Annons

DSLR vs spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Min tanke med tråden är inte att den skall vara till för att föra fram sina favoritvarumärken i någon slags "kamp" eller tävling, utan att ganska sakligt och neutralt genom egna erfarenheter diskutera för- och nackdelar med att använda DSLR respektive spegellöst.

Detta just som motvikt till de som "läser papper" istället för att vara praktiskt ute och fotografera med kamerorna och kameratyperna som diskuteras.

Det finns tyvärr allt för många som har förutfattade meningar om bägge sidor (folk som dissar DSLR:er som de inte testat, eller de som dissar spegellösa kameror utan att ha använt de).

Skulle vara skönt att för en gång skull slippa "vi emot dom"-grupperade diskussioner mellan DSLR och spegellöst, och istället att sakligt kunna diskutera verkliga erfarenheter med för- och nackdelar hos de olika kameratyperna.

Speciellt varumärkeskrig hör hemma i andra trådar (är helt OT för denna). Tråden handlar inte om "vilken spegellösa kamera eller tillverkare är bäst". Det kan ibland vara nog så intressant tycker jag själv, men det finns massor av sådana diskussioner i andra mer lämpliga trådar. Kul diskussion - men hör inte hemma här IMO.

För att kunna slippa dessa långa OT metadiskussioner (där man kan konstatera, slump eller inte, att Sonynister står för en väldigt hög andel) så försöker vi hitta tillbaka till "on topic" för tråden föreslår jag.

Några av mina egna praktiska erfarenheter:

Själv så tycker jag att DSLR:er har sin poänger fortfarande gällande sport och action, även om spegellöst blir allt bättre på AF gällande rörliga objekt så är det inte riktigt där än vad jag själv testat.

Gällande sökare så blir EVF allt bättre, men själv så tycker jag att bra ljusa optiska sökare fortfarande är en fördel när man fotograferar motiv som rör eller förändrar sig väldigt snabbt (eller om man skall panorera med med kameran under bildtagning som tex. vid motorsport).

Gällande stilla motiv så tycker jag spegellöst har en fördel med exaktare (men långsammare) AF. I mörker så tycker jag även att EVF kan vara fördel ibland (men hänger lite på motiv och just den EVF man använder, kontra hur ljusstark sökare man har på sin DSLR).
 

Leaflet

Aktiv medlem
Har inte 100% koll på vilka som besöker denna tråd, men det vimlar inte av Panasonic/Olympus användare eller M5 dito. PMD, Anders och Martain använder Oly, Fuji och Martain har också Oly/Fuji. Sedan kom det en ny Spegellös som man kanske inte behöver nämna vid namn i och för sig ( A9 )- men som då direkt jämförs med DSLR-kamerorna och tillhör tråden. Spegellöst/DSLR. Om flera Pannan och flera än PMD Oly hade deltagit skulle ha varit bra så klart, backar Sony ägare ur denna tråd, blir det bara några få kvar. Anders har klargjort hur han är nöjd med sitt val, och behöver väl inte skriva så mycket mera, Martain har klargjort sina val och ser ett lite intresse men Ekosystemet brister hos S-spegellöst så den faller bort.
Jag kör såväl DSLR (Nikon D7000) som m43 (Olympus OMD E-M1) och använder i dagsläget Oly till säkert 80 procent av min fotografering. Större delen med Oly's 12-40/2.8 PRO. Där står jag idag och känner att det fungerar mycket bra. På önskelistan finns Olympus telezoom 40-150/2.8 PRO men då är det återigen en ganska (med m43-mått mätt) stor pjäs. Förhandling med mig själv pågår. Förmodligen säljs hela Nikon-systemet och m43 får bli min enda framtida följeslagare.
 

martinot

Aktiv medlem
Har nämnt det innan tror jag, men en stor fördel med den spegellösa tekniken är att den möjliggör fler kameratyper av olika storlekar och former på ett helt annat sätt än vad som varit möjligt med när man skall ta hänsyn till en spegelmekanism.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det trillar in forumrapporter om denna tråden om de klassiska och tröttsamma regelbrottet OT/meningslöst tjafs. Jag tycker att ett visst mått av OT är ok men vad som är ytterst tröttsamt är när det alltid är samma namn jag stöter på (ni borde känna på igen er själva).

Det går inte att styra upp tråden nu men jag tycker som krille

"Jag tycker trådens ursprungliga ämne är ganska intressant. Vad är det egentligen som är charmen med spegellösa kameror?". Håll er till det.

Ni som försöker tävla i att få den andra att erkänna att du har rätt (oavsett om du har det eller inte) kan väl bara lägga den den retoriken / taktiken. DET GÅR INTE ATT FÅ NÅGON ATT ERKÄNNA NÅGOT I EN FORUMDISKUSSION. Koncentrera er på vad ni själva vet och tycker och påstår ni saker så kör inga dunkla anekdotiska bevis utan lägg fram länk till källan. Kör inte heller någon retorik där det låter som ni för en allmänt vedertaget talan. Skriv "..jag tycker.." "..jag anser.." när ni påstår saker, inte "..cykla är ju snabbaste transportmedlet mellan två punkter.." utan "..jag tycker att cykla är det snabbaste transportmedlet mellan två punkter..". Ja ni fattar. Ni är ju vuxna. Män..
 

alf109

Aktiv medlem
Det handlar nog ganska mycket om tycke och vi tycker ofta olika, det som är rätt för mig behöver inte vara det för dig. För egen del gillar jag de optiska sökarna bättre, ser hellre genom ett fönster än på en videofilm tagen genom samma fönster så att säga. Men mitt huvudargument varför jag inte riktigt gillar spegellöst (det finns ju dem som även har en genomsiktssökare) är att de alla tenderar att dra mycket batterier. När jag är ute med min X100T, som är en fantastisk liten kamera, så är batteriet urdraget efter mellan en och en halv och två timmar, även fast jag har släkt ned allt som går att släcka ned utan att stänga av kameran och använder den optiska sökaren och visst har jag flera batterier men det stör mig. Jag tar inte speciellt många bilder, men mitt fotograferande kräver att jag har kameran i gång och beredd. För mig är detta ett så stort irritationsmoment att jag hellre går runt med min D750 trots vikt och storlek.
 

Bengf

Aktiv medlem
Spegellöst/DSLR. När någon väljer en av dessa, så kan man nog upptäcka efter en tids bekantskap med kameran att det fins några brister, är dom inte för allvarliga så brukar det gå bra i alla fall. Man tycker olika helt enkelt, det går ofta bra att ta bilder även om man inte har en supersökare av båda sorterna.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tar inte speciellt många bilder, men mitt fotograferande kräver att jag har kameran i gång och beredd. För mig är detta ett så stort irritationsmoment att jag hellre går runt med min D750 trots vikt och storlek.
Jag tar håller med om att detta kan vara mycket irriterande (jag tar heller inte särskilt många bilder), men upplever inte det som ett problem med X-Pro 2; jag slår på strömmen i samma rörelse som jag lyfter kameran och den är alltid klar för fotogfrafering när jag tittar i sökaren. Så har det inte varit med tidigare spegelfria jag använt. Med en DSLR slipper man förstås helt problemet och behöver inte tänka på att stänga av :)

Ska jag fotografera sport föredrar jag fortfarande en bra DSLR främst tack vare ergonomin, men också för att de sedan många år har väl fungerande och pålitlig autofokus (vilket jag inte upplever är fallet med spegelfria även om de blivit ruskigt mycket bättre på kort tid). Dessutom finns inte de objektiv jag vill använda (för sportfoto alltså) till spegelfria kameror.

Det finns ingen kamera som är bäst på allt, även om man kan tro det när man läser en del foruminlägg (inte bara här på FS).
 

cango

Avslutat medlemskap
"spegelfria gör si" eller "spegelfria gör så".... nja.

Finns så pass stort utbud idag att få saker har de alla gemensamt.
Ja, att de är spegelfria och har evf:er. En del är "FF" en del "apc" en del "m4/3". vissa små vissa större. Vissa snabba andra inte. Vissa bättre batteritid andra sämre.

Precisera mer när man jämför
 

alfin

Aktiv medlem
Gick över till Fuji spegellöst för ett år sedan och har hittills inte ångrat att jag sålde hela min Canonutrustning. Men, förra helgen provfotade jag med en kompis Canon 5D MkIV, och visst är det mer som en riktig kamera att hålla i. Jag kör min X-Pro2 med små primeobjektiv. Frågan är hur stor skillnaden skulle vara om man skippade de stora zoomarna på en DSLR och plåtade likadant. Lite tyngre naturligtvis, men knappast någon jätteskillnad.
 

afe

Aktiv medlem
Vad som är "mer som en riktig kamera" beror nog på hur länge man fotograferat, och med vad. 5D Mk IV känns som en modern spegelreflexkamera i hanteringen, medans många spegelfria (framför allt Olympus och Fuju) är mer som äldre spegelreflexkameror (eller spegelfria beroende på modell). Just X-Pro 2 är mer som en Leica M i hantering, fast med moderna funktioner.

Jag har fotograferat i 40 år och tycker inte att det går att säga att det finns något som skulle vara mer "riktig kamera" än något annat (så länge vi pratar systemkameror). Den kamera jag kan använda för att göra de bilder jag vill är för mig en riktig kamera, oavsett hur den ser ut eller vem som tillverkat den. I vissa fall är en 5D Mk IV den kameran, och i andra fall något helt annat.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag tror inte man ska underskatta känslan av att hålla i och hantera en kamera. Det finns en tendens här på forumet att fokusera på tekniker av alla de slag och vissa tycker en EVF är det bästa medan andra vill ha en mer traditionell optisk sökare. Visst kan man ta bra bilder med väldigt olika kameror, men det ska trots allt kännas bra också när man tar de där bilderna och jag är övertygad om att känslan bidrar till ett produktivt bildskapande. Om inte skulle vi knappast lägga så mycket pengar på olika nya modeller. Sedan verkar många bli exhalterade av ny teknik per se. Själv kör jag mestadels med OVF:en på X-Pro2 och använder EVF:en endast i undantagsfall och att titta i en optisk sökare på en bra FF DSLR kamera är rätt svårslaget oavsett hur bra EVF kameran än har. Vad gäller X-Pro2 så är det t ex stört omöjligt att få EVF:en och LCD:n att visa samma färgtemperatur/färgbalans hur man än fipplar med inställningarna.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad som är "mer som en riktig kamera" beror nog på hur länge man fotograferat, och med vad. 5D Mk IV känns som en modern spegelreflexkamera i hanteringen
Man kan notera att Canons hantering är i stort densamma som den var när de första EOS-kamerorna kom för 30 år sen (men visst har viss utveckling skett under åren) så man kan ju fråga sig hur moderna de är. :)

medans många spegelfria (framför allt Olympus och Fuju) är mer som äldre spegelreflexkameror (eller spegelfria beroende på modell). Just X-Pro 2 är mer som en Leica M i hantering, fast med moderna funktioner.
Fujifilms kameror har nog mer av den varan än Olympus, tror jag. För visst har de flesta Fujifilmobjektiv en bländarring? Det har ju inte speciellt många Olympusobjektiv ...

Jag har fotograferat i 40 år och tycker inte att det går att säga att det finns något som skulle vara mer "riktig kamera" än något annat (så länge vi pratar systemkameror). Den kamera jag kan använda för att göra de bilder jag vill är för mig en riktig kamera, oavsett hur den ser ut eller vem som tillverkat den. I vissa fall är en 5D Mk IV den kameran, och i andra fall något helt annat.
En "riktig" kamera är antagligen en kamera som ser ut, känns som och hanteras som kameror man är van vid, skulle jag tro.
[Tillägg: ja, det var väl ungefär vad du skrev också].

Vad gäller hantering/ergonomi så tycker jag inte att kameratillverkarna har nått slutmålet riktigt än, oavsett om det handlar om spegelfria kameror eller ESR:er.

Olympus OM-serie är för mig fortfarande oöverträffad vad gäller exponeringsergonomi. En ring runt objektivfattningen för att ställa in slutartid och en ring längst fram på objektivet för att ställa in bländaren (det fanns undantag för placeringen av bländarringen). Det är mycket lätt att hitta dessa ringar utan att behöva titta efter och utan att behöva flytta handen speciellt mycket.

Nikon Nikkormat hade ett liknande arrangemang men Nikkorobjektiv har/hade bländarringen baktill på objektiven. Paradoxalt nog gjorde det ergonomin lite sämre jämfört med Olympus OM eftersom slutartidsringen och bländarringen satt lite för nära varandra (i mitt tycke).

Dessa båda kamerakonstruktioner borde vara något för dagens kameratillverkare att studera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Urvalet är stort bland spegellösa kameror, några kan vara hyggligt stora och känns bättre att hantera, som då också behöver bäras med kamera rem, är vikten lägre så kan det kännas bra under längre fototurer. Debatten handlar ofta om storlek mellan dom två kamera typerna, ingen kamera är väl bäst på allt. Åker man till speciella platser där man inte behöver gå så mycket, kan man ju ta med sig mycket extra utrustning i fotoväskan, skall man knalla runt i en storstad under flera timmar är det väl bra med något lättare, man kanske har semester och blandar några timmar på caféer och dyligt och tar lite bilder och då skall man också hålla reda på kameran så man inte slår ner ölglaset i backen med objektivet.
 

Bengf

Aktiv medlem

Bengf

Aktiv medlem
Ett mycket bra inlägg Samir, välgjort och intressant, inlägget tycker jag passar alldeles förträffligt i denna tråd. Det är ytterst få av oss på fotosidorna som får möjligheten att kunna testa så många kameror och samtidigt kunna ge en förtroende givande rapport.
Ett litet tillägg, han ser ingen lagg med D500 när han kör 10bps med den, detta kan överdrivas av spegelösa konkurrenter.
 

afe

Aktiv medlem
vad menar du med "detta kan överdrivas av spegellösa konkurrenten".
Antagligen att en del hävdar att en EVF kan vara fri från lagg (eftersläpning). Det har förstås blivit mycket mycket bättre med de senaste kamerorna, och i många fall går det helt att ignorera. En optisk sökare är dock lika snabb som ljuset, och för att komma dit när det gäller elektronisk sökare lär vi få vänta ...

En annan fördel som hävdas (framför allt med de senaste kamerorna) är att man inte får någon blackout (när spegeln fladdrar), men det upplever jag som ett mindre problem än att sökarbilden faktiskt inte kan hänga med lika bra.

Huruvida det är viktigt beror naturligtvis på vad man fotograferar :)
 
ANNONS