Annons

En dröm eller? Hasselblad...

Produkter
(logga in för att koppla)

alfred k

Aktiv medlem
Kliar mig i huvudet, läser fakta och funderar...

Är det vettigt att köpa sig en "äldre" Hasselblad typ H2, H3 etc.

Arbetar idag med Nikon D3 & D4. Behöver ingen "snabb" kamera utan mest för
interiör, porträtt och liknande.

Vad säger du?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Kliar mig i huvudet, läser fakta och funderar...

Är det vettigt att köpa sig en "äldre" Hasselblad typ H2, H3 etc.

Arbetar idag med Nikon D3 & D4. Behöver ingen "snabb" kamera utan mest för
interiör, porträtt och liknande.

Vad säger du?
Jag säger att det är vansinne ifall det handlar om att jobba med utrustningen. I så fall blir du gladare med en tilt o shift glugg. Handlar det om att njuta av intresset och ren fotoglädje är det ett bra köp.
 

snap01

Aktiv medlem
nej inte till mäklarfoto i alla fall ingen skulle se skillnad på bilderna o det finns flera nackdelar med en gammal hasselbladare. En är att sensorformatet är 4-3 vilket innebär att du kommer få beskära alla bilder till 2-3. nackdel 2 är att den vidvinkligaste vidvinkel motsvarar 23mm mot småbild. Nackdel 3 är att dom inte är i närheten av iso egenskaper som du kör med D4 allt över iso 400 så åker bladarn på stryk ;)
Att redigeringstiden kommer ta mycket längre tid jag räknade ut att det var åtminstone dubbelt så mycket längre visserligen testade jag bladaren när hasselblad hade bara deras eget program phocus om jag minns rätt o det var segt idag kan du köra photoshop med bladarn.

Jag var ruskigt nära att köpa bladarn en sprillans ny jag testade den o eftersom du är yrkesfotograf så är det inga problem att få testa gå bara till yrkesbutiken goecker på söder dom hade bra deal på begagnade hasselblad som jag fick veta i höstas hur det ser ut nu vet jag inte. Dom kan allt om bladarn men jag själv har tvärslutat med alla tunga kameror körde med D3x o liknade kameror förut idag kör jag med D800 på jobben o utomlands plockar jag gärna med mig fuji x serie.

Om jag skulle behöva en bladare för ett speciellt kund som kräver det så hyr jag en goecker hyr ut o kör du bladare så bör du uppgradera den konstant när det kommer ny teknik vissa gånger så räcker det att uppdatera backstycket ifall dom inte ändrar för mycket men oavsett det är mycket pengar men jag valde inte bort bladarn för pengar utan andra orsaker den största är att det är svårt att se skillnad på bilderna oavsett vad bilden kommer ifrån pga att kvalitén från D800 o liknande är så pass hög.
men nya Hasselblad är så snygg.............
så bara därför kan det vara värt ;)

så antingen kan du kanske få låna en eller hyra en o testa på skarpt uppdrag. Jag vet att Nikon om du är NPS medlem så får du låna kameror o gluggar beroende på tillgång om hasselblad har något liknade vet jag inte o gocker brukar vara trevliga så kolla med dom.
 

alfred k

Aktiv medlem
Tack så väldigt mycket för era tankar!!!

Var en kort sväng hos Goecker och fick med mig några provbilder jag tog i butiken.
Hasselblad har en ny vidvinkel, HCD 4.8/24mm. Intressant.

Ska nu installera Phocus och ta en titt på dessa "dyra" filer ;-)

Faktisk mycket bra att få era "nyktra" tankar när man själv sitter och drömmer lite
om en Bladare. Har ju aldrig ägt en sådan tidigare.
 
ANNONS