Annons

Canon Eos 5D Mark IV

AFJ

Aktiv medlem
Eller kan det vara "by design" och faktiskt vara någon inställning? När man videofilmar med flera kameror och vill synka tider så kanske man använder sig av UTC??

Jag filmar aldrig så jag kanske är helt ute och cyklar.
 

martin991

Aktiv medlem
Eller kan det vara "by design" och faktiskt vara någon inställning? När man videofilmar med flera kameror och vill synka tider så kanske man använder sig av UTC??

Jag filmar aldrig så jag kanske är helt ute och cyklar.
Nja, jag fotograferar med flera kameror så det är viktigt att synka även då. Det är inte så jobbigt att ändra metadata till rätt tid men lite störigt är det...
 

PMD

Aktiv medlem
Tidskoder borde alltid vara i UTC, tycker jag. Sen är det presentationsprogrammen som får bestämma sig för vilken tidszon de vill använda för att presentera tiden.

Ett krux är förstås att det finns väldigt få kameror som lagrar tidszon i EXIF (finns det någon kamera som gör det?). Tills det är åtgärdat är det kanske bättre att lagra lokaltid i bildernas metadata.

Tyvärr går det inte att sortera bilder korrekt i tidsordning om de är tidsstämplade med lokaltid.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kollade lite mer.

När jag kollar på klippet i kameran och tar fram tidpunkten med INFO-knappen, då är tiden korrekt. Det är först när jag importerat klippet till Lightroom som den visar fel tidskod.

På min 5Dmk3 så är alla tider samma.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Samma sak med min. Gäller både 4K MOV-filer och HD-MP4 filer. Rätt irriterande då det första jag brukar göra i Lightroom när jag laddat ner till datorn är att döpa om dom till datum, tid och orginallöpnummer (tex 170217 kl16.05.42-7951.MOV).

Någon som vet ifall man kan göra "beräkning" i Lightrooms filnamnsmall.
Min mall för att ändra filnamnen ser ut så här:
{Datum (ÅÅ)€}{Datum (MM)€}{Datum (DD)€} kl{Timme€}.{Minut€}.{Sekund€}-{Suffix för ursprungligt nummer€}
och ger då: 170217 kl16.05.42-7951.MOV
Skulle vilja plussa på en timme, tex så här:
{Datum (ÅÅ)€}{Datum (MM)€}{Datum (DD)€} kl{Timme€} + 1.{Minut€}.{Sekund€}-{Suffix för ursprungligt nummer€}
För att få en timme senare: 170217 kl17.05.42-7951.MOV

Är det möjligt med någon formel?
 

AFJ

Aktiv medlem
Tror inte det går att använda någon formel i omdöpningen i LR. Däremot kanske det finns någon verktyg/skript man kan köra INNAN man importerar till LR som ändrar tiden så att det sedan blir rätt (förutsatt att det är kameran som levererar fel info, funkar ju inte om det är LR som hanterar den fel).
 

AFJ

Aktiv medlem
Det här borde Adobe eller Canon kunna lösa. Det måste ju vara fråga om någon miss i taggningen på endera sidan.
 

AFJ

Aktiv medlem
Borde det inte funka att sätta tidszonen till "noll", typ England och sedan ställa kameran på svensk tid?
 

PMD

Aktiv medlem
Kollade lite mer.

När jag kollar på klippet i kameran och tar fram tidpunkten med INFO-knappen, då är tiden korrekt. Det är först när jag importerat klippet till Lightroom som den visar fel tidskod.

På min 5Dmk3 så är alla tider samma.
Det tycks vara ett problem i Lightroom snarare än i EOS 5D IV, alltså?
 

AFJ

Aktiv medlem
Det tycks vara ett problem i Lightroom snarare än i EOS 5D IV, alltså?
Ja, det tycks vara LR, men å andra sidan så funkar det ju som det skall med 5Dmk3.

När jag läser om saken på nätet så verkar det ju handla om standards för olika filformat och deras brister.

Rätt ofattbart att en så enkel sak som att få rätt tidpunkt på ett videoklipp inte fungerar år 2017!
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet tycks vara att standarden för att märka en MP4-fil (eller vad det nu var för format) med tidsstämpel säger att det ska göras med UTC men att tidszon inte registreras på något vettigt sätt av kamerorna som följer standarden. Det blir förstås pannkaka av det.
 

AFJ

Aktiv medlem
Problemet tycks vara att standarden för att märka en MP4-fil (eller vad det nu var för format) med tidsstämpel säger att det ska göras med UTC men att tidszon inte registreras på något vettigt sätt av kamerorna som följer standarden. Det blir förstås pannkaka av det.
Ja, det förefaller helt tokigt. Att man vill använda sig av UTC förstår jag, men att man inte samtidigt har en standard för att registrera lokal tid verkar galet.
 

Jocce

Aktiv medlem
Appropå 5D Mark Iv och RAW-filer.

Mina RAW-filer från MK III förhandsvisas direkt i Utforskaren i Windows (10)m inte Mark IV. Någon som vet om det går att lösa?


/Jocce
 

iSolen.se

Guest
Tidskoder borde alltid vara i UTC, tycker jag. Sen är det presentationsprogrammen som får bestämma sig för vilken tidszon de vill använda för att presentera tiden.

Ett krux är förstås att det finns väldigt få kameror som lagrar tidszon i EXIF (finns det någon kamera som gör det?). Tills det är åtgärdat är det kanske bättre att lagra lokaltid i bildernas metadata.

Tyvärr går det inte att sortera bilder korrekt i tidsordning om de är tidsstämplade med lokaltid.
Det där skiver jag under på. Borde vara samma sak i datorer.
 

iSolen.se

Guest
Problemet tycks vara att standarden för att märka en MP4-fil (eller vad det nu var för format) med tidsstämpel säger att det ska göras med UTC men att tidszon inte registreras på något vettigt sätt av kamerorna som följer standarden. Det blir förstås pannkaka av det.
Aj, då kan det bli problem med modellreleaser när man tex filmar i Australien och datum inte stämmer mellan papper och film.
 

iSolen.se

Guest
Vettiga datorer gör precis så. Klockan går på UTC och OS :et har en inställning för tidszon.
Det låter bra, Windows / bios gjorde dock inte så vilket ledde till underligheter vid tex vårdagjämning och multipla windows som då justerade klockan flera gånger. Borde varit samma sak i linux pga samma hårdvara.
 
ANNONS