckplåten sitter kvar i filmmagasinet. Kanske också något mer som jag glömt.
/Tommy
 

roger96

Aktiv medlem
Är det någon större skillnad mellan 500 och 501 mer än att 501 är "nyare" ?
501CM har "Gliding mirror system" vilket tar bort vinjetteringen i sökaren när man använder längre brännvidder. Mellan 500C/M och 501CM fanns 501C, båda 501-modellerna har Acute Matte mattskiva och ny avtryckarknapp och saknar dessutom klarsignal (används vid montering av magasin) och har frammatningsvev som ej är demonterbar. 501C fanns enbart helsvart, 500C endast krom/svart och de övriga (från ca 1974-) i båda varianterna.
Det finns även 503-serien med TTL blixtljusmätning mm.
 
ANNONS