Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för semestern

Produkter
(logga in för att koppla)

Simonn

Ny medlem
Hej, är helt oinsatt inom det här med foto men tänkte nu inför semestern köpa en kamera för att slippa använda mobilen. Vad är bäst om man har en budget på 3500? Förstår att det skiljer beroende på vad man vill göra men jag hade tänkt mig att ta samma sorts bilder man tar med mobilen fast med en kamera istället.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Håller med föregående talare. Sony RX100. Den finns i några olika ”generationer” med lite olika finesser. Men bildmässigt levererar alla mycket bra.
Mycket liten och smidig kamera som ger fina resultat.
 

martinot

Aktiv medlem
När jag var i början av året ute efter att uppgradera min gamla semesterkompakt (Canon S95), så kikade jag på RX-100mk3/4, men valde tillslut istället FZ-100. Bägge är bra, men jag föredrog att ha lite mer zoomomfång på semester vs. ljusinsläpp (semestar ofta där det är ljusareän här hemma). Men det är mycket en smaksak och beror främst på vad man prioriterar.

Det är dock beg. som gäller för att hålla din budget (bägge ligger ungf. där).

Jag skulle personligen undvikit de två första modellerna av RX100 (mk1/2). Sämre ojämnare optik, och saknar även sökare.
 

TRG

Aktiv medlem
Rekommenderar också Sony RX100. Det finns fem "generationer" vid det här laget, och dom senaste är verkligt dyra, men redan den första har mycket bra bildkvalitet (tack vare en betydligt större sensor än dom flesta andra kompakter). Första versionen kan ännu köpas som ny, och har sjunkit så pass mycket i pris att den passar trådskaparens budget. Versionerna I-II saknar sökare, men är man van vid att endast fota med mobil så upplever man det knappast som nån större nackdel. Sony RX100 är liten och behändig, men känns litet som en tvål att hålla i. Handhavandet är ändå bättre än med en mobil, och om man upplever att det behövs kan man skaffa ett litet grepp som klistras på, alternativt en formanpassad väska.

https://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23106
 

martinot

Aktiv medlem
Finns massor med 1”-kompakter från många tillverkare (skaffade själv nyligen TZ-100 från Panasonic som semesterkamera, och även Canon har ett antal).

Nästan alla nya kompakter är av just 1”-typ (svårt för tillverkare idag att sälja sämre kompakter som inte kan överglänsa moderna mobilkameror).

Åter till just Sonys Rx100 1”:are:

Alla är olika, men jag personligen hade på samma budget absolut föredragit en beg. mk3/4 med bättre optik och med sökare, än en splitter nya mk1/2.

Är helt upp till TS att avgöra.

Bra att dock för TS att vara medveten om denna viktiga skillnaden mellan mk1/2, och mk3/4/5.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
När jag var i början av året ute efter att uppgradera min gamla semesterkompakt (Canon S95), så kikade jag på RX-100mk3/4, men valde tillslut istället FZ-100. Bägge är bra, men jag föredrog att ha lite mer zoomomfång på semester vs. ljusinsläpp (semestar ofta där det är ljusareän här hemma). Men det är mycket en smaksak och beror främst på vad man prioriterar.

Det är dock beg. som gäller för att hålla din budget (bägge ligger ungf. där).

Jag skulle personligen undvikit de två första modellerna av RX100 (mk1/2). Sämre ojämnare optik, och saknar även sökare.
Jag har mk 1 av Sony RX100 och att optiken skulle ha problem kan jag inte hålla med om. Däremot har den f/4,9 eller så på teleändan vilket är mycket sämre än mk 3-5. Å andra sidan är mk I och II mycket billigare.
 

TRG

Aktiv medlem
Har inte märkt nåt större fel på optiken på första generationens RX100 förutom att ljusstyrkan avtar ganska kraftigt vid dom längre brännvidderna. Dom nyare versionerna har bättre ljusstyrka men istället mindre zoomomfång. Visst finns det vid det här laget flera andra kompakter med lika stor sensor, men inte i prisklassen under 4000 kronor (ifall trådskaparen vill ha en ny kamera med garanti).
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har mk 1 av Sony RX100 och att optiken skulle ha problem kan jag inte hålla med om. Däremot har den f/4,9 eller så på teleändan vilket är mycket sämre än mk 3-5. Å andra sidan är mk I och II mycket billigare.
Japp, tänkte inte på sämre som i dålig QA, utan just som sämre i ljusstyrkan, som just är mycket bättre på mk3/4/5 än mk1/2, och även mycket bättre än min ljusvagare Fz100 (som dock har klart större brännviddsomfång än mk1-5). Tycker, personligen, att mk1/2 blir lite sämre kompromiss mellan de två varianterna (mk3/4/5 och Fz100). Sedan tycker jag, personligen, att sökare är mycket trevligt att ha att tillgå.

Absolut så är mk1/2 mycket billigare. Inser att varken Fz100, eller Rz100 mk3/4/5 ryms inom TS budget. Därav att jag hade föredragit att köpa beg., och tycker det är ett gott alternativ för även TS att överväga i detta fallet för att kunna hålla budget.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag vet inte om en beg Panasonic LX-100 ryms i TSs budget, men personligen tycker jag det är ett mycket bättre alternativ än de tidigare nämnda modellerna. Hög kvalitet, mycket enkelt och lättbegripligt handhavande.
 

PMD

Aktiv medlem
Japp, tänkte inte på sämre som i dålig QA, utan just som sämre i ljusstyrkan, som just är mycket bättre på mk3/4/5 än mk1/2, och även mycket bättre än min ljusvagare Fz100 (som dock har klart större brännviddsomfång än mk1-5).
Panasonic FZ100 är en ganska annorlunda kamera jämfört med Sony RX100. Den förra har en 1/2.33-tumssensor och är rätt mycket större än den senare som är mer av en fickkamera och har en entumssensor.

Skillnaderna mellan de båda kamerorna gör nog att de inte riktigt framstår som två "likvärdiga" alternativ att välja mellan.
 

martinot

Aktiv medlem
Panasonic FZ100 är en ganska annorlunda kamera jämfört med Sony RX100. Den förra har en 1/2.33-tumssensor och är rätt mycket större än den senare som är mer av en fickkamera och har en entumssensor.

Skillnaderna mellan de båda kamerorna gör nog att de inte riktigt framstår som två "likvärdiga" alternativ att välja mellan.
Skrev fel. Sorry. Panasonic TZ100 är det som jag valde som semesterkamera i början av året:https://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ100sv. Förvillande lika namn.

Inte alls lika ljusstark optik, men då det oftast är ljusare på mina semestermål så prioriterar jag normalt ett lite bredare och flexiblare brännviddsomfång. Grymt trevlig liten kamera som jag kan rekommendera varmt!

Skulle jag dock mest fotat här hemma i Sverige året runt med pocketkamera (kör mest olika små/stora systemkameror här hemma), så hade jag nog istället klart föredragit den mycket ljusstarkare RX100mk3/4/5, som också är grymt trevliga små kameror.
 
ANNONS