Annons

Stationär Windows-dator för bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
För att säljas som ny ser den gammal ut. Moderkort/CPU/SSD är en generation gammal.

Behöver du ett externt grafikkort? Om du inte spelar räcker intels inbyggda GPU långt. Du nämner att kör Plex. Intel har numera HW decoder/encoder som avlastar CPU vid transcodering. Du bör alltså kunna få en dator som inte står och ylar vid trancodering.

Kan vara vettigt att byta lagringsdiskar då utvecklingen går framåt.
Vad kan du föreslå för Moderkort, Cpu och SSD istället?
Som inte sticker allt för mycket i pris.

Kanske inte behöver, men känns skönt att ha då det kan förekomma spel.

Lagringsdiskarna är från 2016, så dessa får hänga med ett tag till.


/Jocce
 

EJM68

Aktiv medlem
Vad kan du föreslå för Moderkort, Cpu och SSD istället?
Som inte sticker allt för mycket i pris.
Senaste generationen har redan nämnts i tråden. Moderkort med Z370 istället för Z270, i7-8700 istället för i7-7700, M2 sticka istället för SATA3.

Vi talar inte om några enorma prestandaförbättringar, men datorn kommer vara typ 1 år fräschare.
 

alfin

Aktiv medlem
Senaste generationen har redan nämnts i tråden. Moderkort med Z370 istället för Z270, i7-8700 istället för i7-7700, M2 sticka istället för SATA3.

Vi talar inte om några enorma prestandaförbättringar, men datorn kommer vara typ 1 år fräschare.
Har Dell överhuvudtaget släppt den konfigurationen ännu? Bygger man en ny dator förstår jag dig, ska man köpa en färdigkonfigurerad tycker jag du tar i.
 

EJM68

Aktiv medlem
Har Dell överhuvudtaget släppt den konfigurationen ännu? Bygger man en ny dator förstår jag dig, ska man köpa en färdigkonfigurerad tycker jag du tar i.
Om Webhallen eller liknande firma säljer, monterar och driftsätter finns väl ingen orsak att välja äldre HW?
Enda orsaken till att välja en äldre beprövad HW är att de flesta fel är rättade.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Nu har diskussionen flödat i olika riktningar och jag kanske dundrar in från sidlinjen med lite dålig tajming. Men några tankar:

Varför fokusera så intimt på Intel? AMD har ju en ny plattform som presterar suveränt bra för ändamålet, är rätt strömsnåla och kör en moderkortsplattform som förväntas överleva mycket längre än Intels dito.

Ryzen 7 1700 är lite billigare och snabbare än 7700k, är betydligt mer framtidssäker både i plattform och uträkningsprestanda (i den utsträckning man någonsin vågar lova sånt i en så flyktig industri) och moderkortet förväntas vara något billigare för samma tillgängliga anslutningar.

Ett relevant test utfört av Sweclockers tidigare under året:
https://www.sweclockers.com/test/23507-amd-ryzen-7-1700/8#content

När processorn gjort sitt om några år är ju chanserna större att AMD fortfarande kör sin moderkortssockel AM4 medan Intel alldeles säkert bytt sockel en eller två gånger tills dess. Färre delar att behöva byta ut, alltså.

Andra tankar:

Hur stor ska datorn vara? En stor dator[låda] är ju lättare att arbeta i (vid t ex hårddiskmonteringar), allmänt lättare att få tystkörande även under belastning och brukar ha så många hårddiskplatser att bara fantasin sätter gränsen. En mindre dator sätter fler begränsningar, men det finns en del riktigt fina gyllene mellansnitt. Jag byggde farsan en enkel liten redigeringsdator tidigare i år med OK prestanda, liten och nätt i formatet - lite så man blev sugen på att bygga sig själv en liknande. Några enstaka bilder finns Här.

Min tanke på prioriteringar att göra när man handlar:
1. Processor + moderkort. Ska passa behoven idag och gärna är väl tilltagna för att inte snabbt bli obsoleta.
2. Nätdel av riktigt bra kvalitet. En bra nätdel kan lätt överleva tio år, alltså flera datoruppgraderingar och på köpet bli extra tyst, alstrar mindre värme genom att vara mer energieffektiv och tål ofta strömdippar och störningar bättre.
3. RAM-minne. I stora drag är det svårt att göra fel med RAM-minnen och kan enkelt uppgraderas även av en glad dator-amatör.
4. Hårdisk(ar). Superlätt att komplettera i efterhand. Men en hyfsat tilltagen SSD-enhet (vare sig SATA eller M.2) att starta med är ju mer eller mindre givet. Värt att leta upp en modell med något bättre minneslivslängd som primär Windows-disk är min rekommendation.
5. Eventuellt grafikkort. Kan likt RAM-minnen bytas ut rätt friskt och priset brukar ganska ofta vara en indikator på prestanda. Ska man inte spela grafiktunga spel eller rendera 3D-grafik så behöver man kanske inte ens ett grafikkort alls, beroende på processor och moderkort.

En snabbt överblick på Inet och jag plockade ihop detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10828986/

Antagligen rätt överdimensionerad. Nätdelen lär överleva många datoruppgraderingar med åren. Rätt stor datorlåda som kommer svälja allt och lite till, väl dämpad och hela datorn kommer vara tyst nog för att vara igång på natten utan att göra sig påmind. Montering och Windows 10 är inkluderat i priset. Vill du behålla ungefär samma prisbild och ändå ha ett OK grafikkort så kan man välja en enklare SSD-enhet och plocka bort processorkylaren (och monteringsanordningen) och ha råd med ett rätt väl kapabelt grafikkort.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
TS behöver inget nätverkskort då det blir Ethernetsladd. För det andra enl vad jag förstått vinner Ryzen ffa där man kan nyttja flera kärnor. Antalet kärnor som bildbehandlingsprogram kan nyttja är begränsat och man tjänar mer på högre klockfrekvens. Sedan skall väl TS inte spela och då kan man väl skippa en överklockningsbar K provessor som d u ställer högre krav på kylning. Jag vet att alla AMD Ryzen går att överklocka men ändå. Skall man inte redigera film är frågan hur stor nytta man har av ett vassare grafikkort. Vi har både AMD Ryzen 1600 och Intel i7 (tror det är 6700K) K processor i huset och för spel och multitasking är nog Ryzen bra. Man måste även beakta att Intel är mer flexibelt i vilken RAM man kan använda. Alla märken är inte testade med AND.
 

nalle9

Aktiv medlem
Följer den här tråden med intresse eftersom det nog snart är dags för mig att byta ut min stationära dator som plockades ihop av Inet, och jag är inne på att göra på det sättet även denna gång.

Någon, antingen på fotosidan eller möjligen på sweclockers, hjälpte mig att plocka ihop en kundvagn på Inet. Denna kundvagn lade jag ut i en tråd här på fotosidan och ytterligare experter fick komma med synpunkter på vilka komponenter som eventuellt kunde bytas ut innan Inet fick bygga. Funkade jättebra, och för mig var det ett optimalt sätt att konfigurera.

Edit: Just det... kom på en grej. Jag gjorde misstaget att vara lite dumsnål när jag valde storlek på SSD-disken som skulle vara C-disk. Dumt... Ta till rejält :)
Även jag fick min stationära bygd av Inet. Har funkat bra i många år. Nu börjar det dock bli dags att byta och jag ser fyra val:

1: Uppgradera den maskin jag har i den mån det är möjligt. Inet kanske kan hjälpa till där också?
2: Köpa nybygge från Inet och skrota den gamla.
3: Köpa en ny / begagnad Mac Pro (trashcan)
4: Vänta på nya Mac Pro

Tuffa tider :)

/björn
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, Lr skalar ju ibland väl med flera trådar, men är då ofta begränsat till export till jpeg och vissa filter. Tack vare gammal kod och arkitektur i botten så skalar många delar av Lr tyvärr inte alls lika bra. Skulle säga att tester jag läst visar på att Lr normalt vinner på att ha en CPU som både kan klocka högt i enkeltrådsprestanda, och även ha hyfsat många kärnor när så kan utnyttjas.

Tycker det pekar mycket på senaste generationens Intel i5 (6 kärnor) i höga klockfrekvensr, eller möjligtvis kanske även i7 (6 kärnor med HT) om man vill ha det sista lilla extra (men inte lika mycket prestanda/krona som i5).

Är själv sugen på en Ryzen 1700 för serveranvändning och videoomkodning, men det är ju uppgifter som ofta skalar väldigt väl över flera trådar/processer. Väntar bara på fler och bättre MITX-kort för AM4 (gillar inte stora klumpiga maskiner).

För främst/enbart Lr så hade jag nog kört på senaste generationens Core i5 8400 eller 8600K: https://www.inet.se/produkt/5300422/intel-core-i5-8600k-3-6-ghz-9mb
 
Senast ändrad:

Jocce

Aktiv medlem
Gjort lite ändringar efter att ha talat med en bekant:

------------------------------------------------------------------------
ASUS DVD Writer DRW-24D5MT SATA DRW-24D5MT/BLK/B/AS - Bulk
ASUS Prime Z270-A - ATX / Z270
ASUS ROG GeForce GTX Strix 1050 Ti 4GB
Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo - Socket 775 /115X / 1366 / AM3+ / FM1
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 2400MHz / DDR4 / CL14 / CMK32GX4M2A2400C14
EVGA PowerSupply (PSU) 500B Bronze 500W
Fractal Design Define R5 - Black Pearl (Ej PSU)
Intel Core i7-7700K - 8 trådar / 4.2GHz (4,5Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1151
Samsung SSD 960 EVO 500GB (MZ-V6E500BW)
Webhallen Custom Config - Montering av dator
Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM
-----------------------------------------------------------------------------

Vad tror ni om detta? Vettigare?


/Jocce
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Gjort lite ändringar efter att ha talat med en bekant:

------------------------------------------------------------------------
ASUS DVD Writer DRW-24D5MT SATA DRW-24D5MT/BLK/B/AS - Bulk
ASUS Prime Z270-A - ATX / Z270
ASUS ROG GeForce GTX Strix 1050 Ti 4GB
Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo - Socket 775 /115X / 1366 / AM3+ / FM1
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 2400MHz / DDR4 / CL14 / CMK32GX4M2A2400C14
EVGA PowerSupply (PSU) 500B Bronze 500W
Fractal Design Define R5 - Black Pearl (Ej PSU)
Intel Core i7-7700K - 8 trådar / 4.2GHz (4,5Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1151
Samsung SSD 960 EVO 500GB (MZ-V6E500BW)
Webhallen Custom Config - Montering av dator
Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM
-----------------------------------------------------------------------------

Vad tror ni om detta? Vettigare?


/Jocce
Verkar vettigare och bra.
 

martinot

Aktiv medlem
Gjort lite ändringar efter att ha talat med en bekant:

------------------------------------------------------------------------
ASUS DVD Writer DRW-24D5MT SATA DRW-24D5MT/BLK/B/AS - Bulk
ASUS Prime Z270-A - ATX / Z270
ASUS ROG GeForce GTX Strix 1050 Ti 4GB
Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo - Socket 775 /115X / 1366 / AM3+ / FM1
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 2400MHz / DDR4 / CL14 / CMK32GX4M2A2400C14
EVGA PowerSupply (PSU) 500B Bronze 500W
Fractal Design Define R5 - Black Pearl (Ej PSU)
Intel Core i7-7700K - 8 trådar / 4.2GHz (4,5Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1151
Samsung SSD 960 EVO 500GB (MZ-V6E500BW)
Webhallen Custom Config - Montering av dator
Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM
-----------------------------------------------------------------------------

Vad tror ni om detta? Vettigare?


/Jocce
Ganska vettigt, men skulle misstänka att du troligen för Lr tjänar lite mer på den något billigare, men nyare, i5 med 6 riktiga fysiska kärnor, än den något äldre i7 med fyra kärnor och HT (åtta trådar).

Finns flera tester på nätet av Lr på senaste generationernas processorer som kan vara väl värda att läsa innan köp.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Ganska vettigt, men skulle misstänka att du troligen för Lr tjänar lite mer på den något billigare, men nyare, i5 med 6 riktiga fysiska kärnor, än den något äldre i7 med fyra kärnor och HT (åtta trådar).

Finns flera tester på nätet av Lr på senaste generationernas processorer som kan vara väl värda att läsa innan köp.
Lightroom test ryzen vs intel i7, tyvärr inte i5
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-CC-2015-10-1-CPU-Comparison-Skylake-X-Kaby-Lake-X-Broadwell-E-Kaby-Lake-Ryzen-7-973/

Hittade test gen8 i3, i5, i7 och ryzen.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-CC-2015-12-CPU-Performance-Core-i7-8700K-i5-8600K-i3-8350K-1056/
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Gjort lite ändringar efter att ha talat med en bekant:

------------------------------------------------------------------------
ASUS DVD Writer DRW-24D5MT SATA DRW-24D5MT/BLK/B/AS - Bulk
ASUS Prime Z270-A - ATX / Z270
ASUS ROG GeForce GTX Strix 1050 Ti 4GB
Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo - Socket 775 /115X / 1366 / AM3+ / FM1
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 2400MHz / DDR4 / CL14 / CMK32GX4M2A2400C14
EVGA PowerSupply (PSU) 500B Bronze 500W
Fractal Design Define R5 - Black Pearl (Ej PSU)
Intel Core i7-7700K - 8 trådar / 4.2GHz (4,5Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1151
Samsung SSD 960 EVO 500GB (MZ-V6E500BW)
Webhallen Custom Config - Montering av dator
Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM
-----------------------------------------------------------------------------

Vad tror ni om detta? Vettigare?


/Jocce
Skulle byta grafikkortet mot ett 1060 åtminstånde. Mer värt för pengarna. Och vill du någonsin använda något som utnyttjar din GPU’s kraft kommer 1060 vara betydligt snabbare.

Allt som har med rendering att göra utnyttjar grafikkortet. Och för 500kr till är ett 1060 värt det enligt mig. Betydligt lättare att sälja vidare senare i tiden med ifall man vill uppgradera.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skulle byta grafikkortet mot ett 1060 åtminstånde. Mer värt för pengarna. Och vill du någonsin använda något som utnyttjar din GPU’s kraft kommer 1060 vara betydligt snabbare.

Allt som har med rendering att göra utnyttjar grafikkortet. Och för 500kr till är ett 1060 värt det enligt mig. Betydligt lättare att sälja vidare senare i tiden med ifall man vill uppgradera.
Säkert sant. Men om man lägger till 500kr för 1060 3GB varför inte ta 500kr ytterligare för 1060 6GB? Det plockar på. Frågan är kanske var är det rimligt att sätta stopp? För det andra, vid det tillfället man vill byta grafikkort kanske om 2-3 år - kommer någon verkligen bry sig om en gammal 1060? Sedan är ju frågan vad man har mest "bang för the buck" för stillbildsredigering, kanske i lager - i5 generation 7 kontra 8 eller i7 Hej 7 kontra 8 mot att lägga pengarna på ett bättre grafikkort. Med alla förslag ökar priset - många bäckar små....

Jag tyckte TA förslag var vettigt. Två frågor finns egentligen:
1. Är det paketet han hittade vid pristsket?
2. Finns utrymme att byta processor till generation 8 och ett bättre grafikkort? Om inte - finns utrymme att välja det ena eller det andra och vilket av dessa är bäst - Hej 8 kontra 7 eller 1060 kontra 1050Ti?
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jag håller med om att det är bättre att köpa det mest prisvärda ofta än ett prestandamonster sällan. Det man betala för de sista 10-15% extra prestanda är ofta väldigt mycket.

Köp prisvärt och byt oftare istället så kommer man ha snabbare dator i genomsnitt för samma peng.
 

EJM68

Aktiv medlem
Köp prisvärt och byt oftare istället så kommer man ha snabbare dator i genomsnitt för samma peng.
När det gäller köpa nyaste eller näst nyaste generationen hw brukar det gå på ett ut. Vi ser sällan några större prissänkningar på äldre hw.
Tex Asus prime Z370 vs prime Z270 skiljer sig 100-200 kronor beroende på butik.

CPU:erna brukar inte heller öka speciellt mycket i pris, men nu går Intel från 4->6 kärnor och passar på att öka priset mer än vanligt.
 

A.Dent

Aktiv medlem
När det gäller köpa nyaste eller näst nyaste generationen hw brukar det gå på ett ut. Vi ser sällan några större prissänkningar på äldre hw.
Tex Asus prime Z370 vs prime Z270 skiljer sig 100-200 kronor beroende på butik.

CPU:erna brukar inte heller öka speciellt mycket i pris, men nu går Intel från 4->6 kärnor och passar på att öka priset mer än vanligt.
Nu var det just inte moderkort jag syftade på utan mer välja I5 istället för I7, gå ner ett par steg på grafikkortstegen, lagom stor SSD inte gigantisk, 16 eller 24 GB minne istället för 32. Då har man plötsligt en dator för halva priset men kanske 80% av prestandan.

De nya 6-kärniga standard processorerna (ej X-modeller) är mkt intressanta. i58600K är likvärdig med i7700K (gen7) i Lightroomtestet.
 

mmakr

Aktiv medlem
5 K retina

I våras uppgraderade jag min dator med samma moderkort samt I7 -processor som i ditt förslag. Med senaste Lightroom classic finns det en viss vinst med 6 eller åtta kärnor i Lightroom men främst då vid videoredigering Hög klockfrekvens är fortfarande viktigt vid användande av Lightroom Jag klarar mig alldeles utmärkt med 16 GB RAM men skall du redigera 4K video är det förstås en annan sak. Jag valde som dig mellan GeForce 1050 eller 1060 men valde 1060 då 5K -skärmar var beroende av 2 Displayportar .

Datorn fungerar alldeles utmärkt även med mina stora 5DSR -fler och efter att jag uppgraderat till Lightroom classic är det verkligt lätt att importera och sortera stora mängder med bildfiler.

Lycka till.. Mvh Åke
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu var det just inte moderkort jag syftade på utan mer välja I5 istället för I7, gå ner ett par steg på grafikkortstegen, lagom stor SSD inte gigantisk, 16 eller 24 GB minne istället för 32. Då har man plötsligt en dator för halva priset men kanske 80% av prestandan.

De nya 6-kärniga standard processorerna (ej X-modeller) är mkt intressanta. i58600K är likvärdig med i7700K (gen7) i Lightroomtestet.
Fast jag skulle kanske tagit 500GB SSD eftersom SSD även är scratchdisc för redigeringen och alla program hamnar där. Samsung ECO m2 256 kostar 1000kr och 512 kostar 1700kr. Men det är jag. RAM - har du 4 RAMplatser kan du nu köra med 16 eller 32. Har du bara 2 platser skaffa 32 nu för annars måste du slänga de gamla för att uppgradera senare. Dock är 4 platser vanligast.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast jag skulle kanske tagit 500GB SSD eftersom SSD även är scratchdisc för redigeringen och alla program hamnar där. Samsung ECO m2 256 kostar 1000kr och 512 kostar 1700kr. Men det är jag. RAM - har du 4 RAMplatser kan du nu köra med 16 eller 32. Har du bara 2 platser skaffa 32 nu för annars måste du slänga de gamla för att uppgradera senare. Dock är 4 platser vanligast.
Nu har jag äntligen fått autocorrect avstängd. Det är Samsung EVO och inte ECO som den dumma autocorrect fick till.
 
ANNONS