Annons

Fotosidans skärmtest (Martin Agfors)

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej!
Börjar snegla på en ny skärm. Hittade ett test av Martin Agfors http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-bildskarmar-for-fotografer.htm

Är detta test fortfarande "aktuellt" eller har det kommit nya och bättre modeller?

Funderar på Asus PA248, Benq BL2411 eller Dell U2413. Då det är den prisklassen som är aktuell för mig. Någon som kan rekommendera nån av dessa modeller?

Motar gärna andra tips också!

Bildbehandlar till 99% i Lightroom. Kalibrerar med en Spyder Datacolor 4 pro. Skriver ut en del bilder via labb.

tack på förhand
 

martinot

Aktiv medlem
Funderar själv på en ny skärm, men blir nog inte aktuellt förren till sommaren (har köpt ganska mycket objektiv och annat i år). Vill inte heller lägga en förmögenhet på skärm, men tänker mig en ny eller begangnad skärm med AdobeRGB och hårvarukalibrering som minimum.

De enda märken som personligen varit aktuella för mig har varit antingen NEC eller Eizo, men det kan ju hända att det dykt upp nya aktörer som kan konkurrera lika väl på detta. Personligen så är jag dock högst tveksam till att chansa på annat. Tar nog hellre en lite äldre modeller på kampanj, eller beg version till rätt pris (om det är priset det hänger på).
 

Newnoise

Aktiv medlem
Funderar själv på en ny skärm, men blir nog inte aktuellt förren till sommaren (har köpt ganska mycket objektiv och annat i år). Vill inte heller lägga en förmögenhet på skärm, men tänker mig en ny eller begangnad skärm med AdobeRGB och hårvarukalibrering som minimum.

De enda märken som personligen varit aktuella för mig har varit antingen NEC eller Eizo, men det kan ju hända att det dykt upp nya aktörer som kan konkurrera lika väl på detta. Personligen så är jag dock högst tveksam till att chansa på annat. Tar nog hellre en lite äldre modeller på kampanj, eller beg version till rätt pris (om det är priset det hänger på).
Mm, men tyvär sticker det iväg en del i pris med dessa märken. Min budget ligger runt 3-4 tusen...
 

Newnoise

Aktiv medlem
Ja,ja. Blev inte mycket till tips, så jag får gå på min magkänsla och satsa på en DELL U2413!.

Trevlig helg!
 

afe

Aktiv medlem
Jag har två U2413 och är mycket nöjd med dem. Jag kalibrerar dem med i1 Display Pro (som är den enda kalibrator som fungerar för hårdvarukalibrering med dessa).
 

Newnoise

Aktiv medlem
Jag har två U2413 och är mycket nöjd med dem. Jag kalibrerar dem med i1 Display Pro (som är den enda kalibrator som fungerar för hårdvarukalibrering med dessa).
Jo, läste det. Med andra ord kan jag inte använda min Datacolor Spyder 4? Då måste jag räkna med i budgeten att även köpa en ny kalibrator (ca 2400kr).

Får nog tänka om angående U2413...
 
ANNONS