Annons

Hyra ut kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

pouncelciot

Ny medlem
Jag har funderat på om det skulle fungera att hyra ut sin kamerautrustning, som en extrainkomst.

Jag har en 5d mark II nu men då jag nyligen fått ett arv så skulle jag även kunna investera i en dyrare kamera. Har någon här erfarenhet av detta?

I USA finns den här sidan: https://www.cameralends.com
Men jag har tyvärr inte hittat något liknande för Sverige.

Jag tänker mig att försäkring etc är den svåraste biten.

Alla tips och åsikter är välkomna!
 

bokelund

Aktiv medlem
Har inte hört om någon liknande site i Sverige, men det kommer ju mer och mer inom "sharing economy". Finns ju "uthyres" som kategori under köp&sälj på fotosidan, men där brukar det mest ligga "del i studio" osv. Tror det blir mycket administration (och risk) för kortare uthyrningar, och för längre perioder så köper man hellre en kamera och säljer den vidare när behovet försvunnit. På det sättet kan man ju i princip "hyra gratis". Kanske kan fungera att hyra ut lite mer ovanliga saker som sällan annonseras ut?
 

iSolen.se

Guest
Jag har funderat på om det skulle fungera att hyra ut sin kamerautrustning, som en extrainkomst.

Jag har en 5d mark II nu men då jag nyligen fått ett arv så skulle jag även kunna investera i en dyrare kamera. Har någon här erfarenhet av detta?

I USA finns den här sidan: https://www.cameralends.com
Men jag har tyvärr inte hittat något liknande för Sverige.

Jag tänker mig att försäkring etc är den svåraste biten.

Alla tips och åsikter är välkomna!

Strålande idé, jag har flera gånger försökt hyra grejer men det har inte funnits någon marknad.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Största problemet är riskerna.
För att täcka det försäkringsmässigt så måste du nog ha ett företag och då gissar jag att försäkringarna blir för dyra.
Men med en deposition som täcker nyanskaffning så är det problemet löst. Frågan är om ngn vill hyra då.
Litar man på personen så blir saker o ting ngt helt annat.

Jag har hyrt ut en F5 en gg. Vad hade hänt om personen omkommit/flygkrasch? Dödsboet prioriterar privatpersoner sist.
 

larsborg

Aktiv medlem
Ett sätt kan vara att man säljer prylen med ett garanterat tillbakaköpspris...
Med ett garanterat "tillbakaköpspris"?
Men, det innebär väl inte att köpet automatiskt går tillbaka, med ett angivet "tillbakaköpspris", kanske ingen vilja finns hos köparen, att sälja tillbaka.
Så blåögd är du säkert inte! :) :)
 

bokelund

Aktiv medlem
Med ett garanterat "tillbakaköpspris"?
Men, det innebär väl inte att köpet automatiskt går tillbaka, med ett angivet "tillbakaköpspris", kanske ingen vilja finns hos köparen, att sälja tillbaka.
Så blåögd är du säkert inte! :) :)
Man kan väl lägga priset så att det är fördelaktigt att sälja tillbaka till det garanterade priset? Dvs dyrare än vad prylen brukar gå för begagnat. Visst, en som hyr kan ju då välja att behålla, men då har man ju fått bra betalt för sin pryl. Men det är kanske inte så många som skulle haka på det?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu var det ju Amelie som var intresserad av att hyra ut sitt objektiv.

Litet exempel
låt säga att hon har ett 120-300 som ngn vill hyra under en safari.
Hon får 33 000 (det är nytt) och köper tillbaka det för 31000.
Hon får tillbaka sitt objektiv o har 2000 på fickan.
Skulle det gå sönder så köper hon givetvis inte tillbaka det. Då är det köparen som får laga.

Men visst har ni rätt i att Amelie helt plötsligt kanske inte vill köpa tillbaka det.
Men det alternativet är i alla fall bättre än att man hyr ut ett objektiv som man aldrig mer ser röken av.

Nästa år kostar det 30000 att hyra o köps tillbaka för 28000.

Vill då den som hyr behålla det, tja då tar Amelie de 30000 + 3 av de 4 tusen som hon har fått in i hyra tidigare o köper ett nytt. (Hon har hyrt ut det till en person till emellan)
 

Bee

Aktiv medlem
Om du bor i Umeå: "OBS! Vi hyr endast ut lokalt i Umeå sedan 2015-11-01 OBS!"

/P
Vad synd, jag hyrde ett 100-400mm objektiv från Cyberphoto för ett år sedan under en två veckors safari och jag bor på Värmdö. Det fungerade utmärkt då!! Det var synd.
Betalade 1700 för två veckor.

Bee
 
ANNONS