Annons

Flytta samlingar och nyckelord mellan kataloger lightroom 5

Produkter
(logga in för att koppla)

bforsmark

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har ett omfattande system av smarta samlingar, nyckelord och förinställningar för export i min "master-katalog" på en extern disk.

Finns det något praktiskt sätt att flytta över hela nyckelordsdatabasen och samlingshierarkin och förinställningar till en ny lokal katalog som kan ligga på laptopen? Det skulle underlätta mycket eftersom det är viktigt att det är rätt nyckelord bilderna taggas med för att de ska hamna rätt i hierarkin av smarta samlingar.

Jag borde inte vara först med det här problemet.

Några idéer?
 

bforsmark

Avslutat medlemskap
Nej, men jag har en katalog som bara är ansluten till bilderna som ligger på den externa hårddisken, som jag exporterar bilder till från min laptop där jag har ett insamlingsbibliotek för tillfällig förvaring och jobb med bilderna.
 

AFJ

Aktiv medlem
Funktionen "Export as catalog" och "Import from catalog" är väl tänkta att hantera just en situation när du vill flytta delar av en katalog fram och tillbaka mellan datorer. Testa den på ett mindre urval och se att det fungerar som du vill.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Konstigt arbetssätt.
Vatför skyffla bilderna mellan kataloger?
Är det för att du inte har plats med alla bilder på din bärbara?
 

bforsmark

Avslutat medlemskap
okej, Tack!

Det stora problemet är att listan med nyckelord är begränsad till de bilder som ligger i varje katalog. När man skriver in nyckelord i de nya bilderna dyker inte de som finns i andra kataloger upp som alternativ och risken är stor att man hittar på nya eller stavar fel. Då vore det bra om hela masterkatalogens nyckelordlista fanns tillgänglig. Jag har över 100'000 bilder taggade på den externa hårddisken och det är ett rätt omfattande jobb att tagga bilder.

Ja det är ett rätt trög-jobbat system, datorn är alltid för liten för att hålla sig med något vidare bildbibliotek, men export funktionen har underlättat mycket.
 

bforsmark

Avslutat medlemskap
Enda lösning jag ser är att göra en kopia av hela master-katalogen och ha den på laptopen, med alla bilder sökbara i katalogen även om de inte går att komma åt när disken är urkopplad.

Det är inte heller optimalt eftersom en katalog med så många bilder är ganska trög att arbeta med och att söka igenom.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det är därför de har kommit med smart previews i LR5.
Du kan alltså ha bildfilerna på extern hd och redigera bilderna offline, tagga, söka, allt det mesta. När du kopplar in HDn så syncas justeringarna til bildfilerna.
 

bforsmark

Avslutat medlemskap
Det låter väldigt smart men med offline menar du med hårddisken utpluggad?

Jag har precis köpte version 5 så jag är inte så uppdaterad.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja. Du har bilderna på extern HD. Dessa bilder som ligger där gör du sk smart previews. När du kopplar ur HDn så kan du fortsätta jobba nästan
helt likadant.
 

bforsmark

Avslutat medlemskap
Det är ju för bra! Precis det jag har saknat. Visste faktiskt inte att dom ordnat detta!

Men behöver man uppdatera länkarna manuellt när man kopplar in disken?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Eftersom du har två kataloger och redigerat olika vad jag förstår med olika tagar så vet jag inte.
Annars så kan man väl spara ändringarna i xmp filerna så de bildas och sedan återimportera dom i den
Katalog du vill ha.
Länkarna ska du inte behöva bry dig om. LR upptäcker ifall du har HDn inkopplat eller ej
 

bforsmark

Avslutat medlemskap
Nu är jag med på hur det funkar, ja nyckelorden sparar jag i fil med den funktionen så det borde vara lugnt.

Tack för hjälpen!
 

AFJ

Aktiv medlem
Konstigt arbetssätt.
Vatför skyffla bilderna mellan kataloger?
Är det för att du inte har plats med alla bilder på din bärbara?

Jag jobbar normalt bara på en dator.

Mitt svar var för att påtala att funktionen finns där och så vitt jag förstår är tanken att man skall kunna använda den i situationer liknande denna.

Säga att man har en stationär dator hemma. Där har man alla sina bilder och gör merparten av sitt jobb.

När man åker på semester tar man med sig laptopen, fotar lite, redigerar, taggar och fixar. När man kommer hem vill man föra över det jobb man gjort på den bärbara till sin huvuddator. Och då använder man export och import igen.

Vill man ha samma keywords tillgängliga på båda datorerna finns det en enektl export/import funktion även för detta.

Jag har inte utforskat smart previews så mycket (eftersom jag i huvudsak bara jobbar på en dator och bilderna ligger på interna diskar) men det löser väl egentligen inte situationen med två datorer?
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag har för mig att man kan exportera sina keywords. Och därmed förmodligen även importera dem.

En annan variant kan ju vara att ha en dummy-bild som har samtliga keywords. Sen exporterar man en katalog med endast den bilden.
 

bforsmark

Avslutat medlemskap
Mycket enkelt!

Exporterade nyckelordlistan från master-katalogen (får en txt-fil som också går att hantera i exempelvis excel, vilket är väldigt praktiskt om man vill överblicka listan eller detaljgranska alla taggar) och importerade den direkt i den lilla insamlingsbiblioteket. Nu är alla där!

Men jag har redan kopierat över masterkatalogen till laptopen så framöver kommer jag nog jobba med en enda katalog liggandes på laptopen, med länkar till den externa disken. Det är nog den mest praktiska lösningen i det långa loppet.
 
ANNONS